دانشمندان پرانرژی‌ترین خط طیفی پرتو گامای جهان را کشف کردند

تیمی از محققان چینی در بررسی داده‌های به دست آمده از پژوهش‌های خود موفق به کشف پرانرژی‌ترین خط طیفی پرتوی گاما شدند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، مجموعه‌ای از دانشمندان چینی به تازگی موفق به کشف پرانرژی‌ترین طیف پرتو گاما‌ی جهان شده‌اند. این کشف جدید می‌تواند اطلاعات ارزشمندی درباره فرآیندهای فیزیکی در فضا ارائه دهد.

کشف این طیف گاما‌ی که سطح انرژی آن به ۳۷ میلیون الکترون ولت می‌رسد، نتیجه مشاهدات انجام‌شده توسط تلسکوپ‌های مشترک فضایی و زمینی این کشور است. این آزمایشگاه، گاما‌های کیهانی با انرژی بسیار بالا را با جزئیات بی‌سابقه‌ای مشاهده و تجزیه‌وتحلیل می‌کند.

به گفته متخصصان، این خط طیفی پرتو گاما  پر انرژی‌ترین نوع آن است که تاکنون از اجرام آسمانی کیهانی مشاهده شده و به طور قابل توجهی درک انفجارهای پرتو گاما (GRBs) را ارتقا خواهد داد.

در طول این مطالعه، تیم تحقیقاتی به طور مشترک از داده‌های تلسکوپ فضایی «GECAM-C» و تلسکوپ فضایی پرتو گاما فرمی برای انجام تجزیه و تحلیل طیفی دقیق و جستجوی خطوط طیفی پرتوهای گاما استفاده و پس از تجزیه و تحلیل جامع و چالش برانگیز اثرات ابزاری و مسائل پس زمینه ناشی از روشنایی شدید این انفجار، طیف‌های دقیق و قابل اعتماد آن را با موفقیت استخراج کردند.

طیف انرژی گاما‌ی کشف‌شده، بی‌سابقه است زیرا انرژی آن تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از پرانرژی‌ترین طیف گاما‌ی پیش‌تر شناخته‌شده است. این میزان انرژی به اندازه‌ای بالا است که حتی در آزمایشگاه‌های پیشرفته زمینی هم قابل‌تولید نیست.

دانشمندان می‌گویند این کشف جدید می‌تواند اطلاعات مهمی درباره فرآیندهای کیهانی که انرژی بسیار بالایی تولید می‌کنند، ارائه دهد. از جمله این فرآیندها می‌توان به انفجارهای ابرنواختر، پالسارها و نواختر‌های تابشی اشاره کرد که می‌توانند ذرات را تا انرژی‌های بسیار بالا شتاب دهند.

این کشف همچنین می‌تواند به فهم بهتر برخی ناشناخته‌های فیزیک کوانتومی کمک کند. به عنوان مثال، وجود این طیف گاما‌ی پرانرژی می‌تواند نشانه‌ای از فیزیک فراتر از مدل استاندارد باشد.

محققان تاکید می‌کنند، این کشف جدید دستاوردی مهم برای علم فیزیک کیهان‌شناسی است و ممکن است بینش‌های ارزشمندی درباره فرآیندهای حاکم بر جهان اطراف ما ارائه دهد.