دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1403 - 17:57

چرا گربه‌ها دزدی می‌کنند؟

چرا گربه‌ها دزدی می‌کنند؟
زیست‌شناسان معتقدند گربه‌ها علاوه بر اینکه ممکن است به دنبال جلب توجه باشند احتمالاً رفتار شکار و آوردن طعمه به خانه را شبیه‌ساری می‌کنند.
کد خبر : 924011

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در یک روستای کوچک در اسپانیا مجموعه‌ای از سرقت‌های عجیب توجه ساکنان و سپس دانشمندان را به خود جلب کرد. مقصرانی که نه سارقان عادی بلکه سه گربه بودند. دانشمندان با بررسی رفتار این سارقان پشمالو دریافتند که چرا اشیاء روزمره را می دزدند.

در بریستول انگلستان نیز گربه‌ای به نام چارلی پس از بردن اقلام مختلف به خانه، از جمله اسباب بازی‌های پلاستیکی و کارد و چنگال، لقب «پرکارترین گربه سارق بریتانیا» را دریافت کرد. صاحب او، آلیس بیگ، در سال ۲۰۲۲ رفتار گربه‌اش را در عین سرگرم کننده بودن، شرم آور دانست زیرا او دائما مجبور بود اقلام دزدیده شده را پس دهد.

محققان مختلفی از جمله دکتر کلودیا وینکه، زیست شناس رفتاری در دانشگاه اوترخت، فرضیه هایی را برای توضیح این رفتار ارائه کرده اند. گربه‌ها ممکن است به دنبال جلب توجه باشند یا بخواهند بازی کنند. همچنین آنها ممکن است رفتار شکار را با آوردن طعمه به خانه شبیه‌ساری کنند. وینکه توضیح می دهد: «وقتی به گربه توجه می کنید، این رفتار را تقویت می کنید.»

دنیس ترنر از دانشگاه زوریخ می‌افزاید که گربه‌ها به دلیل دارا بودن چربی پشم یا لانولین، جذب اقلام پشمی و پلاستیکی خاصی می‌شوند. او برای ترک این عادت توصیه می‌کند «وقتی گربه وسیله‌ای را با خود می‌آورد، بدون توجه به این رفتار و بی سرو ‌صدا اتاق را ترک کنید و پس از خروج گربه، آن شی را دور بیندازید.»

گربه‌ها معده کوچکی دارند و تمایل دارند تا طعمه را به مرکز قلمرو خود بیاورند تا در هنگام گرسنگی غذا بخورند. همین غریزه ممکن است آنها را به آوردن وسایل به خانه سوق دهد و واکنش صاحبان آن‌ها نیز می‌تواند تشویق‌کننده این رفتار باشد.

بنابراین صاحبان چنین گربه‌هایی باید راه‌هایی خلاقانه برای مقابله با این سارقان چهار پا اتخاذ کنند. جما فورمن، محقق دانشگاه ساسکس معتقد است که گربه‌ها این کار را از روی نوع‌دوستی انجام نمی‌دهند. او می گوید: «وقتی صحبت از گربه‌ها می شود، توضیح معمول این است که آنها این کار را برای خودشان انجام می دهند.»

این پدیده اما سوالاتی را در مورد روانشناسی و رفتار گربه‌های خانگی ایجاد می کند و یک چیز واضح است و آن این که این دزدهای کوچک پشمالو به ما یادآوری می‌کنند که حتی حیواناتی که ما نزدیک‌ترین همراهان خود می‌دانیم رفتارهای مرموزشان را از ما پنهان می‌کنند.

تحقیقات ابتدایی راهگشای پاسخ این سوال

قرار است که اوک هیمسترا و کلودیا وینکه دو محقق هلندی مطالعه‌ای عمیق را برای درک دلایل این رفتار گربه ها انجام دهند. تحقیقات آن‌ها یکی از اولین تحقیقاتی است که به صورت نظام‌مند رفتار گربه هایی را که اقلام غیرغذایی را سرقت می‌کنند، مستند می‌کند.

محققان داده‌هایی را در مورد انواع اقلام دزدیده شده، رفتار گربه‌ها در حین سرقت و پاسخ صاحبان آن‌ها جمع‌آوری می‌کنند. به گفته هیمسترا «مستند کردن این موارد می‌تواند نقطه شروعی برای تحقیقات بیشتر در مورد این باشد که چرا گربه‌ها اشیایی غیر از طعمه را می‌دزدند؟»

این مطالعه همچنین می‌تواند تفاوت‌های رفتاری بین نژاد گربه‌ها، محیط‌های خانگی و تعامل با انسان را بررسی کند. فرضیه‌های اولیه در مورد دلایل بالقوه این رفتار، ترکیبی از عوامل مختلف از جمله جلب توجه، تمایل به بازی و شبیه‌سازی رفتار شکار را نشان می دهد.

محققان امیدوارند این مطالعه اطلاعات ارزشمندی را برای صاحبان گربه‌ها و دامپزشکان فراهم کند و به طور کلی به درک بهتر رفتار گربه‌های خانگی بیانجامد.

بنابراین دفعه بعد که گربه شما جوراب همسایه را برای شما آورد، به یاد داشته باشید که این رفتار غرایزی عمیق و پیچیده را پنهان می‌کند که به طبیعت وحشی آن‌ها برمی گردد. در این میان، علم همچنان به دنبال پاسخ به این سوال جذاب است.

انتهای پیام/

برچسب ها: گربه زیست شناسی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته