دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1403 - 00:06
تقویم علم؛

۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 923438

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲ مرداد برابر ۲۳ جولای را ورق می‌زنیم.

***

مارستون بیتس

۲۳ جولای ۱۹۰۶ میلادی برابر با ۲ مرداد ۱۲۸۵ خورشیدی، درل مارستون بیتس، جانورشناس و نویسنده آمریکایی به‌دنیا آمد. بیتس بین سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۵۰ مطالعاتی را درباره ارتباط پشه‌ها و بیماری‌های گرمسیری برپایه تحقیقات میدانی برای بنیاد راکفلر در آلبانی، مصر و کلمبیا انجام داد. دانشمندان راکفلر مشکل تب زرد را در کلمبیا کاهش دادند، زیرا در آنجا بیتس و گروهش با پزشکان محلی در تشخیص و درمان کار می‌کردند. گروه او، جنگل‌ها و باتلاق‌های منطقه را مطالعه کرد و حشرات مشکوک به انتقال بیماری را آزمایش کرد. اولین کتاب او، تاریخ طبیعی پشه‌ها (1949) با کتاب‌های تاریخ طبیعی بیشتری از‌جمله طبیعت تاریخ طبیعی (1950) که عشق او به مناطق استوایی را نشان می‌داد، ادامه یافت. بیتس به‌عنوان فعال محیط‌زیست معتقد بود که دولت‌ها هم باید به محیط‌زیست زمین احترام بگذارند.

۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

رکورد جهانی تگرگ

۲۳ جولای ۲۰۱۰ میلادی برابر با ۲ مرداد ۱۳۸۹ خورشیدی، رکورد سنگین‌ترین تگرگ جهان در ویویان داکوتای جنوبی با وزن ۰.۸۸ کیلوگرم و قطر ۲۰ سانتی‌متر و محیط ۴۷.۳ سانتی‌متر ثبت شد. این تگرگ، رکورد قبلی در ایالات متحده را که در ۳ سپتامبر ۱۹۷۰ در کافیویل، کانزاس ثبت شده بود، با وزن  ۰.۷۷ کیلوگرم و قطر ۱۴.۷ سانتی‌متر شکست. گفته می‌شود که تگرگ بزرگتری در ۱۴ آوریل ۱۹۸۶ به وزن ۱.۰۲ کیلوگرم  طی طوفان تگرگ در بنگلادش بارید. این طوفان تگرگ باعث کشته شدن ۹۲ نفر شد. ۲۴ جولای ۲۰۲۳ هم تگرگ بزرگ دیگری با قطر ۱۹ سانتی‌متر در آتزانو دچیمو در ایتالیا بارید.

۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

موش‌های همانندسازی‌شده

۲۳ جولای ۱۹۹۸ میلادی برابر با ۲ مرداد ۱۳۷۷ خورشیدی، در نشریه علمی نیچر، گروهی بین‌المللی از دانشمندان به سرپرستی ریوزو یاناگیماچی از دانشگاه هاوایی، اعلام کرد که اولین همانندسازی تکرارپذیر یک پستاندار از سلول‌های بالغ را برای تولید سه نسل همانندسازی‌شده موش‌ها انجام داده‌اند و درمجموع بیش‌از ۵۰ خواهر همسان به‌وجود آورده‌اند. در این مقاله، گفته شد که این شیوه همانندسازی موسوم به شیوه هونولولو قابل اعتمادتر از روشی است که برای ایجاد گوسفند دالی استفاده شده است و به محققان توانایی بیشتری برای دستکاری هسته سلول اهداکننده بالغ می‌دهد. این توانایی در افزایش مطالعه نقش ژن‌ها در پیری و فرآیندهای بیماری کاربرد خواهد دارد.

۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

اولین واکسن دی‌ان‌ای نوترکیب

۲۳ جولای ۱۹۸۶ میلادی برابر با ۲ مرداد ۱۳۶۵ خورشیدی، سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) مجوز تولید واکسن جدید هپاتیت ب را صادر کرد. این واکسن جدید اولین واکسن دی‌ان‌ای نوترکیب (تغییرداده‌شده از نظر ژنتیکی) بود که از سوی شرکت داروسازی مِرک با نام تجای ریکامبی‌وکس‌اچ‌ب به باز عرضه شد.  این روش جایگزین روش قدیمی ساخت واکسن هپاتیت ب شد که از خون گرفته‌شده حاملان ویروس هپاتیت ب مزمن انسانی به‌دست می‌آمد. این واکسن برای استفاده در افراد در همه سنین و حتی نوزادان تایید شده است.

۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته