دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1395 - 14:14
در تحقیق اخیر موسسه سیاست آموزش عالی به کمک آکادمی آموزش عالی انگلیس مشخص شد

فقط یک‌سوم دانشجویان انگلیسی کیفیت تدریس را با شهریه دانشگاه‌ها همخوان می‌دانند

موسسه سیاست آموزش عالی به کمک آکادمی آموزش عالی انگلیس تحقیقی درباره تجربه‌های دانشجویان در محیط آکادمیک انجام داد و مشخص شد تنها حدود یک سوم دانشجویان انگلیسی فکر می‌کنند که کیفیت آموزش در دانشگاه‌های انگلیس در حد شهریه‌ای است که پرداخت کرده‌اند.
کد خبر : 92475

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، موسسه سیاست آموزش عالی به کمک آکادمی آموزش عالی انگلیس تحقیقی درباره تجربه‌های دانشجویان در محیط آکادمیک انجام داد و مشخص شد شکاف بسیار عمیقی بین میزان رضایت و نارضایتی دانشجویان از کیفیت آموزش دانشگاه‌های انگلیس وحود دارد و فقط حدود یک‌سوم دانشجویان انگلیسی فکر می‌کنند که کیفیت آموزش در دانشگاه‌های انگلیس در حد شهریه‌ای است که پرداخت کرده‌اند.


15هزار دانشجو در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که میزان رضایت دانشجویان انگلیسی از کیفیت تدریس دانشگاه‌ها در ازای پولی که پرداخت می‌کنند از 53درصد به 37درصد در سال 2012 کاهش یافته است.


کم بودن ساعت تدریس برای برای بعضی از دروس یکی از دلایل ناامیدی دانشجویان عنوان شد. وزیر علوم انگلیس اعلام کرد که دانشگاه‌ها باید شرایطی را فراهم کنند که دانشجویان حس کنند کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها با هزینه‌ای که برای تحصیل متقبل می‌شوند، همخوان است.


میزان تطابق شهریه پرداختی با کیفیت خدمات آموزشی در انگلیسی که شهریه‌ دانشگاه‌هایش حتی به 9هزار پوند در سال نیز می‌رسد تنها 37درصد است؛ در حالیکه این میزان برای دانشگاه‌های اسکاتلند که دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌ها شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند 65درصد اعلام شد.


دولت انگلیس اعلام کرد که اگر دانشگاه‌ها نشان دهند که قادر به بالا بردن کیفیت آموزش خود هستند می‌توانند حتی شهریه سالانه خود را از 9هزار پوند نیز بیشتر کنند. البته درصد بسیار زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های انگلیس مخالف بالاتر رفتن شهریه دانشگاه‌های انگلیس هستند.


این تحقیق نشان داد که میزان رضایت دانشجویان از دانشگاه‌ها با کیفیت نحوه تدریس مدرسان رابطه مستقیم دارد. احساس همخوانی بین شهریه پرداختی و کیفیت خدمات آموزشی که دانشجویان دریافت می‌کند به ساعت‌هایی که با استاد‌ان دانشگاه در کلاس درس، سمینارها و سخرانی‌ها در ارتباط هستند، نیز ربط دارد.


میزان رضایت دانشجویان در درس‌هایی مانند تاریخ، انگلیسی، زبان و علوم اجتماعی که در آن استادان ساعات کمتری را با شاگردان می‌گذرانند در مقایسه با درس‌هایی مانند علوم فیزیکی، مهندسی و علوم دارویی که ساعت‌های درسی طولانی‌تری دارند، کمتر است.


ساعت‌های کلاسی تعدادی از دروس در دانشگاه‌های انگلیس حتی کمتر از هشت ساعت در هفته است، جالب اینجاست که در چهار سال اخیر که شهریه دانشگاه‌های انگلیس افزایش پیدا کرد ساعات درسی کمتر شد. از طرف دیگر کلاس‌های درسی کمتر از یک سوم از دانشجویان دانشگاه‌های انگلیس کمتر از 15 نفر است.


در این تحقیق تاکید شده که دانشجویان اقلیت‌های قومی، دینی و نژادی سطح رضایت پایین‌تری نسبت به سایر دانشجویان دارند. یکی از دلایلی که برای این مسئله اعلام شده این بود که مشخصا دانشجویان آسیایی بیشتر تمایل دارند که به جای خوابگاه در خانه و پیش خانواده خود زندگی کنند، و آن دسته از دانشجویانی که در خانه زندگی می‌کنند کمتر وارد زندگی دانشگاهی می‌شوند و بیشتر ترک تحصیل می‌کنند.


اگر شهریه دانشگاه‌های انگلیس از 9هزار پوند نیز تجاوز کند دانشگاه‌ها باید به دانشجویان خود نشان دهند که این میزان افزایش شهریه چطور و چقدر به آن‌ها نفع می‌رساند تا اقزایش شهریه‌ها توجیه‌پذیر شود.


نتایج این تحقیق نشان داد که احتمال ورود زنان به دانشگاه‌های انگلیس بسیار بیشتر از مردان است و تعداد دانشجویان زن در 9 دانشگاه از 10 دانشگاه مورد بررسی بیشتر از مردان بود.


در جدول زیر تعداد پذیرفته‌شدگان 18 ساله در دو دانشگاه مطرح انگلیس یعنی آکسفورد و کمبریج در سال 2015 به تفکیک منطقه زندگی و نژاد مشخص شده است.






























نام دانشگاه دانشجویانی شد که در 5 منطقه برتر اقتصادی دنیا زندگی می‌کردند دانشجویانی که در 5 منطقه فقیر در دنیا زندگی می‌کردند دانشجویان سیاه‌پوست دانشجویان آسیایی دانشجویان سفیدپوست
آکسفورد 1205 70 35 130 1875
کمبریج 1260 65 30 270 1785

وزیر علوم انگلیس اعلام کرد که دانشگاه‌ها برای شفاف‌سازی و افزایش نقل وانتقالات بین‌المللی دانشجویان باید اطلاعات بیشتری درباره اینکه چه کسانی برای ورود به دانشگاه‌ها درخواست دادند و چه کسانی به دانشگاه‌‌ها راه پیدا کردند، منتشر کنند.


او از دانشگاه‌های انگلیس خواست که اطلاعات بیشتری درباره فرآیند پذیرش دانشجو منتشر کنند. البته او تاکید کرده که به قانون‌گذاری در این زمینه نیز احتیاج است تا پروسه پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها شفاف‌سازی شود؛ شفاف‌سازی پروسه پذریش دانشجو در دانشگاه‌ها می‌تواند مشارکت و نظر مثبت عموم را جلب کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته