دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1403 - 00:06
تقویم علم؛

۳ تیر در دنیای علم چه خبر؟

۳ تیر در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 917837

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۳ تیر برابر ۲۳ ژوئن را ورق می‌زنیم.

***

پدر اینترنت

۲۳ ژوئن ۱۹۴۳ میلادی برابر با ۳ تیر ۱۳۲۲ خورشیدی، وینتون گری سرف، دانشمند آمریکایی علوم رایانه‌ای که به همراه باب کان به‌عنوان پدران اینترنت شناخته می‌شوند به‌دنیا آمد. سرف و کان از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۶ پروتکلی را با نام TCP/IP توسعه دادند که امکان انتقال اطلاعات میان رایانه‌های حاضر در یک شبکه را میسر می‌کرد. سرف که در ابتدا در شرکت آی‌بی‌ام کار می‌کرد پس‌از دو سال کار، آی‌بی‌ام را ترک کرد تا در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس ادامه تحصیل دهد و در آنجا اولین پروتکل TCP را با همکاری یوگن دالال و کارل سانشاین نوشت که به نام مشخصات برنامه کنترل انتقال اینترنت در دسامبر ۱۹۷۴ منتشر شد. سرف بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۲ در سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی ایالات متحده (دارپا) کار کرد و به توسعه اولین سامانه ایمیل تجاری MCI Mail برای اتصال به اینترنت کمک کرد. او در سال ۲۰۰۴ برنده جایزه تورینگ شد.

۳ تیر در دنیای علم چه خبر؟

پدر علوم رایانه

۲۳ ژوئن ۱۹۱۲ میلادی برابر با ۳ تیر ۱۲۹۱ خورشیدی، آلن ماتیسون تورینگ، رمزنگار، ریاضی‌دان و دانشمند رایانه و منطق‌دان انگلیسی به‌دنیا آمد. تورینگ را به‌عنوان پدر علوم رایانه و هوش‌مصنوعی می‌شناسند. تورینگ از سال ۱۹۳۸، تورینگ در سازمان رمزشکنی انگلستان روی رمزشکنی ماشین انیگمای آلمان‌ها کار می‌کرد و سرانجام توانست ماشینی الکترومکانیکی به‌نام بامب (بمب) را طراحی کند که رمزهای انیگما را می‌شکست. بامب، اولین بار در ۱۸ مارس ۱۹۴۰ راه‌اندازی شد و تا پایان جنگ جهانی دوم تعداد این ماشین‌ها به ۲۰۰ عدد رسید. پس‌از اتمام جنگ، تورینگ بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۷، در آزمایشگاه ملی فیزیک، روی طراحی ماشین محاسبه خودکار کار می‌کرد و در ۱۹ فوریه ۱۹۴۶ مقاله‌ای منتشر کرد که اولین طرح رایانه برنامه‌ریزی‌شونده در انگلیس به‌شمار می‌رفت.

۳ تیر در دنیای علم چه خبر؟

سر مارتین جان ریس

۲۳ ژوئن ۱۹۴۲ میلادی برابر با ۳ تیر ۱۳۲۱ خورشیدی، سر مارتین جان ریس، کیهان‌شناس و اخترفیزیکدان انگلیسی به‌دنیا آمد. او در سال ۱۹۹۵ به اخترشناس سلطنتی تبدیل شد. او که بیشتر در پژوهش روی توزیع اختروش‌ها متمرکز بود پیشنهاد کرد که اختروش‌ها قدرتشان را از سیاهچاله‌های عظیم می‌گیرند. در فیزیک انرژی بالا، ریس درباره انفجارهای پرتوی گاما، هسته‌های کهکشانی و تشکیل سیاهچاله‌ها تحقیقاتی انجام داد و دنبال امواج گرانشی گشت. او با مطالعه ساختار کیهانی، به‌ویژه در نسل اولیه ستارگان و کهکشان‌هایی که در انتهای عصر تاریک کیهانی در انتقال به سرخ‌های بالا تشکیل شده بودند، علاقه‌مند بود. ریس بیش از ۵۰۰ مقاله تحقیقاتی منتشر کرد و همچنین هشت کتاب، مجله و مقالات بی‌شمار مطبوعاتی را در مورد موضوعات علمی برای خوانندگان عمومی نوشت.

۳ تیر در دنیای علم چه خبر؟

نیکلاس شاکلتون

 ۲۳ ژوئن ۱۹۳۷ میلادی برابر با ۳ تیر ۱۳۱۶ خورشیدی، نیکلاس شاکلتون، زمین‌شناس و دیرین‌اقلیم‌شناس انگلیسی که به شناسایی دی‌اکسیدکربن به‌عنوان گاز گلخانه‌ای کمک کرد به‌دنیا آمد. شاکلتون تغییرات اقلیمی دیرین در دوران کواترنری در ۱.۸میلیون سال قبل را مطالعه کرد. طی دوران کواترنری، دوره‌هایی در ساخت ورقه‌های عظیم یخ و کلاه‌های یخی کوهستانی وجود داشت که این یخبندان‌ها با هوای گرم دوره‌های متناوب داشتند. داده‌های شاکلتون که با بررسی ورقه یخ در روسیه و پوسته‌های فسیلی در اعماق دریا انجام داد نشان می‌دهد که این دوره‌های متناوب گرم و یخبندان تقریباً هر ۱۰۰هزار سال یکبار در هر ۱۰۰هزار سال اتفاق می‌افتد. او همچنین نشان داد که سن یخ با کاهش دی‌اکسید‌کربن جوی مرتبط است و هشدار داد که انتشار بیش از حد دی‌اکسیدکربن در جو می‌تواند باعث گرم‌شدن کره زمین شود.

۳ تیر در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته