دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1403 - 10:32

تصاویر نجومی سوم مرداد (۲۴ ژوئیه)

تصاویر نجومی سوم مرداد (۲۴ ژوئیه)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 923737

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

ماه دهانه های بزرگی مانند تصویر زیر ندارد. این تصویر دیجیتالی بر اساس داده های ماموریت ارتفاع سنج لیزری مدارگرد ماه ناسا (LOLA) ساخته شده است. جزئیات اغراق آمیز هستند تا به ما بهتر مسائل را فرابگیریم. اغراق کردن باعث می‌شود ارتفاعات برجسته شود و دهانه‌ها واضح‌تر نمایش داده شوند. این دهانه ها نشان می‌دهند که ماه در طول تاریخ 4.6 میلیارد ساله خود چقدر برخورد و تصادم داشته است. مناطق تاریک که دریاوار (ماریا) نامیده می‌شوند، دهانه های کمتری دارند و زمانی دریاهای گدازه مذاب بودند. رنگ های موجود در تصویر نیز برای درک بهتر قرار گرفته است. آبی مناطق غنی از آهن را نشان می‌دهد، در حالی که نارنجی نشان دهنده میزان آلومینیوم بیشتر است. اگرچه میلیاردها سال است که یک سمت ماه را از زمین می‌بینیم، فناوری مدرن به ما کمک می‌کند تا در مورد تنها قمر زمین و تأثیرات آن بر سیاره خود بیشتر اطلاعات کسب کنیم.

تصاویر نجومی سوم مرداد (۲۴ ژوئیه)

تصویر روز astronomy

آنوشتوپ رویچودهاری (Anushtup Roychoudhury) عکاس این تصویر اهل کلکته هند است. صورت فلکی ماکیان و کهکشان راه شیری بر فراز تپه های شنی سفید لاداخ خودنمایی می‌کنند. تصویر متشکل از 7 پنل عمودی است. هر پانل از پنج شات 15 ثانیه ای تهیه شد. این تصاویر با دوربین سونی a7 II با ISO 10000 و با استفاده از لنز 14 میلی‌متری f/2.8 گرفته شد.

تصاویر نجومی سوم مرداد (۲۴ ژوئیه)

تصویر روز Earthsky

این تصویر توسط وین اسپانگلر (Wayne Spangler) در میسوری ثبت شد. او در رابطه با این تصویر می‌گوید: «من تازه وارد حرفه نجوم و عکاسی نجومی شدم. عکسی که از ماه کامل گرفتم خیلی خوب از کار درآمد! این تصویر به من انگیزه می‌دهد که به تمرین عکاسی ادامه دهم. من از تلسکوپ Gskyer با دیافراگم 70 میلی متری و پایه AZ 400 میلی متری  و از Pixel 7a استفاده کردم. برای تیره تر کردن تصویر و کاهش تابش نور کنتراست را تنظیم کردم. این کار را با استفاده از نرم افزار ویرایشگر تصویر پیکسل انجام دادم.»

تصاویر نجومی سوم مرداد (۲۴ ژوئیه)

تصویر روز skyandtelescope

این تصویر از کاناتا، انتاریو، کانادا در تاریخ مه و ژوئن 2024  ثبت شد.  تجهیزات مورد استفاده شامل  تلسکو، William Optics Fluorostar 91 / FLT91  ،  دوربین QHYCCD QHY268 M  ، Sky-Watcher EQ6-R Pro  و فیلترهای Antlia 3nm H-alpha 36 mm، Antlia 3nm Oxygen III 36 mm، Antlia 3nm Sulfur II 36 mm   و  لوازم جانبی: Pegasus Astro Ultimate Power، SESTO SENSO 2، QHYCFW3-M، Flat6A III   است.

عکاس این تصویر، گِرِگ پولانسکی (Greg Polanski) در مورد این تصویر می‌گوید: «من تصویر خود را از سحابیNGC7000  و سحابی پلیکان IC5070 ارسال می‌کنم. برای این تصویر از فیلترهای SHO استفاده کردم. من داده ها را در مجموع 16 ساعت و 50 دقیقه جمع آوری کردم. تمام تصویربرداری از حیاط خلوت من در کاناتا، انتاریو انجام شد. چندین شب طول کشید تا داده های جمع آوری شود. برای پردازش داده ها از نرم افزار  Sequence Generator Pro (SGP)   و  Pleiades Astrophoto PixInsight   استفاده کردم.»

تصاویر نجومی سوم مرداد (۲۴ ژوئیه)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته