دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1403 - 17:14
فرهنگ:

فضای مجازی عامل فعالیت کم تشکل‌های دانشجویی در سال‌های اخیر است

فضای مجازی عامل فعالیت کم تشکل‌های دانشجویی در سال‌های اخیر است
رئیس مرکز حراست و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، فضای مجازی را عامل فعالیت کم تشکل‌های دانشجویی در سال‌های اخیر عنوان کرد.
کد خبر : 918022

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست شورای اداری دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان با حضور محمدجواد فرهنگ رئیس مرکز حراست و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای شورای اداری استان لرستان به میزبانی واحد خرم‌آباد برگزار شد.

رئیس مرکز حراست و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با گرامیداشت شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و سلامت و شهدای جهاد علمی یاد و خاطره شهدای خدمت به‌خصوص رئیس جمهور شهید خادم‌الرضا (ع) شهید سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان را گرامی داشت.

فرهنگ با اشاره به جنایات رژیم غاصب، ظالم و کودک‌کُش صهیونیستی، اقدامات این رژیم جنایتکار در کشتار مردم مظلوم غزه، رفح و کرانه باختری را محکوم کرد و گفت: بدون تردید این اقدامات جنایتکارانه با حمایت آمریکا و برخی کشور‌های غربی صورت می‌گیرد که باید توسط همه ملت‌های آزاده جهان محکوم شده و نهاد‌های بین‌المللی با این رژیم ددمنش برخورد جدی کنند.

وی با اشاره به بیانات امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در دیدار ماه مبارک رمضان با تشکل‌های دانشجویی و مسئولان دانشگاه‌ها بیان کرد: براساس فرمایش معظم‌له وظیفه دانشگاه تربیت عالم، تولید علم و جهت‌دهی به تربیت عالم و تولید علم است.

رئیس مرکز حراست و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه توضیح داد: هرچند براساس برخی دیدگاه‌ها، وظیفه دانشگاه آموزش و پژوهش تعریف شده است، بنابراین با این نگاه عالمانه مقام معظم رهبری می‌بینیم سه نکته تربیت عالم، تولید علم و جهت‌دهی به این دو براساس مقتضیات روز و نیازمندی‌های جامعه بسیار امر مهم و تأثیرگذاری است و همه ارکان دانشگاه ازجمله استاد، مدیر، دانشجو، متون درسی و فرآیند‌های آموزشی باید در خدمت این سه حوزه قرار گیرند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از شاخص‌های جدی که امروز برای دانشگاه تعریف می‌کنند را افزودن بر گنجینه علمی کشور و غنی کردن کشور از لحاظ علمی و تداوم این روند عنوان و تأکید کرد: بخش مهمی از اعتبار ایران اسلامی در دنیا به دانشگاه است.

فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود با توضیح شرایط دوران کرونا و پساکرونا در دانشگاه‌های کشور عنوان کرد: رصد‌ها حاکی از این بود که ۷۰ درصد دانشجویان ما که در فضای مجازی درس خوانده بودند زیست‌بوم و فضای واقعی دانشگاه را تجربه نکرده بودند بر همین اساس به‌منظور اصلاح این فضا در اردیبهشت ۱۴۰۱ بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی توسط دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.

وی متذکر شد: ساحت تعلیم و تربیت را بخشنامه‌ای نمی‌دانیم و این امر در قالب یک بیانیه صادر و در آن چهار قطب اثرگذار استاد، مدیر، خانواده و محیط‌های رفاقتی در ۹ ساحت تربیت اجتماعی در محیط دانشگاه تعریف شد.

رئیس مرکز حراست و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، محور تربیت اجتماعی را استاد معرفی و تبیین کرد: بدون استاد تربیت محقق نخواهد شد.

فرهنگ یادآور شد که در این بیانیه برای ارکان دانشگاه وظایف و اهدافی مشخص شده که حراست شناسایی و برخورد با شبکه‌های فساد را برعهده دارد.

وی مطرح کرد: یکی از آسیب‌های مهمی که در فضای مجازی به وجود آمد، این بود که در این فضا محیط‌های رفاقتی شکل گرفته بود که ما هیچ تولید محتوایی برای آن نداشتیم؛ اما دشمن به شدت در تولید محتوی فعالیت داشت.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از دلایل اینکه تشکل‌های دانشجویی در سال‌های اخیر به مانند گذشته فعال نیستند را کوچ جوانان از فضای واقعی به فضای مجازی دانست.

به گزارش آنا، این نشست با طرح پرسش‌هایی از جانب رؤسای واحد‌ها و مراکز دانشگاهی استان لرستان و پاسخ های مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس مرکز حراست به پایان رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته