دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1403 - 12:05
 دنیای مجلات علمی؛

هفته دوم ژوئیه؛ از «مبلغان رژیم گوشت‍‌خواری» تا «تلاش برای ساخت واکسن‌های ضدپیری»

هفته دوم ژوئیه؛ از «مبلغان رژیم گوشت‍‌خواری» تا «تلاش برای ساخت واکسن‌های ضدپیری»
در این سلسله گزارش مهم‌ترین مجلات علمی روز جهان را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 921417

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجلات علمی عامه‌فهم برای ارتباط جامعه علمی با مردم عادی بسیار اهمیت دارند. این مجلات می‌توانند پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی را به زبانی قابل فهم برای مخاطبان عرضه کنند. از آنجایی که این نشریات به‌سرعت (در فواصل حداکثر ماهانه) به‌روزرسانی می‌شوند، جریانات و پارادایم‌های جدید علمی را در دسترس عموم قرار می‌دهند. در این سلسله گزارش‌ها، مروری بر پرونده‌های جلد مجلات اصلی ترویج علم جهان خواهیم داشت.

 

مجله نیچر

ماهی ها چطور جهت صدا را در آب تشخیص می دهند؟

صدا برای بسیاری از مهره داران، کلید بقاست. صدا کمک می‌کند آنها بتوانند طعمه شان را دنبال کنند و از خطر شکارچیان در امان بمانند. انواع مهره‌دارانی که در خشکی زندگی می کنند می‌توانند جهت صدا را به راحتی با تغییر شدت صدا بی هر گوش و تاخیر زمانی تشخیص دهند اما در زیر آب این کار بسیار پیچیده می‌شود. تعدادی از محققان جانورشناسی در این باره تحقیقات جالبی انجام دادند تا بتوانند به این سوال پاسخ دهند که ماهی‌ها چطور در زیر آب، جهت صدا را تشخیص می‌دهند؟ آنها با کنترل دقیق فشار و حرکات ذرات در آب سعی کردند ارتعاشات ناشی از صدا در بدن ماهی را بررسی کنند و فرضیاتی در این‌باره ارائه دهند. یکی از فرضیات مورد توجه این است که احتمالا ماهی‌ها جهت ارتعاش ذرات درون آب را احساس می‌کنند و می‌توانند بفهمند منبع صدا کجاست؟ مقاله جذابی در این باره در تازه‌ترین مجله نیچر منتشر شده است که می‌تواند به بعضی از سوالات درباره نحوه شنیدن صدا توسط ماهی‌ها پاسخ دهد.

هفته دوم ژوئیه؛ از «معمای تفکر» تا «تصویربرداری از تغییرات خورشید طی ۱۱ سال»

مجله ساینتیفیک آمریکن

آیا فقط و فقط گوشت برای بدن انسان لازم است؟

 پائول سالادینو پزشک طرفدار رژیم غذایی مملو از گوشت است که با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مثل اپ‌های پادگیر و اینستاگرام و یوتیوب سعی می‌کند ارزش خوردن گوشت را به میلیون‌ها دنبال‌کننده رسانه‌اش یادآوری کند. او معتقد است هرم غذایی سنتی با پایه وسیعی از گیاهان  و فقط مقدار بسیار کمی گوشت باید وارونه باشد تا سلامت انسان را حفظ کند. او حتی می‌گوید نظر سازمان‌های پزشکی مبنی بر این که کلسترول بالا باعث بیماری می‌شود اشتباه است و اتفاقا انواع گوشت حیوانات کلید سلامت و قدرت و نشاط در زندگی است. استدلال او برای نظراتش زندگی غارنشین‌ها و سرخپوستان است که در طول تاریخ با همان شیوه زندگی کردند. مطالعات بقایای اجداد انسان و بررسی نخستی‌های زنده و جانوران شکارچی نشان می‌دهد گوشت نقش مهمی در توسعه و تحول زندگی ما ایجاد کرده است اما این بدان معنا نیست که مثل شیرها غذا بخوریم. رژیم غذای اجداد ما بسیار متنوع‌تر از ٰرژیم غذایی گوشت‌خواران بوده است. این پرونده مجله ساینتیفیک امریکن درباره رژیم غذایی انسان‌های نخستین و تغییرات آن تا به امروز است و بر این نکته تاکید دارد که اینفلوئنسرهایی که بر خوردن غذاهایی خاص تاکید دارند چه اشتباهاتی در نوع استدلال هایشان مرتکب می شوند.

هفته دوم ژوئیه؛ از «معمای تفکر» تا «تصویربرداری از تغییرات خورشید طی ۱۱ سال»

مجله نیوساینتیست

روزی را می‌بینیم که واکسن‌های ضد پیری ساخته شدند؟

واکسن‌های جدید ضدپیری ممکن است بتوانند از بروز بیماری‌هایی مثل آلزایمر جلوگیری کنند. تصور اینکه روزی برسد که بتوانیم خود را در برابر بیماری‌های ناشی از کهولت سن واکسینه کنیم و بدن و مغزمان را برای مدت طولانی‌تری سالم نگه‌داریم تصوری هم زمان جالب و عجیب است چرا که در این صورت می‌توانیم فرآیند پیری را مدیریت کنیم. برخی از عوارضی که در سنین بالای ۶۰ سال بروز می کند تا حد خوبی قابل کنترل هستند. با این حال ممکن است عمر انسان در سال‌های آینده کمی طولانی‌تر بشود اما واقعیت این است که این عمر طولانی الزاما به معنای زندگی در سلامت نیست. سرطان، فشار خون، آلزایمر فهرستی از بیماری‌هایی است که ممکن است افراد با آنها دست‌و‌پنجه نرم کنند. تحولات دنیای پزشکی و تلاش محققان برای ساخت واکسن‌های ضد پیری ممکن است ناگهان شبیه یک تغییردهنده بازی عمل کند و امید به زندگی سالم در کهنسالی را در افراد افزایش دهد. نتایج جدیدترین تحقیقات در زمینه ساخت واکسن ضد پیری در این شماره مجله نیوساینتیست آمده است که می‌تواند خبر از روزهای خوبی برای میانسالان امروز و کهنسالان فردا داشته باشد.  

هفته دوم ژوئیه؛ از «معمای تفکر» تا «تصویربرداری از تغییرات خورشید طی ۱۱ سال»

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب