دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاهش پتاسیم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

کاهش پتاسیم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟
کاهش یا آنچه به عنوان دفع پتاسیم در بدن گفته می‌شود، می‌تواند اختلالات بسیار زیادی در بدن و به ویژه اندام‌هایی مانند قلب و کلیه به وجود آورد.
کد خبر : 919839

 به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بدن از پتاسیم برای عملکرد صحیح عضلات، قلب، کلیه و سایر اعضا و اندام‌ها استفاده می‌کند؛ اما برخی عوامل می‌توانند منجر به کاهش سطح پتاسیم در بدن شوند.

اختلالات تغذیه، مصرف کم پتاسیم در رژیم غذایی به ویژه در مواردی که شامل مصرف زیاد نمک یا آب زیاد است، می‌تواند منجر به کاهش پتاسیم در بدن شود.

بیماری‌های منجر به کاهش پتاسیم

همچنین برخی از افراد مبتلا به دیابت ممکن است دچار کاهش پتاسیم شوند، زیرا دیابت می‌تواند تأثیر منفی بر فعالیت کلیه و جذب پتاسیم داشته باشد. برخی از بیماری‌های کلیوی مانند نارسایی کلیوی همچنین استفراغ یا اسهال شدید، نیز ممکن است منجر به سطح پتاسیم از بدن شود.

مصرف دارو و الکل

برخی از داروها مانند دیورتیک‌ها (مانند فوروزماید)، لاکتولوز، قرص‌های لاغری، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) و داروهای ضد اختلالات روانی ممکن است منجر به کاهش پتاسیم شوند. عوامل دیگر مانند استفاده از الکل به مقدار زیاد، تغییرات هورمونی، استفاده از نفخ‌دهنده‌ها و تروما نیز ممکن است به کاهش پتاسیم در بدن منجر شوند.

خطرات کاهش پتاسیم در بدن

کاهش پتاسیم در بدن می‌تواند به عوارض جدی و خطرناکی منجر شود. از جمله ضعف و کمبود قدرت عضلات و انواع اسپاسم‌ها منجر شود.

مشکلات گوارشی مانند اسهال، تهوع، استفراغ و حساسیت در جهاز هاضمه، ناراحتی قلبی مانند آریتمی‌ها (نامنظمی‌های ضربان قلب)، اختلالات عصبی مانند خستگی، بی‌قراری، اضطراب و حتی تشنج‌ها منجر شود. کاهش پتاسیم همچنین اختلال در  عملکرد کلیه‌ها و ابتلا به مشکلات کلیوی را در پی‌دارد.

برای جلوگیری از کاهش پتاسیم در بدن چه باید کرد؟

مصرف غذاهای پتاسیم‌دار مانند انواع میوه‌ها و سبزیجات مانند موز، خرما، هویج، سبزیجات تازه، آووکادو، سیب‌زمینی و نخود فرنگی منابع خوبی از پتاسیم هستند. برنج قهوه‌ای، ماهی، گوشت، مغزها و لبنیات نیز حاوی مقادیر قابل توجهی پتاسیم هستند.

مصرف زیاد نمک می‌تواند منجر به افزایش دفع پتاسیم از بدن شود. بنابراین، توجه به مصرف نمک و استفاده از آن به‌میزان مناسب می‌تواند کمک کننده باشد.  همچنین مصرف کافی آب برای حفظ تعادل الکترولیت‌ها در بدن و جلوگیری از دفع اضافی پتاسیم از بدن بسیار مهم است.

اجتناب از الکل و سایر عوامل مخرب هم می‌تواند به کاهش پتاسیم منجر شوداستفاده از داروهای مخرب برای سلامت عمومی نیز باید با رعایت نکات پزشکی انجام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته