دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مخبر دزفولی: از ظرفیت جهانی برای مرجعیت علمی استفاده شود

مخبر دزفولی: از ظرفیت جهانی برای مرجعیت علمی استفاده شود
رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه باید از ظرفیت جهانی برای مرجعیت علمی استفاده شود، عنوان کرد: در کنار نگاه نوگرایانه مثبت‌اندیش در ساخت تمدن نوین اسلامی، نگاه عملگرایانه باید مورد توجه قرار دهیم.
کد خبر : 923972

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا مخبردزفولی در پنجمین جلسه مرجعیت علمی در فرهنگستان علوم اظهار کرد: دو نگاه مبنامحور و عملگرایانه درباره مرجعیت علمی مطرح است، این نگاه‌ها مغایر یکدیگر نیست. اما باید مشخص کنیم که جمع نگاه عمگرایانه و مبنامحور چه می‌شود و مدل بومی مرجعیت علمی چیست؟

وی ادامه داد: یک نگاه این است که مکتب جدیدی به عنوان مرجعیت علمی ارائه دهیم، آنچه در جهان تجربه شده و نقاط مثبتی دارد، در اقتضائات بومی کشور ما قابلیت اجرایی شدن دارد، اقدام در این مسیر در قالب حرکت جهانی خواهد بود.

رئیس فرهنگستان علوم بیان کرد: نگاه دیگری این است که برای کشوری که مدعی تمدن‌سازی است و دوره تجربه تاریخی تمدن‌سازی دارد، مسیری تعریف شود که تا این رویکرد تمدن‌سازی ادامه پیدا کند.

 مخبردزفولی گفت: حال این سوال مطرح است که آیا در قرن ۲۱ آن نقطه پیشین تمدنی را تبدیل به نقطه امروزین کنیم و پیش رویم یا تمدن موجود جهانی که مرجعیت جزئی از تمدن امروز است را بپذیریم.

وی اضافه کرد: البته ما در موضوعاتی پذیرفته‌ایم که با نگاه جهانی تطبیق دهیم، امام (ره) نیز می‌گفتند باید جمهوری اسلامی باشد، اما باید پارلمان و دولت هم داشته باشد. نگفتند که جمهوری اسلامی چیزی دیگری است که کاری به جهان امروز ندارد. برخی این نگاه را برنمی‌تابند و می‌گویند که ظرفیت‌های جهانی را نباید برای حکومت نوآورانه استفاده کرد.

رئیس فرهنگستان علوم تأکید کرد: با این حال باید از ظرفیت جهان استفاده کنیم، در کنار نگاه نوگرایانه مثبت‌اندیش در ساخت تمدن نوین اسلامی، نگاه عملگرایانه باید مورد توجه قرار دهیم. باید راه میانبر جهانی را پیدا کنیم، در ۴۰ سال گذشته راه امام (ره) و مقام معظم رهبری این راه میانه را نشان می‌دهد، جریان علم را همواره پشتیبانی کردند. استادان و محققان نیز در این زمینه ایثار کردند، البته آنها از حمایت مقام معظم رهبری برخوردار بوده‌اند. با این حمایت‌ها متاسفانه این تفکر وجود دارد که محققان و فعالیت‌های آنها برای اختصاص بودجه در اولویت نیست. این تفکر نمی‌تواند مرجعیت‌ساز باشد.

 مخبردزفولی گفت: برای دستیابی به مرجعیت علمی به الزامات نیاز داریم، در این مسیر باید شاخص‌هایی تعریف کنیم. تخصیص امکانات در حیطه‌های خاص، نگاه تمایز هم‌نوا، ماموریت گرایی، توسعه رشته‌ها، تعاملات بین‌المللی نیز باید مدنظر باشد.

وی افزود: فرصت‌های مطالعاتی و حضور محققان در همایش‌های بین المللی باید تسهیل شود، بودجه مورد انتظار مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی برای تحقیق و توسعه باید اختصاص یابد، برای ساخت دانشمندان جهان باید برنامه‌ریزی کنیم چراکه این رویکرد در جهان امروز برای مرجع شدن مورد تاکید است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته