دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 خرداد 1403 - 00:01
تقویم علم؛

۱۵ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

۱۵ خرداد در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 914950

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۵ خرداد برابر ۴ ژوئن را ورق می‌زنیم.

***

همانندسازی دی‌ان‌ای منقرض‌شده

۴ ژوئن ۱۹۸۴ میلادی برابر با ۱۵ خرداد ۱۳۶۳ خورشیدی، همانندسازیی توالی‌های دی‌ان‌ای از جانور منقرض‌شده کوآگا گزارش شد. گوآگا جانور قهوه‌ای و اسب‌مانندی با نوارهای شبیه نوارهای گورخر در جلوی بدنش بوده است و تا وقتی که شکارچیان در اوایل قرن نوزدهم آن را منقرض کردند در آفریقای جنوبی زندگی می‌کرد. سه دانشمند دانشگاه برکلی با استفاده از نمونه‌هایی از یک پوست کوآگا ۱۴۰ ساله در موزه‌ای آلمان، موفق شدند دی‌ان‌ای کافی را از این جانور برای یافتن بعضی از توالی‌های «جفت‌های پایه» آن، پله‌های مولکولی که دو نیمه مارپیچی را به هم متصل می‌کنند، استخراج کنند. مطالعه دی‌ان‌ای از یک مولکول دی‌ان‌ای کهن با مشکلات فنی بسیاری همراه است. باوجوداین، دانشمندان توانستند نشان دهند که دی‌ان‌ای کوآگا بیشتر به گورخر مرتبط است تا اسب و این جانور درواقع، زیرگونه جنوبی گورخر وحشی بوده است.

۱۵ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

ثبت اختراع پسر ۶ ساله

۴ ژوئن ۱۹۶۳ میلادی برابر با ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی، رابرت دابلیو پچ به‌عنوان جوان‌ترین فردی که حق ثبت اختراع ایالات متحده را دریافت کرده است شناخته شد. این پسر خردسال که فقط ۶ سال داشت برای اختراعش که «کامیون اسباب‌بازی» بود این حق ثبت را دریافت کرد. طرح او کامیون اسباب‌بازی‌ای را پیش‌بینی می‌کرد که اجزای آن به‌طور کامل جدا می‌شد و می‌توانست در پیکربندی‌های مختلف دوباره سرهم شود. پچ در زمان ثبت اختراع آن‌قدر کوچک بود که حتی امضا به نام خودش نداشت و ازاین‌رو، گزارش این حق ثبت را با علامت ضربدر (x) امضا کرد. شاسی، کابین راننده، بدنه، چرخ‌ها و چهار محور این کامیون اسباب‌بازی جدا می‌شد و می‌توانست این‌بار به‌صورت ون یا کامیون کمپرسی دوباره مونتاژ شود.

۱۵ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

چرخ‌دستی‌های خرید

۴ ژوئن ۱۹۳۷ میلادی برابر با ۱۵ خرداد ۱۳۱۶ خورشیدی، اولین چرخ‌دستی خرید در سوپرمارکت هامپتی‌دامپتی در اوکلاهاما سیتی برای استفاده عرضه شد. سیلوان گلدمن، مالک این فروشگاه، این چرخ‌دستی را با کمک یک مکانیک به نام فرد یانگ و بر‌اساس صندلی تاشو طراحی کرد. چرخ‌ها در جایی قرار می‌گرفتند که قسمت پایینی پایه‌های صندلی قرار داشت. یانگ و گلدمن به‌جای صندلی، دو سبد فلزی را روی هم گذاشتند. این چرخ‌دستی خرید را می‌شد مانند صندلی تاشو تا کرد که فضای کمتری اشغال کند.

۱۵ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

یوهان بکمن

۴ ژوئن ۱۷۳۹ میلادی برابر با ۱۵ خرداد ۱۱۱۸ خورشیئی، وهان بکمن، شیمی‌دان و اقتصاددان آلمانی به‌دنیا آمد. بکمن را به‌عنوان پایه‌گذار علم کشاورزی می‌شناسند. او در سال ۱۷۶۹ کتاب درسی مهمی منتشر کرد که به پایه‌ای علمی برای کشاورزی عملی، شامل تاریخ طبیعی، کانی‌شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضیات تبدیل شد. سال ۱۷۶۹ او از واژه فناوری (تکنولوژی) که برای علم تجارت ابداع کرده بود استفاده می‌کرد. استفاده می کرد که برای علم تجارت ابداع کرد. بکمن با نفوذی که داشت برنامه درسی فناوری را در مدارس متوسطه کرد و با تحقیق در منابع اولیه نوآوری‌ها، مورخ معتبری در معرفی تاریخی اختراعات بود.

۱۵ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب