دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1403 - 00:02
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

ساخت خانه با تسهیلات ۵۵۰ میلیونی مردمی‌سازی می‌شود؟

ساخت خانه با تسهیلات ۵۵۰ میلیونی مردمی‌سازی می‌شود؟
کارشناس مسکن معتقد است؛ ساخت پروژه‌های ملی به صورت مردمی‌سازی خارج از آنکه سریع‌تر و ارزانتر از ساخت پیمانکاری است؛ بلکه به علت نبود زنجیره پرداخت هزینه ساخت برای متقاضیان عادلانه‌تر است.
کد خبر : 924834

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، دولت برای ساخت وعده ۴ میلیون مسکن روش‌های مختلف مانند واگذاری زمین طرح جوانی جمعیت، واگذاری زمین طرح اجاره ۹۹ ساله در شهر‌ها و روستاها، واحد‌های حمایتی تعریف شده موثر به صورت انبوه‌سازی، واحد‌های درحال ساخت نیرو‌های مسلح، بافت‌های فرسوده شهری، خود مالکین شهری و مسکن روستایی را در دستور کار قرار داد.

در کنار ساخت پیمانکاری که یکی از الگو‌های رایج ساخت در کشور محسوب می‌شود، دولت برای نخستین‌بار به صورت گسترده و جدی ساخت مسکن پروژه‌های ملی را به صورت مردمی آغاز کرد. روشی که تا قبل از این دوره فقط در یک یا دو پروژه مسکن مهر اجرایی شده بود. به گفته ابوالفضل حاجی‌زاده ساخت مردمی مسکن در کنار سرعت بالا و هزینه کمتری که برای متقاضیان دارد مزایای دیگری از قبیل همسانی با شرایط متقاضایان را نیز دارد، همسانی که از نظر مالی و پرداخت هزینه ساخت متقاضیان را در تنگنا قرار نمی‌دهد.

تسهیلات ۵۵۰ میلیونی برای ساخت مسکن

ابوالفضل حاجی‌زاده کارشناس مسکن در گفت‌وگو با آنا درباره چگونگی پرداخت هزینه‌های ساخت پروژه نهضت ملی مسکن اظهار کرد: پروژه نهضت ملی مسکن و یا هر پروژه دیگری که توسط دولت برای مردم ساخته شود، پرداخت کل هزینه ساخت بر عهده متقاضی است. به بیان دیگر، حتی اگر دولت سازنده باشد و پروژه مردمی‌سازی نباشد هم هزینه ساخت برعهده متقاضی قرار می‌گیرد. حمایت دولت از افراد متقاضی در هر دو الگوی ساخت مردمی و پیمانکاری تسهیلات ۵۵۰ میلیونی است که در نظر گرفته است. به عنوان مثال یک خانه ۴ طبقه ۸۰ متری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. با در نظر گرفتن این امر که تفاوتی بین ساخت مردمی و یا پیمانکاری آن وجود ندارد، دولت ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌کند و متقاضی در کنار پرداخت اقساط مابقی هزینه را نیز باید پرداخت کند.

همسانی مردمی‌سازی با شرایط معیشتی متقاضیان

ساخت خانه

وی درخصوص تفاوت پرداخت هزینه ساخت به صورت مردمی و پیمانکاری بیان کرد: با در نظر گرفتن شرایط برابر طبقات، ساخت مردمی و پیمانکاری تفاوت‌هایی دارند. بخشی از هزینه‌ها در ساخت پیمانکاری به عنوان سود به پیمانکار تعلق می‌گیرد که قیمت ساخت را برای متقاضی افزایش می‌دهد. متقاضیانی که به صورت پیمانکاری پروژه ساخت مسکن دارند، برای تامین هزینه ساخت باید هر ۲ یا ۳ ماه یکبار مبلغ ۴۰ میلیون تومان واریز کنند.این نوع پرداخت هزینه، مشکلات و دشواری‌هایی را برای افراد به همراه داشته و شرایط معیشتی آنها را با سختی روبه‌رو می‌کند. درحالی که افراد اگر به صورت مردمی مسکن خود را بسازند از این قاعده مستثنی‌اند و براساس توانایی مالی، مراحل ساخت را جلو می‌برند. به عنوان مثال ممکن است یک ماه ۱۰۰ میلیون تومان و ماه دیگر ۲۰ میلیون تومان برای ساخت هزینه کنند و روند هزینه ساخت دست خود افراد باشد.

عادلانه بودن مردمی‌سازی

حاجی‌زاده مشکلات ساخت پیمانکاری برای متقاضیان و پرداخت ماه به ماه هزینه ساخت، گفت: با توجه به مدل پرداخت هزینه ساخت پیمانکاری متقاضیان مختلف برای ساخت یک پروژه ۱۰۰ واحدی باید اقساط را به صورت ۲ ماه یکبار پرداخت کنند.براساس پرداختی‌های انجام شده، ساخت واحد‌ها توسط پیمانکار پیش می‌رود. حال اگر در میان افراد متقاضی کسی توان مالی کمتری داشته و یا خوش حساب نباشد و در پرداخت اقساط کوتاهی کند، همه پروژه به بیان رایج می‌خوابد. به عبارت دیگر، مردم در الگوی ساخت پیمانکاری به یکدیگر متصل هستند و افرادی که هزینه‌های درست و به موقع داشته‌اند، با مشکل مواجه می‌شوند. به عنوان مثال این افراد ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌اند و با در نظر گرفتن وام ۵۵۰ میلیون تومانی می‌توانستند صاحب خانه شوند؛ اما به علت زنجیره پرداخت متقاضیان به نوعی در حق اینان اجحاف شده است و دیرتر به خانه خود می‌رسند.

این کارشناس حوزه مسکن اظهار کرد:در حالی ساخت پیمانکاری بسته به میزان واریزی همه افراد متقاضی است که ساخت خانه توسط مردم با توجه به میزان هزینه‌ای که دارند پیشرفت دارد و به عبارتی عادلانه‌تر است. از سوی دیگر، استرس حذف متقاضی به علت پرداخت نکردن اقساط نیز وجود ندارد و ساخت تدریجی انجام می‌شود. همچنین، در ساخت تدریجی افراد می‌توانند در خانه خود ساکن شده و به جای پرداخت ماه به ماه اجاره‌بها مراحل ساخت خانه خود را پیش ببرند. به عنوان مثال افراد می‌توانند هزینه‌هایی مانند کاشی‌کاری و نصب در را به مرور و در زمانی که در خانه ساکن هستند، پرداخت کنند. پس با توجه به این موارد می‌توان گفت، ساخت مردمی مسکن همسان‌سازی بیشتری با زندگی متقاضیان دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته