دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با استفاده از فناوری خطوط ریلی پرسرعت؛

نخستین قلب تمام‌فلزی در سینه یک بیمار کاشته شد

نخستین قلب تمام‌فلزی در سینه یک بیمار کاشته شد
محققان برای نخستین بار یک قلب کاملاً مکانیکی را در بدن یک بیمار تعبیه کردند؛ شاهکار بزرگی که می‌تواند تا انجام پیوند قلب، بیمار را زنده نگه دارد.
کد خبر : 924126

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس، محققان برای نخستین بار یک قلب کاملاً مکانیکی را در بدن یک بیمار تعبیه کردند؛ شاهکار بزرگی که می‌تواند تا انجام پیوند قلب، بیمار را زنده نگه دارد. این قلب مکانیکی ساخته شده از تیتانیوم، از فناوری مشابه خطوط ریلی پرسرعت استفاده می‌کند.

این «قلب مصنوعی کامل» (TAH) به عنوان بخشی از یک مطالعه امکان سنجی اولیه که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا نظارت می‌شود، در بدن یک انسان قرار داده شد. 

بر اساس بیانیه‌ موسسه قلب تگزاس که جراحی کاشت در آنجا انجام شده است، این قلب «یک پمپ خون چرخشی دوبطنی ساخته شده از تیتانیوم با یک قسمت متحرک است که از یک روتور معلق مغناطیسی استفاده می‌کند که خون را پمپ می‌کند و جایگزین هر دو بطن از کار افتاده بیمار می‌شود.

شرکت «BiVACOR» که از سال ۲۰۱۳ بر روی این دستگاه کار می‌کند، می‌گوید مزیت استفاده از روتور معلق مغناطیسی برای به حرکت درآوردن عملکرد گردش خون دستگاه، عدم وجود اصطکاک است. اصطکاک نیروی بسیار مخربی برای ماشین آلات است و دانشمندان سعی کرده اند راه‌هایی برای کاهش اثرات آن بیابند.

این دستگاه به هیچ وجه نخستین قلب مصنوعی مورد استفاده نیست - اولین ایمپلنت موفقیت آمیز در سال ۱۹۶۹ انجام شد -، اما این اولین دستگاهی است که از فناوری جدید خطوط ریلی مغناطیسی استفاده می‌کند.

قلب مصنوعی TAH تقریبا به اندازه یک مشت است از یک کنترلگر خارجی قابل شارژ کوچک برای حفظ چرخش استفاده می‌کند و می‌تواند خون را با سرعت ۱۲ لیتر در دقیقه پمپاژ کند که به گفته شرکت سازنده برای ورزش کردن یک مرد بالغ کافی است. 

این شرکت می‌گوید سایر قلب‌های مصنوعی برای پمپاژ خون به دیافراگم‌های پلیمری انعطاف پذیر نیاز دارند، اما چنین اجزایی ممکن است فرسوده شوند. تنها با یک بخش معلق در فضا از طریق مغناطیس - و بدون دریچه - قلب TAH از نظر فنی می‌تواند بیشتر دوام بیاورد.

قلب تیتانیومی فقط برای زنده نگه داشتن یک بیمار در حالی که منتظر پیوند قلب است، ساخته شده و قرار نیست به طور دائم در بدن او باقی بماند.

محققان قصد دارند در مرحله بعدی آزمایش‌های بالینی خود، قلب‌های تیتانیومی را در سینه دو بیمار دیگر قرار دهند و تا زمانی که در انتظار جراحی پیوند دائمی هستند، از نزدیک تحت نظر قرار بگیرند.

در جهان دستکم ۲۶ میلیون نفر دچار نارسایی قلبی هستند. بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، تقاضا برای پیوند قلب در طول ۳۰ سال گذشته دو برابر شده است و در نتیجه، امروزه بیش از ۳۴۰۰ نفر در این کشور در انتظار پیوند هستند. اگر قلب تیتانیومی BiVACOR آزمایش‌های بالینی خود را پشت سر بگذارد، می‌تواند به زنده نگه داشتن این افراد - و بسیاری دیگر - تا زمانی که قلب جایگزین آنها انجام شود، کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته