دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

برگزاری کنکور نوبت دوم با چاشنی استرس معدل امتحانات نهایی

برگزاری کنکور نوبت دوم با چاشنی استرس معدل امتحانات نهایی
اولین روز از نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ صبح امروز برگزار شد و داوطلبان در کنار نگرانی نتیجه کنکور، استرس معدل و نتیجه امتحانات نهایی را هم داشتند.
کد خبر : 921838

خبرگزاری علم و فناوری آنا_نادیا عابد؛ ساعت هنوز ۶ و نیم صبح نشده بود که وارد دانشگاه شدم، داوطلبان کم کم در حال تجمع بودند تا بلافاصله پس از اعلام مسئولان وارد حوزه‌های آزمون شوند؛ به چهره هایشان که نگاه می‌کردی کمتر فردی از استرس حال خوشی نداشت، در حالت تعجب آورانه باید گفت که بیشتر داوطلبان امروز با خوشحالی آمده بودند، آنها منتظر دیدن دوستان خود بودند و برخی‌ها هم معترض از اینکه کاش ساعت آزمون کمی دیرتر بود و می‌توانستیم بیشتر استراحت کنیم. 

اما یک داوطلب در میان آن همه دانش آموز نظرم را بیشتر جلب کرد، جزوه به دست آمده بود و اعتقاد داشت، هر زمانی یک فرصت طلایی است پس در یک ساعت باقی مانده تا امتحان چرا از آن استفاده نکنم؟ اعتقاد داشت که باید برای هدف جنگید، علاقه اش را که جویا شدم، دوست داشت در رشته حقوق دانشگاه تهران تحصیل کند، می‌گفت: «باید برای حق جنگید و من هم طالب آن هستم». 

داوطلب دیگری هم از این انتقاد داشت که چرا بیسکوییت به شرکت کنندگان می‌دهید؟ اگر ضعف کنیم، چه کسی پاسخگوست؟! چرا خوراکی هایم را گرفتند؟ و ...

کسی می‌توانست امتحان نهایی زبان را خوب پاسخ دهد که در آن فوق العاده باشد

در این بین چندین نفر هم نسبت به امتحانات نهایی گلایه داشتند، یکی از داوطلبان علوم انسانی می‌گفت: «نمره زبان امتحان نهایی بنده در حالت خوشبیانه شاید ۱۵ یا ۱۶ شود، این درس به شدت سخت بود و تنها کسانی که زبان فوق العاده‌ای داشتند، می‌توانند ۲۰ بگیرند». 

طراحی سوالات نهایی خارج از کتاب 

یکی دیگر از متقاضیان کنکور می‌گفت: «سوالات نهایی خارج از چهارچوب کتاب طراحی شده اند و این یعنی بی عدالتی! از مسئولان می‌خواهم به فکر دانش آموزان باشند، نه طلبکار.»

بماند/ اتفاقات تلخ و شیرین روز کنکور؛ از احتمال لو رفتن سوالات آزمون در فضای مجازی تا داوطلبی که با جزوه به حوزه آمد!

تاثیر قطعی معدل نباید برداشته شود

شخص دیگری بود که می‌گفت: «تاثیرقطعی معدل در کنکور نباید برداشته شود و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کاملا به نفع دانشجوست؛ چرا که حداقل می‌دانیم همه تخم مرغ‌ها در یک سبد جای ندارد». 

از چند داوطلب دیگر شرایط روحی شان را جویا شدم، جز خوشحالی و خنده جواب دیگری نداشتند؛ می‌گفتند قبول می‌شویم دولتی نشد آزاد، مگر دنیا چقدر ارزش دارد که کاممان را بخاطر ۴ سال دانشگاه تلخ کنیم، اما عده‌ای دیگر نظری مخالف این را داشتند و معتقد بودند یا دانشگاه تهران یا سربازی!

بماند/ اتفاقات تلخ و شیرین روز کنکور؛ از احتمال لو رفتن سوالات آزمون در فضای مجازی تا داوطلبی که با جزوه به حوزه آمد!

داوطلبان ریاضی باید هم خوشحال باشند، هر کدام در دانشگاه ۲ صندلی دارند!

موضوع را از عبدالرسول پورعباس، سرپرست سازمان ملی سنجش پیگیری کردم و گفت: «کل داوطلبان گروه ریاضی ۱۲۵ هزار نفر است، در صورتی که ظرفیت دانشگاه‌ها در پذیرش این دانشجویان حدود ۲۴۰ هزار صندلی است، اگر بخواهیم حساب کنیم هر ۲ صندلی مختص یک دانشجوست، پس استرس و نگرانی چرا؟ همه داوطلبان ریاضی قبول می‌شوند و یک نفر هم نیست که وارد دانشگاه نشود، اگر هم امروز به جلسه آزمون آمده اند به این دلیل است که دانشگاه مدنظر خود را بتوانند انتخاب کنند». 

بماند/ برگزاری کنکور امسال به‌جای استرس آغشته با خوشحالی؛ از احتمال لو رفتن سوالات آزمون در فضای مجازی تا داوطلبی که با جزوه به حوزه آمد!

چشم انتظاری خانواده‌ها پشت حوزه‌های کنکور 

ساعت نزدیک به ۸ بود، تک و تک داوطلبان در محیط بیرونی جلسه دیده می‌شدند که آنها هم در حال تحویل وسایل خود و ورود به جلسه بودند، نزدیک خانواده هایشان رفتم، همه دلهره داشتند تا فرزندشان بتواند در رشته و دانشگاه تاپ پذیرفته شود، یکی می‌گفت: «دخترم دوست دارد معلم شود»، دیگری می‌گفت: «نذر کرده ام که اگر قبول شود، کار خیری انجام دهم»، پدری هم اعتقاد داشت که فرزندش در رشته مورد علاقه اش که روانشناسی است قبول خواهد شد، خودش هم روانشناس بود و می‌گفت که با حال خوب پسرش را راهی جلسه کرده است و مطمئن خواهد بود خلافش ثابت نمی‌شود. 

بماند/ برگزاری کنکور امسال به‌جای استرس آغشته با خوشحالی؛ از احتمال لو رفتن سوالات آزمون در فضای مجازی تا داوطلبی که با جزوه به حوزه آمد!

ساعت به مرز ۸:۳۰ در حال نزدیکی بود، اما داوطلبان همچنان با خونسردی مسیر را به آرامی طی می‌کردند و انگار نه انگار که آزمون دارند، حتی یکی هم می‌گفت: «چه اشتباهی کردم این موقع صبح به کنکور آمدم، خب بدون آزمون هم که می‌توانستم به دانشگاه بروم»، اما یکی دیگر آنطور که پیدا بود گویی خواب مانده بود و بدو بدو خود را به جلسه رساند. 

بماند/ اتفاقات تلخ و شیرین روز کنکور؛ از احتمال لو رفتن سوالات آزمون در فضای مجازی تا داوطلبی که با جزوه به حوزه آمد!

سطح سوالات چگونه بود؟

دقیقه‌های ساعت، تند تند می‌گذرند؛ خانواده‌ها منتظر فرزندان خود هستند دل در دلشان نیست، داوطلبان یکی یکی از جلسه خارج می‌شوند، برخی‌ها بی‌خیال هستند و می‌گویند جواب امتحان برایشان فرقی ندارد. برخی از داوطلبان علوم ریاضی و انسانی هم بر غیراستانداردبودن سوالات کنکور انتقاد کردند و معتقد بودند سطح سوالات به شدت سخت و پیچیده بوده است؛ بعضی‌های دیگر به نحوی خود را باخته بودند و قصد داشتند امسال قید رفتن به دانشگاه را بزنند و یک سال دیگر پشت کنکور بمانند، اما برخی‌های دیگر سطح سوالات را استاندارد پیش بینی کرده بودند. 

برگزاری کنکور امسال به‌جای استرس آغشته با خوشحالی؛ از احتمال لو رفتن سوالات آزمون در فضای مجازی تا داوطلبی که با جزوه در جلسه حاضر شد!

سوالات کنکور لو رفت؟!

عبدالرسول پورعباس؛ سرپرست سازمان ملی سنجش به خبرنگار آنا می‌گوید:« پلیس فتا روز گذشته ۱۱۴ شیاد متقلب را که در حال آماده سازی تجهیزات و امکانات فروش سوالات و ... بودند را شناسایی و دستگیر کرده است و از شب کنکور تا روز برگزاری آزمون با وجود اینکه بسیار فعالانه عمل می‌کنند، ولی هیچ اتفاقی از سوی آنها رخ نداده است و احتمال دارد که ریشه شان به صورت کلی قطع شده باشد». 

در میان تمام اتفاقاتی که امروز رخ داد، نباید از مراقبان جلسه کنکور غافل شد؛ چرا که آنها هم همانند سایر نهادها و مسئولان سعی بر برگزاری هرچه بهتر کنکور برای داوطلبان داشتتد. 

اعلام زمان نتایج کنکور

به گفته عبدالرسول پورعباس، نتایج اولیه کنکور تیر ۱۴٠۳، یعنی نمرات خام و نمره کل کنکور آخر مرداد اعلام می‌شود، کارنامه نهایی ملاک عمل برای انتخاب رشته که شامل دو مرحله کنکور ۱۴٠۲ و دو کنکور ۱۴٠۳ است، اوایل شهریور منتشر خواهد شد و نتایج نهایی کنکور ۱۴٠۳ در نیمه اول مهر اعلام می‌شود.

بماند/ اتفاقات تلخ و شیرین روز کنکور؛ از احتمال لو رفتن سوالات آزمون در فضای مجازی تا داوطلبی که با جزوه به حوزه آمد!

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته