دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1403 - 16:21
دنیای مجلات علمی؛

هفته سوم مه؛ از «تبعیض سن‌گرایی» تا «الگو گرفتن از "مارمولک" در معماری ساختمان!»

هفته سوم مه؛ از «تبعیض سن‌گرایی» تا «الگو گرفتن از  مارمولک  در معماری ساختمان!»
در این سلسله گزارش مهم‌ترین مجلات علمی روز جهان را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 912264

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجلات علمی عامه‌فهم برای ارتباط جامعه علمی با مردم عادی بسیار اهمیت دارند. این مجلات می‌توانند پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی را به زبانی قابل فهم برای مخاطبان عرضه کنند. از آنجایی که این نشریات به‌سرعت (در فواصل حداکثر ماهانه) به‌روزرسانی می‌شوند، جریانات و پارادایم‌های جدید علمی را در دسترس عموم قرار می‌دهند. در این سلسله گزارش‌ها، مروری بر پرونده‌های جلد مجلات اصلی ترویج علم جهان خواهیم داشت.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بیشتر بخوانید / مروری بر نشریات علمی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ساینس

سمورهای آبی غذا را به کمک  ابزار می‌خورند!

پیدا کردن غذا در بین حیوانات همیشه مسئله‌ای اساسی بوده که روی جمعیت گونه‌ها تاثیر جدی داشته است. با این حال در کنار پیدا کردن غذا یا شکار، نحوه تکه کردن و خوردن آن هم موضوعی مهم است که باعث می‌شود برخی گونه‌ها بتوانند زودتر از بقیه رشد و تولید مثل داشته باشند. تحقیقات جانورشناسان نشان می‌دهد یکی از گونه‌هایی که برای خوردن طعمه‌اش از ابزار استفاده می‌کند سمور آبی است. سمورهای آبی از سنگ و پوست درختان برای بریدن غذایشان استفاده می‌کنند. در بررسی‌های اخیر محققان حتی دیده شده است که سمورهای ماده مهارت بیشتری برای استفاده از ابزار دارند. ارتقای این مهارت ویژه در سمورهای آبی باعث شده است آنها امکان شکار طعمه‌های بزرگ‌تر را پیدا کنند و بتوانند بدون آسیب به دندان‌هایشان غذا را خرد کرده و بجوند. چنین راهکاری در مسیر بقای این گونه تاثیر جدی دارد و زمینه تنوع غذایی بیشتر را فراهم می‌کند.

نتایج این تحقیق می‌تواند کمک کند تا تأثیرات احتمالی این ترفند سمورهای آبی بر دیگر گونه‌ها مشخص شود و اطلاعاتی درباره نحوه استفاده انواع حیوانات از ابزارها به دست بدهد.

هفته سوم مه؛ از «تبعیض سن‌گرایی» تا «الگو گرفتن از

نیچر

نجات ساختمان‌های چند طبقه از ریزش ناگهانی!

فروپاشی ساختمانی ۹ طبقه در گویانگ چین در سال ۲۰۱۵ باعث از بین رفتن جان انسان‌ها و هزینه مالی بسیار زیادی شد اما محققان چینی از آن زمان به این فکر افتادند که چطور می‌شود با طراحی ساختمان‌ها به سبکی نوین کاری کنند که اگر طبقه‌ای از ساختمان به هر دلیل آسیب دید بتوان بار ساختمان را مجدداً به گونه‌ای توزیع کرد که از فروپاشی کل ساختمان جلوگیری شود. محققان معتقدند اگر بتوان برای بخش آسیب‌دیده ساختمان قابلیت جداسازی فراهم کرد، خطر سقوط کل ساختمان کاهش پیدا می‌کند. این رویکرد معماری از نحوه جداسازی دُم مارمولک‌ها در بحران‌ها و فرار از شکارچیان الهام گرفته شده است و کمک می‌کند با کنار گذاشتن بخش آسیب‌دیده کلیت ساختمان را حفظ کند. پرونده ویژه این شماره مجله نیچر به روش‌های مهندسی که می‌تواند این ایده را اجرایی کند اختصاص یافته است، ایده‌ای که اگر اجرایی شود می‌تواند جان افراد زیادی که در اثر سقوط ساختمان‌های بلند از دست می‌رود را نجات دهد و آمار حوادث این چنین را کاهش دهد.

هفته سوم مه؛ از «تبعیض سن‌گرایی» تا «الگو گرفتن از

نیوساینتیست

مراقب رفتارهای تبعیض‌آمیز درباره سن‌وسال باشیم!

توجه بیش از حد به سن‌وسال به یکی از معضلات دنیای مدرن تبدیل شده است. شاید آن قدر که درباره نژادپرستی و جنسیت‌زدگی صحبت شده درباره سن‌گرایی حرفی به میان نیامده است و همین موضوع باعث شده که افراد درباره افزایش سن و دوران کهنسالی دیدگاه‌های منفی داشته باشند و آن را به افراد مسن هم منتقل کنند. تفکراتی از این دست که چون سن فردی بالاست نباید بعضی کارها را انجام دهد یا برخی لباس‌ها و برخی از تفریحات مناسب او نیستند، هم‌چنان در جوامع وجود دارد.

 با این حال اگر از صحبت درباره سن افراد به عنوان نوعی تبعیض یاد شود افراد کمی آن را می‌پذیرند و معتقدند این اصلاً تبعیض محسوب نمی‌شود. کلیشه‌های بی‌اساس درباره سن و سال بر جنبه‌های مختلف زندگی افراد تاثیر می‌گذارد و متأسفانه بخشی از این جنبه‌ها به سلامت و درمان بیماری‌ها مربوط می‌شود. اعضای خانواده یک فرد کهنسال ممکن است با رفتارهایی باعث شوند او از پیگیری سلامتی خود منصرف شود فقط چون کهنسال است و شاید فرصتش برای ادامه زندگی در حال تمام است. به کار بردن عبارت‌هایی که باعث تضعیف روحیه فرد می‌شود هم در بسیاری از کشورها رایج است و می‌تواند تأثیرات نامناسبی بر روان آنها بگذارد. محققان با اشاره به این موضوع و لزوم اهمیت آن در پرونده اختصاصی مجله نیوساینتیست تأکید کردند که باید مراقب این تبعیض نامحسوس که ممکن است در نگرش و تفکر خیلی از ما وجود داشته باشد باشیم و تلاش کنیم همان‌طور که برای جلوگیری از رفتارهای نژادپرستانه و جنسیت‌زده احتیاط می‌کنیم به این مسئله هم توجه داشته باشیم.

هفته سوم مه؛ از «تبعیض سن‌گرایی» تا «الگو گرفتن از

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته