دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 00:01
تقویم علم؛

۱۶ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

۱۶ خرداد در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 914953

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۶ خرداد برابر ۵ ژوئن را ورق می‌زنیم.

***

اپل-۲

۵ ژوئن ۱۹۷۷ میلادی برابر با ۱۶ خرداد ۱۳۵۶ خورشیدی، اولین رایانه شخصی به نام اپل-۲ به فروش رفت. این رایانه را استیو وزنیاک و استیو جابز اختراع کردند. اپل-۲ دارای ریزپردازنده ۸ بیت ۶۵۰۲، توانایی انجام گرافیک‌های رنگی با وضوح تصویر بالا و وضوح تصویر پایین، صدا، ورودی جوی استیک و محل استفاده از نوار کاست بود. این رایانه‌ها در مجموع دارای ۸ شکاف برای افزودن وسایل جانبی بودند. اندازه استاندارد حافظه این دستگاه 64 کیلوبایت بود. اپل-۲ یکی از سه رایانه شخصی برجسته‌ای بود که در سال ۱۹۷۷ عرضه شد و باوجود قیمت بالاتر، به سرعت از دو مدل رایانه TRS-80 و Commodore Pet پیشی گرفت.

۱۶ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

دستگاه گفتار مکانیکی

 ۵ ژوئن سال ۱۹۳۸ میلادی برابر با ۱۶ خرداد ۱۳۱۷ خورشیدی، دانشمندان شرکت بل‌تلفن از اولین دستگاهی که صداهای قابل فهم شبیه گفتار تولید می‌کرد رونمایی کردند. این دستگاه که «پدرو، ترکیب‌کننده صدا» نام داشت در در موسسه فرانکلین در فیلادلفیا به نمایش گذاشته شد. این دستگاه علاوه‌بر صدای انسان قادر بود صدای حیوانات مختلف مزرعه را هم تقلید کند. این دستگاه را هومر دادلی همراه با ریچارد ریس و استنلی واتکینز توسعه دادند. پدرو بار دیگر در نمایشگاه جهانی ۱۹۳۹ در نیویورک به نمایش گذاشته شد. این دستگاه  مکانیکی با صفحه کلید انگشتی و کنترل پدالی با پا کار می‌کرد.

۱۶ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

روز جهانی محیط زیست

۵ ژوئن ۱۹۷۴ میلادی برابر با ۱۶ خرداد ۱۳۵۳ خورشیدی، اولین دوره روز جهانی محیط‌زیست برگزار شد. همچنین اولین کنفرانس بزرگ با این موضوع، کنفرانس محیط‌زیست انسانی بود که در ۵ ژوئن ۱۹۷۲ تحت نظارت سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد برگزار شد.  ۱۵ دسامبر ۱۹۷۲ میلادی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (UNEP) با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایجاد شد و با قطعنامه‌ای دیگر، ۵ ژوئن به‌عنوان روز جهانی محیط‌زیست انتخاب شد. UNEP فعالیت‌های جهانی را در حوزه محیط‌زیست هماهنگ می‌کند و بر نگرانی کشورهای دنیا برای حفظ و افزایش آگاهی از محیط‌زیست تأکید می‌کند و همچنین تمرکزی برای ایجاد تغییرات در عادات مصرف ما، و همچنین در سیاست‌های محیط‌زیستی در سطح ملی و بین‌المللی ایجاد می‌کند.

۱۶ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

بحران ایدز

۵ ژوئن ۱۹۸۱ میلادی برابر با ۱۶ خرداد ۱۳۶۰ خورشیدی، دکتر مایکل گوتلیب در خبرنامه مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده به طور خلاصه یک بیماری همه‌گیر را که بعدها به نام ایدز نامگذاری شد، شرح داد. این اولین اطلاعیه‌ای بود که در مورد ایدز منتشر شد، هرچند هنوز با این نام شناخته نمی‌شد. گوتلیب که در اولین موقعیت تحقیقاتی خود به‌عنوان استادیار پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس کار می‌کرد، علیرغم امتناع جامعه پزشکی از اعتراف به بحران ایدز، موارد نقص ایمنی اولیه را پیگیری کرد و خواستار انتشار یافته‌هایش شد. او دانشگاه کالیفرنیا را در سال ۱۹۸۷ ترک کرد تا یک مطب خصوصی باز و حرفه‌اش را وقف درمان بیماران ایدز و پرورش تحقیقات درباره این بیماری کند. او یکی از اولین محققانی بود که داروی ضدویروسی زیدوودین را روی بیماران مبتلا به ایدز آزمایش کرد.

۱۶ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته