دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم/۵۰

دادگاه‌های تجاری در دولت پزشکیان ایجاد شود

دادگاه‌های تجاری در دولت پزشکیان ایجاد شود
نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران با توجه به ماده ۲۹ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و اجرایی نشدن آن گفت:‌ براساس این ماده قانونی دادگاه‌های قانونی تجاری باید در کشور شکل می‌گرفت؛ اما این شرایط به وجود نیامد و کماکان دادگاه‌های کیفری و قضائی هستند که به اختلافات تجاری رسیدگی می‌کنند.
کد خبر : 922133

عباس جبالبارزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره مهم‌ترین چالش‌هایی که بخش صنعت با آن مواجه است و اقداماتی که دولت چهاردهم در جهت رفع این چالش‌ها باید انجام دهد، عنوان کرد: چشم‌انداز و برنامه استراتژیک توسعه صنعتی کشور باید مشخص شود. اکنون برنامه هفتم توسعه وارد فاز اجرایی شده و سند بالادستی چشم‌انداز توسعه نیز توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و در کنار آن، طرح آمایش سرزمینی نیز در دسترس است. بر این اساس باید برنامه استراتژی صنعتی کشور با ملاحظات اسناد بالادستی و برنامه‌ای مصوب شود.

دولت چهاردهم بساط ارز چندنرخی را برچیند

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: باید بساط ارز چندنرخی در کشور نیز برچیده شود. این ارز، برخی را از رانت برخوردار و برخی را دچار زیان می‌کند و باید هرچه زودتر یک نظام ارز تک‌نرخی در کشور جایگزین وضعیت کنونی شود.

دشواری‌های بخش‌های صنعتی به واسطه ارز چندنرخی

وی بیان کرد: بخش‌های صنعتی کشور به واسطه ارز چندنرخی با مشکلات متعددی مواجه هستند و اکنون برای یک ثبت سفارش و واردات کالا یک مهلت شش‌ماهه نیاز است و صنعتگران باید در صف باشند.

جبالبارزی ادامه داد: تأمین ارز از بازار آزاد نیز قدرت رقابت تولیدکنندگان را حذف می‌کند، چون برخی از ارز دولتی برخوردارند و رقابتی نابرابر میان آنها ایجاد می‌شود، بنابراین یکی از اولویت‌های مهم در دولت چهاردهم باید برچیده‌شدن بساط ارز چندنرخی باشد.

اجرای کامل قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار از اولویت‌های دولت چهاردهم باشد

جبالبارزی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اولویت‌ها در دولت چهاردهم اجرای کامل قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در کشور است. بخش‌هایی از این قانون از جمله مواد ۲ و ۳ که بر استفاده از نظرات بخش خصوصی در تصویب قوانین، بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌ها تاکید دارد، اجرایی نشده است. اکنون بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌ها صادر می‌شود و این بخش خصوصی و فعالان تولیدی و صنعتی هستند که باید به دنبال رفع موانع باشند.

عدم اجرای ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار و عدم اولویت بخش‌های تولیدی در تامین انرژی

مشکلات تولید و تجارت

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: ماده ۲۵ این قانون نیز اجرایی نشده است در حالی که مقرر بوده است هنگام کمبود انواع انرژی از جمله گاز و برق واحد‌های صنعتی با قطعی‌های مکرر مواجه نشوند، اما این شرایط به وجود نیامده است و این واحد‌های تولیدی و صنایع هستند که هنگام کمبود با قطع گاز یا برق مواجه می‌شوند. صنایع اکنون به طور معمول با ۴ ماه قطعی انرژی در ایام مختلف سال روبه‌رو هستند.

دادگاه‌های قانونی تجاری در دولت چهاردهم ایجاد شوند

وی به ماده ۲۹ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و اجرایی نشدن آن نیز اشاره کرد و افزود:‌ براساس این ماده قانونی دادگاه‌های قانونی تجاری باید در کشور شکل می‌گرفت، اما این شرایط به وجود نیامد و کماکان دادگاه‌های کیفری و قضایی هستند که به اختلافات تجاری رسیدگی می‌کنند.

قانون تجارت با رایزنی دولت چهاردهم از شورای نگهبان پس گرفته شود

جبالبارزی گفت: قانون تجارت در مجلس مصوب شده، اما به نظر می‌رسد باید با رایزنی در دولت چهاردهم از شورای نگهبان پس گرفته شود. این قانون مشکلاتی بیشتردر کشور ایجاد می‌کند و باید با استفاده از نظرات فعالان بخش‌های خصوصی از جمله اتاق‌های بازرگانی قانون تجارتی قابل اجرا در کشور مصوب شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته