دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1403 - 16:10

ابزاری جدید برای جست‌وجوی حیات در سیارات بیگانه

ابزاری جدید برای جست‌وجوی حیات در سیارات بیگانه
رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) به دنبال طراحی و ساخت یک دستگاه جدید برای کشف حیات فرازمینی است.
کد خبر : 917769

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از استروبیولوژی، رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) به طور جدی برنامه طراحی و ساخت یک دستگاه طیف‌نگار پراکندگی بالا را در دستور کار خود قرار داده است. این ابزار که  ANDES  نامیده می‌شود، روی تلسکوپ بسیار بزرگ(ELT) که در حال حاضر در صحرای آتاکامای شیلی در حال ساخت است نصب خواهد شد. از این تلسکوپ برای جست‌وجوی نشانه‌های حیات در سیارات فراخورشیدی و جست‌وجوی اولین ستاره‌های عالم استفاده خواهد شد. همچنین این ابزار تغییرات ثابت‌های اساسی فیزیک را آزمایش و شتاب انبساط کیهان را اندازه‌گیری می‌کند.

دانشگاه کمبریج یکی از مؤسسات عضو این پروژه است که دانشمندانی از 13 کشور در آن شرکت دارند.

ANDES به عنوان یک طیف نگار قدرتمند، ابزاری است که نور را به طول موج‌های سازنده‌اش تقسیم می‌کند تا ستاره‌شناسان بتوانند ویژگی‌های اجرام آسمانی مانند ترکیبات شیمیایی آنها را تعیین کنند. این ابزار در نواحی طول موج مرئی و نزدیک به فروسرخ نور از دقت بالایی برخوردار خواهد بود و راه را برای تحقیقات در بخش‌های مختلف نجوم هموار خواهد کرد.

الساندرو مارکونی، محقق اصلی پروژه درباره ابزار اندس گفت:«اندس ابزاری با پتانسیل عظیم برای اکتشافات علمی پیشگامانه است که می‌تواند تاثیر عمیقی بر درک ما از جهان بگذارد.»

ANDES  بررسی‌های دقیقی از جو سیارات فراخورشیدی مشابه زمین انجام خواهد داد و به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا در گستره عظیم کیهان در جست‌وجوی نشانه‌های حیات باشند. آندس قادر است عناصر شیمیایی را در اجرام دوردست مربوط به کیهان اولیه تجزیه و تحلیل کند و احتمالاً اولین ابزاری است که قادر به شناسایی اولین ستارگان متولد شده در کیهان خواهد بود.

علاوه بر این، ستاره‌شناسان می‌توانند از داده‌های آندس برای آزمایش اینکه آیا ثابت‌های بنیادی فیزیک به تغییرات زمان و مکان وابسته هستند یا خیر، استفاده کنند. داده‌های جامع آن برای اندازه‌گیری مستقیم شتاب انبساط کیهان که یکی از اسرار جذاب کیهان است، استفاده خواهد شد.

هنگامی که تلسکوپ ای‌ال‌تی در اواخر این دهه عملیاتی شود، بزرگترین چشم جهان به آسمان خواهد بود و عصر جدیدی را در اخترشناسی زمین‌پایه رقم خواهد زد.

ترجمه از مریم فخیمی

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته