دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت بازار رمزارز‌ها (۹)؛

بازآفرینی نقش پول در اقتصاد با ریال دیجیتال

بازآفرینی نقش پول در اقتصاد با ریال دیجیتال
بازآفرینی نقش اسکناس به شکل الکترونیکی در پرداخت‌های خُرد کشور و بسترسازی توسعه اقتصاد دیجیتال موضوعی است که به گفته یک کارشناس تحول دیجیتال بانکی؛ اگر ریال دیجیتال به سمت اعتباری شدن حرکت کند، موجب می‌شود ضمن آنکه مردم از سرمایه خود در مقابل تورم محافظت کنند، اخلال در بازار‌های مالی و سرمایه‌ای مانند مسکن، ارز و طلا کاهش پیدا کند.
کد خبر : 917929

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بانک مرکزی اعلام کرده است با توسعه فاز آزمایشی «ریال دیجیتال» در جزیره کیش، مشتریان شبکه بانکی از تیر ۱۴۰۳ می‌توانند بدون استفاده از پول‌های کاغذی یا کارت‌های بانکی به سادگی از طریق «کیف پول ریال دیجیتال» خرید‌های خود را انجام داده و یا نسبت به انتقال وجه اقدام کنند.

محمد سخایی کارشناس تحول دیجیتال بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره ریال دیجیتال اظهار کرد: مقرر است ریال دیجیتال مانند یک رمز پول عمل کند و رمزارز جانشین دارایی‌های مردم شود. بحث ریال دیجیتال چند سالی است که مطرح شده؛ ابتدا با انجام آن موافقت چندانی نداشتم، اما اکنون موافق این نوع از دارایی هستم. به این دلیل که ریال دیجیتال نوعی از دارایی است که از تورم مصون است و اگر به سمت دارایی اعتباری حرکت کند موجب می‌شود ضمن آنکه مردم از سرمایه خود در مقابل تورم محافظت می‌کنند اخلال در بازار‌های مالی و سرمایه‌ای مانند مسکن، ارز و طلا کاهش پیدا کند.

آرامش‌بخشی بازار‌های مالی و سرمایه‌ای

وی افزود: اکنون حضور نقدینگی در بازار‌هایی مانند مسکن، ارز و طلا یا خودرو گرفتاری‌های اجتماعی ایجاد می‌کند؛ بنابراین دارایی معتبری مانند ریال دیجیتال که قرار نیست مشمول تورم شود می‌تواند در ضمن توسعه ابزار‌های پرداخت نوین در آرامش‌بخشی به بازار‌ها نیز مؤثر باشد.

سخایی خاطرنشان کرد: تولید ریال دیجیتال باید محدودیت‌هایی داشته باشد تا سرمایه مردم را به خطر نیندازد.

ریال دیجیتال

زیرساخت‌های فراگیرشدن استفاده از ریال دیجیتال در کشور فراهم است

سخایی درباره زیرساخت‌های فراگیرشدن استفاده از ریال دیجیتال در کشورعنوان کرد: این زیرساخت‌ها به خوبی در کشور فراهم است و در زمینه ابزار‌های پرداخت در نظام بانکی کشور زیرساخت‌های مناسبی فراهم شده است. واقعیت این است که بانک‌ها در فضای اقتصادی کشور جزء کسب‌وکار‌های پیشرو در زمینه حرکت به سمت ابزار‌های نوین بوده‌اند.

وی تصریح کرد: آمار‌ها نیز نشان می‌دهند که در زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افراری در زمینه ابزار‌های نوین وضعیت مناسبی در نظام بانکی وجود دارد. آمار پوز‌ها نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون پوز بانکی در کشور وجود دارد که به معنای آن است که به ازای هر ۷ نفر ایرانی یک پوز بانکی وجود دارد و این آمار‌ها تقریبا ۱۰ برابر میانگین جهانی است.

سخایی خاطرنشان کرد: البته بانک مرکزی هنوز ابزار‌های مورد استفاده در ریال دیجیتال را معرفی نکرده است، اما در صورت اعلام بانک مرکزی آماده‌سازی زیرساخت و اتصال به ریال دیجیتال در مدت زمان اندک قابل انجام بوده و پیچیدگی چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه رمز ریال و دیجیتال تفاوت‌هایی با هم دارند، اظهار کرد: اکنون بدون استفاده از پول کاغذی یا کارت بانکی و با اسکن کیوآرکد هر کالایی می‌توان پرداخت الکترونیکی را انجام داد، اما در ریال دیجیتال قرار است رمز پول جدیدی وارد سیستم بانکی شود.

کارشناس تحول دیجیتال بانکی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌ها برای فراگیرشدن ریال دیجیتال باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر کارت‌های بانکی امکان استفاده از ریال دیجیتال را داشته باشد. اکنون در رمز دیجیتال ساختاری همانند صرافی‌ها وجود دارد که نرخ برابری آن را با واحد پول محاسبه می‌کنند که قابلیت تعیین برابری با ریال دیجیتال را در‌آینده خواهد داشت.

هدفگذاری استفاده از ریال دیجیتال در پرداخت‌های عمومی

در یک تعریف ساده و کلی، ریال دیجیتال مشابه با اسکناس، تعهد بانک مرکزی به شکل الکترونیکی است که می‌تواند جهت انجام پرداخت‌های عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

ریال دیجیتال

بی‌نیازی از تسویه بین بانکی برای انتقال وجوه بین خریدار و فروشنده

ریال دیجیتال برخلاف سایر انواع پول الکترونیک رایج در کشور که از طریق حساب‌های بانکی و ابزار‌های پرداخت متداول همچون کارت بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز به تسویه بین بانکی برای انتقال وجوه بین خریدار و فروشنده نداشته و به‌محض انجام عملیات خرید وجوه دریافتی آن در اختیار فروشنده قرار گرفته و قابل بهره‌برداری است.

بسترسازی توسعه اقتصاد دیجیتال

همچنین به دلیل استفاده از ابزار‌های نوین در انجام عملیات پرداخت، پرداخت با این روش در عین افزایش امنیت پرداخت، بسیار ساده‌تر از شیوه‌های رایج پرداخت کارتی صورت می‌پذیرد. این پروژه در گام نخست، با هدف بسترسازی توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و پاسخ به نیازمندی‌های توسعه‌ای حوزه پرداخت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسعه یافته است.

بازآفرینی نقش اسکناس به شکل الکترونیکی در پرداخت‌های خرد کشور

در همین راستا، اهداف مهم دیگری همچون افزایش تابآوری و پایداری در زیرساخت‌های پرداخت کشور، بازآفرینی نقش اسکناس به شکل الکترونیکی در پرداخت‌های خرد کشور، بهبود کارآیی و توسعه ابزار‌های پرداخت نوین، و مدیریت مخاطرات ناشی از رواج پول‌های خصوصی نیز مدنظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته