دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آشنایی کادر درمان با مخاطرات پرتوها ضروری است

آشنایی کادر درمان با مخاطرات پرتوها ضروری است
رئیس کارگروه هسته‌ای و پرتویی پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: آشنایی با این مخاطرات و شیوه‌های مقابله با پرتوها برای متخصصان حوزه سلامت به ویژه پزشکان ضرورت دارد.
کد خبر : 925062

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی نشاسته ریز گفت: موضوع پرتوی یکی از حوزه‌های حیاتی است که به‌ندرت مورد توجه قرار گرفته است.

وی بابیان اینکه پرتوها تنها محدود به فعالیت‌های تخصصی پرتوکاران نیست، افزود: همه ما انسان ها در زندگی روزمره نیز با پرتوها در تماس هستیم؛ بنابراین آشنایی با این مخاطرات و شیوه‌های مقابله با آنها برای متخصصان حوزه سلامت به ویژه پزشکان ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: حوادث مرتبط با مواد رادیواکتیو می‌تواند به نشت این مواد منجر شود؛ بنابراین آمادگی برای مواجهه با چنین شرایطی و آشنایی با روش‌های پیشگیری و مقابله با آلودگی‌های پرتوی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی از برگزاری کارگاه عملی سه‌روزه «پاسخ پزشکی به فوریت‌های پرتویی» در دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد و گفت: هدف این سمینار مقدمه‌ای برای ایجاد یک فرهنگ پایدار در این حوزه بود و همچنین ارتقاء سطح آمادگی و پاسخگویی نظام سلامت به انواع حوادث هسته‌ای و پرتویی در راستای مصون‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری مدنظر قرار داشت.

محسن نوری؛ سرپرست پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با اشاره به برنامه‌های پدافند غیرعامل دانشگاه ایران، عنوان کرد: هدف ما تبدیل‌شدن به قطب آموزشی و پژوهشی در نظام سلامت کشور است. به این منظور برنامه‌ای جامع تحت عنوان پایداری دانشگاه ایران را طراحی‌شده که شامل همایش‌ها و نشست‌های متعددی است.

وی بابیان اینکه در کارگاه «پاسخ پزشکی به فوریت‌های پرتویی» با حضور اساتید برجسته کشوری به ارائه مباحث مختلفی پرداخته شد، افزود: روز اول به بررسی مفاهیم پایه پرتوی و اثرات بیولوژیک آن اختصاص داشت. در روز دوم، تمرکز بر روش‌های تشخیص و درمان مشکلات مرتبط با حوادث پرتوی بود. در روز سوم نیز مانور مقابله با حوادث پرتویی و رسیدگی به مصدومان اجرا و موارد زیر به‌صورت عملی تمرین شد.

نوری یادآور شد: این رویداد نشان‌دهنده تلاش‌های مداوم کارگروه هسته‌ای و پرتویی پدافند غیرعامل دانشگاه برای ارتقاء دانش و آمادگی در حوزه سلامت پرتوی است و امید می‌رود که با استمرار چنین برنامه‌هایی، سطح آگاهی و آمادگی جامعه پزشکی به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته