دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1403 - 16:18

 فناوری‌های جدید در المپیک ۲۰۲۴ پاریس/ مدال‌ها از زباله‌های الکترونیکی بازیافت شده‌اند!

 فناوری‌های جدید در المپیک ۲۰۲۴ پاریس  مدال‌ها از زباله‌های الکترونیکی بازیافت شده‌اند!
آخرین پیشرفت‌های علمی و جدیدترین فناوری‌های روز (از اتصال فایوجی گرفته تا زیرساخت‌های پایدار و مکان‌های هوشمند) در المپیک پاریس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر : 924306

خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوید فرخی: بازی‌های المپیک 2024 پاریس این بار نه تنها نمایشی از مهارت‌های ورزشی، بلکه همچنین نمایشی از نوآوری‌های فناوری است! این المپیک نوید یک رویداد پیشگامانه را در زمینه فناوری می‌دهد که نحوه تعامل ما با المپیک را بازتعریف می‌کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند المپیک 2024 پاریس استانداردهای جدیدی را برای رویدادهای ورزشی آینده وضع خواهد کرد و منعکس‌کننده روح پیشرفت و نوآوری خواهد بود.  در این گزارش مروری بر این فناوری‌ها خواهیم داشت.

ارتباطات سریع‌تر!

برقرار فناوری نسل پنجمِ ارتباطی موسوم به فایوجی به طور قابل توجهی ارتباطات را در طول بازی‌ها بهبود می‌بخشد. سرعت اینترنت در فناوری فایوجی بیش از قبل، زمان تأخیر آن کمتر و اتصالاتش مطمئن‌تر است. این امر به ویژه برای رویدادهای پخش زنده، تجزیه‌وتحلیل داده‌های بلادرنگ مفید خواهد بود. تماشاگران حاضر در سالن‌ها همچنین از اتصال بی‌نظیر بهره‌مند می‌شوند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تجربیات خود را بلافاصله به اشتراک بگذارند.

مکان‌های المپیک در پاریس به فناوری‌های هوشمند مجهز شده‌اند تا تجربه حضور را برای هواداران و کارشناسان و نیروهای امنیتی و... بهبود بخشد. این مکان‌های هوشمند از دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا  برای مدیریت همه چیز (از نور و دما گرفته تا کنترل جمعیت و حفظ امنیت) استفاده می‌کنند. حسگرها و دوربین‌ها عبور و مرور افراد را کنترل می‌کنند و ایمنی و کارایی را تضمین می‌کند. داده‌های بلادرنگ برای بهبود مدیریت کلی رویداد استفاده خواهد شد.

مباحث محیط زیستی

پاریس 2024 متعهد به مسئولیت زیست محیطی است. دهکده المپیک دارای ساختمان‌های سازگار با محیط زیست است که با استفاده از مصالح پایدار ساخته شده‌اند. برای احداث این سازه‌ها از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی استفاده شد. هدف این است که ردپای کربن در رقابت‌ها به حداقل رسانده شود و استاندارد جدیدی برای رویدادهای ورزشی آینده به وجود آید.

 فناوری‌های جدید در پاریس ۲۰۲۴! / مدال‌های المپیک از زباله‌های الکترونیکی بازیافت می‌شود!

پاریس 2024 در راستای اهداف پایدار خود، سیستم حمل و نقل هیدروژنی را برای ورزشکاران و مقامات عرضه کرده است. اتوبوس‌ها و اتومبیل‌های هیدروژنی برای کاهش انتشار کربن و‌ترویج استفاده از انرژی پاک استفاده خواهند شد. این وسایل نقلیه تنها آب را به عنوان یک محصول جانبی تولید می‌کنند که آنها را به عنوان جایگزینی سازگار با محیط زیست (در عوض حمل و نقل سنتی با سوخت فسیلی) مبدل می‌سازد.

استفاده از مواد سازگار با محیط زیست فراتر از بحث مکان‌ها و ساختمان‌ها است. لباس‌ها و سایر تجهیزات از مواد بازیافتی و پایدار ساخته شده‌اند! به عنوان مثال، مدال‌ها از زباله‌های الکترونیکی بازیافتی ساخته می‌شوند و لباس‌ها از پارچه‌های پایدار تولید شده‌اند. این اقدام مبتکرانه با تعهد پاریس 2024 به پایداری و کاهش اثرات زیست محیطی همسو است.

فناوری پوشیدنی

ورزشکاران از جدیدترین فناوری‌های پوشیدنی بهره خواهند برد که کمک می‌کند تا عملکردشان به صورت بهینه رصد شود. پوشیدنی‌هایی مانند ساعت‌های هوشمند و ردیاب‌های تناسب اندام علائم حیاتی را کنترل می‌کنند، حرکات را ردیابی می‌کنند و بازخورد آنی ارائه می‌دهند. این داده‌ها می‌تواند به ورزشکاران و مربیان آنها در تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد استراتژی‌های تمرینی و مسابقه‌‌ای کمک کند. علاوه بر این، دستگاه‌های مزبور می‌توانند به کادر پزشکی در مورد هر گونه مسائل بهداشتی و درمانی بالقوه هشدار دهند و ایمنی ورزشکاران را تضمین کنند.

از واقعیت افزوده برای بهبود تجربه تماشای رقابت‌ها استفاده خواهد شد. برنامه‌های واقعیت افزوده اطلاعات، آمار را به صورت بلادرنگ برای بیننده ارائه می‌کنند. تماشاگران می‌توانند از گوشی‌های هوشمند یا عینک‌های واقعیت افزوده خود برای دریافت اطلاعات بیشتر، مانند فاصله پرتاب نیزه یا سرعت دونده و... استفاده کنند. این فناوری تجربه تماشای مسابقات را برای بینندگان و تماشاگران عادی تعاملی‌تر و برای علاقه‌مندان حرفه‌‌ای آموزنده‌تر می‌کند.

هوش مصنوعی و رباتیک

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به طور گسترده در جنبه‌های مختلف بازی‌ها استفاده خواهد شد. به عنوان مثال، دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی قادر خواهند بود فیلم را به صورت بلادرنگ تجزیه‌وتحلیل کنند و و زوایای بهتر و بینش دقیق‌تری برای بینندگان و کارشناسان ارائه دهند. الگوریتم‌های یادگیری ماشین در پیش‌بینی نتایج، تجزیه‌وتحلیل عملکرد و حتی در زمان‌بندی رویدادها برای به حداکثر رساندن بیننده کمک می‌کنند!

 فناوری‌های جدید در پاریس ۲۰۲۴! / مدال‌های المپیک از زباله‌های الکترونیکی بازیافت می‌شود!

 ربات‌ها نیز نقش مهمی در المپیک 2024 پاریس داشته و خواهند داشت؛ از کمک در ساخت‌وساز گرفته تا کمک به مدیریت تدارکات این رویداد. ربات‌های خودران برای کارهایی مانند نظافت، مدیریت زباله و حتی رساندن غذا و نوشیدنی به تماشاگران استفاده خواهند شد. این روبات‌ها نیاز به مداخله انسانی را کاهش می‌دهند، عملیات را کارآمدتر می‌کنند و خطر خطا را می‌کاهند.

المپیک 2024 پاریس نه تنها از نظر دستاوردهای ورزشی، بلکه از نظر نوآوری در فناوری، رویدادی برجسته است. این بازی‌ها جدای از نمایش عملکرد بهترین ورزشکاران جهان، آخرین پیشرفت‌های علمی و جدیدترین  فناوری‌های روز (از اتصال فایوجی گرفته تا زیرساخت‌های پایدار و مکان‌های هوشمند) را در معرض دید عموم قرار خواهد داد. این نوآوری‌ها کیفیت رقابت‌ها را برای ورزشکاران، تماشاگران و برگزارکنندگان افزایش می‌دهد و استاندارد جدیدی را برای بازی‌های المپیک آینده تدوین می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: المپیک علم پلاس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته