دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1403 - 12:19

حماس روند انتخاب جانشین شهید «هنیه» را آغاز کرد/ بررسی گزینه‌های محتمل

حماس روند انتخاب جانشین شهید «هنیه» را آغاز کرد  بررسی گزینه‌های محتمل
جنبش حماس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که روند تعیین رئیس جدید دفتر سیاسی این جنبش آغاز شده و نتیجه نهایی بعد از تکمیل فرایند مشورتی اعلام خواهد شد.
کد خبر : 925758

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین از آغاز روند انتخاب رئیس جدید برای دفتر سیاسی حماس در قطر خبر داد.

طبق بیانیه منتشرشده از سوی حماس، به دنبال شهادت «اسماعیل هنیه»، فرایند مشورتی وسیعی در چارچوب رهبری (شورای مرکزی) و مؤسسات مشاوره برای انتخاب رئیسی جدید آغاز شده است.

این بیانیه می‌افزاید: شهادت هنیه به هرچه قوی‌تر و مصمم‌تر شدن جنبش برای تداوم راه خود منجر می‌شود.

به گفته حماس، نتیجه نهایی بعد از تکمیل فرایند مشورتی اعلام خواهد شد.

گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین احتمالی

آینده رهبری حماس در شورای مرکزی مقاومت فلسطین مطرح می‌شود به این صورت که ابتدا باید هیئت‌های اداری مناطق حماس تشکیل شود و گزینه‌ها را بررسی کنند و به شورای عام ارجاع دهند. سپس، مجلس شورای عام تشکیل جلسه بدهد. منتها در شرایط فعلیِ جنگ این امکان فراهم نیست. همچنین انتخابات هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و طبق روال، موعد انتخابات بعدی سال ۲۰۲۵ بود.

گزینه اصلی بعد از آقای هنیه، «صالح العاروری» نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بود که چند ماه قبل در بیروت ترور شد.

روزنامه «رأی الیوم» امروز یکشنبه در گزارشی با اشاره به بحث جانشینی شهید هنیه در جنبش حماس آورده است: حماس شورای مشورتی دارد که صاحب رأی است و مأموریتش پر کردن خلاء در رهبری جنبش حماس پس از شهادت رئیس و نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس است.

این روزنامه می‌افزاید: در دوحه، «خلیل الحیه» معاون رئیس جنبش حماس در نوار غزه و عضو دفتر سیاسی این جنبش بر پیکر شهید هنیه نماز خواند و این امامت، گواه نمادینی نزد جنبش‌های اسلامی است. آیا این نمازخواندن الحیه اشاره‌ای به این است که جنبش حماس وی را جانشین شهید هنیه کرده است؟ این امر تاکنون قطعی نیست، اما الحیه ارتباطاتی قوی با خارج و همه دوستان و متحدان جنبش حماس دارد. او در جریان جنگ، نقش بارزی در تلاش‌های سیاسی و روابط خارجی جنبش حماس داشته و مورداحترام حزب‌الله لبنان، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، ایران، جنبش انصارالله یمن و حتی سوریه است که پس از ۱۲ سال «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه از وی در دمشق استقبال کرد.

این رسانه افزود: الحیه از خانواده‌ای مجاهد و مبارز است که خانواده او شهیدان زیادی داده‌اند. او پیوند و شناخت بسیار خوبی از نوار غزه دارد و با فرماندهان گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس نیز قرابت خاصی دارد. همه اینها الحیه در جایگاه رهبری حماس قرار می‌دهد. نزدیکان او از صلابت، شجاعت و حسن مدیریت در روابط خارجی جنبش حماس آگاهی دارند و نمی‌توان انکار کرد که مردی بسیار محبوب با کاریزمای بالای مردمی است. از او و «اسامه حمدان» از رهبران حماس به‌عنوان دو شخصیت مردمی و متواضع و نزدیک به مردم نام می‌برند.

روزنامه رأی الیوم نوشت: اما «خالد مشعل» رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس نیز شانس دارد. او نزدیک بود که در جریان ترور نافرجام در شهر امان در سال ۱۹۹۷ از سوی سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد» جان خود را از دست بدهد. او روابط عربی و بین‌المللی گسترده‌ای دارد و شخصیت مطلوب قطر، ترکیه و اخوان المسلمین و حتی برخی کشور‌های اروپایی است.

شانس کدام گزینه بیشتر است؟

پیش‌تر، «علی عبدی» کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی و فلسطین در مصاحبه با خبرگزاری آنا گفته بود: «یحیی سنوار» چون رهبری میدانی حماس در غزه را بر عهده دارد، نمی‌تواند رهبری حماس در خارج از غزه را بر عهده بگیرد و خالد مشعل هم با اماواگر‌هایی مواجه است که انتخاب او برای این پست حساس را دشوار می‌کند.

به گفته این کارشناس: در حال حاضر، محتمل‌ترین گزینه تا رسیدن به جلسه مجلس عام، خلیل الحیه معاون دفتر سیاسی غزه و رئیس دفتر عربی اسلامی حماس است. 

بااین‌همه، همانطورر که رای‌ الیوم می‌نویسد: اینها همه گمانه‌زنی است و چه‌بسا جنبش حماس نامی جدا از این دو نفر را برگزیند به‌ویژه که این جنبش کادر کارکشته‌ای دارد و نسل جوان آن ثابت کرده است که توان مسئولیت‌پذیری و تجربه را دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته