دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم/۴۲

درخواست فعالان اقتصادی از دولت جدید؛ سوگیری‌ها در بودجه‌نویسی اصلاح شود

درخواست فعالان اقتصادی از دولت جدید؛ سوگیری‌ها در بودجه‌نویسی اصلاح شود
نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اکنون کشور گران اداره می‌شود، عنوان کرد: پیشنهاد، انتظار و درخواست از دولت چهاردهم این است که اصلاحات اساسی در ساختار بودجه‌نویسی کشور اعمال کند و این معادله به گونه‌ای تغییر کند که هزینه‌های جاری کمتر شده و شاهد افزایش بودجه‌های عمرانی و زیرساختی باشیم.
کد خبر : 921467

حسین وثوقی ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره پیشنهاداتش به دولت چهاردهم در زمینه بهبود شرایط خدمات فنی و مهندسی و پروژه‌های عمرانی در کشور، اظهار کرد: اطلس تصمیم‌گیری‌های کشور پس از مناظره و گفت‌وگو درباره برنامه‌ها و مذاکره همان چیزی است که در بودجه‌های سالانه ثبت شده است. مطالعه بودجه کشور ما را به این نتیجه می‌رساند که سوگیری‌ها در بودجه به چه سمتی در حرکت است.

فقط ۴ درصد بودجه به بودجه عمرانی اختصاص دارد

نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران اظهارکرد: از ۶ هزار و ۵۰۰ همتی که در بودجه سال ۱۴۰۲ کشور وجود دارد فقط حدود ۲۶۳ همت و معادل ۴ درصد آن بودجه عمرانی است. باوجود همه گفت‌وگوها، بخش عمده بودجه صرف هزینه‌های جاری، پرداخت یارانه‌ها، هزینه‌های امنیتی و نظامی و پرداخت حقوق و دستمزد‌ها می‌شود.

دولت چهاردهم محاسبات بودجه‌ای فعلی را به هم بزند

نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: مبنای بودجه، اعداد و ارقام است. از دولت چهاردهم که امیدی را در دل مردم زنده کرده است این انتظار وجود دارد که محاسبات بودجه‌ای فعلی را به هم بزند، چون در حال حاضر سهم عمده بودجه صرف هزینه‌کرد جاری است و با این بودجه کشور جایی در مسیر توسعه نخواهد داشت.

 

بودجه‌نویسی

دولت چهاردهم هزینه‌های جاری در بودجه‌های سالانه را به شدت کنترل کند

وثوقی ایرانی خاطرنشان کرد‌: ضروری است که این بازی به هم بخورد و هزینه‌های جاری در بودجه‌های سالانه به شدت کنترل شود و کاهش یابد؛ البته یارانه‌ها یا حقوق و دستمزد هزینه‌هایی حساس است و شاید نتوان کار زیادی در این زمینه انجام داد، اما در مورد بودجه برخی دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی که کارکردی نداشته و بودجه‌های قابل توجهی دریافت می‌کنند جای اصلاح و تغییرات زیادی وجود دارد.

کشور گران اداره می‌شود

وی با بیان اینکه اکنون کشور گران اداره می‌شود، عنوان کرد: پیشنهاد، انتظار و درخواست ما از دولت چهاردهم این است که اصلاحات اساسی در ساختار بودجه‌نویسی کشور اعمال کند و این معادله به گونه‌ای تغییر کند که هزینه‌های جاری کمتر شده و شاهد افزایش بودجه‌های عمرانی و زیرساختی در کشور باشیم.

بزرگ‌شدن کیک اقتصادی سهم بخش‌های زیرساختی و عمرانی را بهبود می‌بخشد

وثوقی ایرانی درباره تاثیر درآمد‌های ارزی مناسب تر از ناحیه فروش نفت یا صاردات غیرنفتی بر اصلاح بودجه و افزایش سهم بودجه‌های عمرانی در کشور، تصریح کرد: وقتی کیک اقتصادی در کشور بزرگ شود سهم اغلب بخش‌ها از آن افزایش خواهد یافت. اقتصاد کشور اکنون کوچک است و با درآمد‌های ارزی محدود فعلی نمی‌توان کشور را اداره کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته