10 تير 1403 - 16:26

افشای راز‌های باستان با بررسی جسد گرگ ۴۴ هزار ساله

محققان روسی در حال مطالعه جسد منجمد گرگ ۴۴ هزار ساله‌ای هستند که به اعتقاد آنها می‌تواند پرده از راز‌های زمین در دوران باستان بردارد.
کد خبر : 919741

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از بیزینس اینسایدر، مطالعات دانشمندان نشان داد گرگ منجمد کشف شده در سیبری، ۴۴ هزار سال قدمت دارد. جسد این حیوان آنقدر خوب حفظ شده است که محققان در حال بررسی روده آن برای بررسی ویروس‌های باستانی هستند.

این گرگ که با توجه به قدمت چندین هزار ساله اش بسیار خوب به نظر می‌رسد، ممکن است بتواند به دانشمندان در مورد سبک زندگی و رژیم غذایی اش در دوره زمین شناسی پلیستوسن اطلاعاتی بدهد.

محققان امیدوارند اطلاعات بیشتری در مورد باکتری‌های باستانی و چگونگی ربط این گرگ با حیوانات امروزی کسب کنند.

در سال ۲۰۲۱، ساکنان یاکوتیا در شرق روسیه، این گرگ را در لایه منجمد دائمی اعماق زمین یافتند که معمولا در تمام سال یخ زده باقی می‌ماند، اما در بسیاری از نقاط با افزایش متوسط دمای جهانی شروع به آب شدن کرده است.

اکنون، محققان دانشگاه فدرال شمال شرقی در یاکوتسک روسیه، در حال مطالعه بقایای این مومیایی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این حیوان هستند.

شرایط انجماد به مومیایی شدن و حفظ کامل این شکارچی دوره پلیستوسن کمک کرده است. دندان‌ها و قسمت اعظم پوست خز این حیوان و همچنین برخی از اندام هایش همچنان دست نخورده باقی مانده اند.

«رابرت لوسی» «Robert Losey» انسان شناس دانشگاه آلبرتا که در این تحقیق نقشی ندارد، گفت: «در واقع شوکه کننده است. این تنها گرگ بالغ کامل از دوره پلیستوسن است که تا به حال پیدا شده، به طوری که به خودی خود واقعا قابل توجه و کاملا منحصر به فرد است.»

چیز‌های زیادی برای آموختن از چنین حیوان باستانی که به خوبی حفظ شده، وجود دارد، از جمله ژنتیک، شیوه زندگی، رژیم غذایی و حتی نوع باکتری‌ها و ویروس‌های باستانی که به همراه دارد.

«آرتمی گونچاروف» «Artemy Goncharov» پژوهشگر موسسه پزشکی تجربی روسیه، طی بیانیه‌ای گفت: «باکتری‌های زنده که به نوعی شاهدان آن دوران باستان هستند، می‌توانند هزاران سال زنده بمانند.»

لوسی اظهار داشت: «این گرگ ۴۴ هزار ساله احتمالا متعلق به گونه‌ای منقرض شده و احتمالا بزرگ‌تر از گرگ‌های امروزی بوده است. مطالعه ژنوم این حیوان کمک می‌کند تا مشخص شود کجای شجره خانوادگی سگ سانان قرار می‌گیرد.»

دانشمندان پس از بررسی یکی از دندان‌های این حیوان به این نتیجه رسیدند که این گرگ یک نر بالغ بوده است. احتمالا در یک محیط مسطح و سرد پر از ماموت، کرگدن پشمالو، اسب‌های منقرض شده، گاو کوهان دار و گوزن شمالی، شکار می‌کرده است.

حتی ممکن است بقایای برخی از آن حیوانات در روده گرگ باقی مانده باشد. محققان برای کسب اطلاعات بیشتر نمونه‌هایی از معده و دستگاه گوارش آن گرفته و در انتظار نتایج هستند.

دانشمندان با توجه به قدمت چندین هزار ساله پیکر این گرگ امیدوارند بتوانند در مورد سبک زندگی و رژیم غذایی‌اش اطلاعات جدیدی کسب کنند.

به گفته لوسی دانش پژوهان همچنین ممکن است بتوانند عملکرد‌های میکروب‌های باستانی در روده گرگ و داشتن انگل‌ها را بررسی کنند.

پژوهشگران روسی در بیانیه خود اعلام کردند اگر هر یک از این میکروارگانیسم‌ها برای علم ناشناخته باشد، می‌توانند در توسعه دارو‌های آینده نقش داشته باشد.

این کشف تنها بخشی از یک همکاری بزرگتر برای مطالعه سایر حیوانات باستانی از جمله فسیل‌های خرگوش، اسب و خرس است. محققان پیش از این یک سر گرگ مربوط به دوران پلیستوسن را مطالعه کرده اند و فسیل دیگری از گرگ نیز در انتظار تشریح است.

همانطور که لایه منجمد دائمی اعماق زمین به دلیل افزایش دمای جهانی در حال آب شدن است، موجودات باستانی بیشتری مانند این دوباره ظهور می‌کنند. به عنوان مثال، در یوکان، دیرینه شناسان هنوز هم بر روی یک بچه ماموت نگهداری شده بی عیب و نقص که در سال ۲۰۲۲ کشف شد، پژوهش می‌کنند.

با این حال، همه چیز در این لایه خاکی منجمد همیشه بی ضرر نیست.

افشای راز‌های باستان با بررسی جسد گرگ ۴۴ هزار ساله

در سال ۲۰۱۶، ذوب شدن یخ‌های شبه جزیره یامال سیبری، عفونت سیاه زخم را از لاشه گوزن شمالی منجمد آزاد کرد و باعث شیوع بیماری شد که ۳۶ نفر را مبتلا کرد و جان و یک کودک را گرفت.

محققان بیم دارند سایر پاتوژن‌ها خوابیده در دشت‌های قطبی، با گرم شدن جهان به اندک اندک بیدار شوند.

سال گذشته، پژوهشگری به نام «ژان میشل کلاوری» «Jean-Michel Claverie» اعلام کرد که ویروس ۴۸ هزار ساله‌ای را که در یخبندان دائمی سیبری پیدا کرده بودند، احیا کرده است که هنوز هم می‌تواند آمیب‌های تک سلولی را آلوده کند.

کلاوری آن زمان به CNN گفت: «ما این ویروس‌های آلوده کننده آمیب را جانشینی برای همه ویروس‌های احتمالی دیگر می‌بینیم که ممکن است در لایه منجمد دائمی اعماق زمین باشند. اگرچه می‌دانیم این ویروس‌ها آنجا هستند، اما مطمئن نیستیم هنوز زنده اند یا خیر.»

هر گونه ویروس یا باکتری باستانی در روده گرگ یاکوتیا می‌تواند به محققان کمک کند تا میکروب‌های پنهان شده در موجودات منجمد دائمی را بهتر درک کنند.