دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1403 - 13:08

استخراج مواد معدنی از قله شاهوار به آب شرب شهرستان شاهرود لطمه وارد کرد

استخراج مواد معدنی از قله شاهوار به آب شرب شهرستان شاهرود لطمه وارد کرد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود تأکید کرد که استخراج مواد معدنی از قله شاهوار به آب شرب شهرستان شاهرود و بخش بسطام آسیب جدی وارد کرده است.
کد خبر : 917432

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسینعلی سمیعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در نشست «آب برای صلح، تاب‌آوری شاهرود» که با حضور مسئولان استان سمنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود برگزار شد، گفت: یکی از مشکلات مهم شاهرود نبود آب پایدار است و برخی چاه‌ها به عمق ۳۰۰ متر بر‌ای برداشت آب رسیده است.

وی افزود: آب شاهرود از ۲۵ حلقه چاه در حال تأمین شدن بوده و سرمنشأ آن قله‌های شاهوار است و سال‌هاست که برای رسیدن به آب پایدار در شاهرود طرح‌هایی مانند انتقال آب از چشمه‌های قطری و سد کالپوش مطرح شد، اما به هر دلیل این اقدامات به ثمر نرسیده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با بیان معضل کمبود آب در شاهرود بیان کرد: شرایط آب و هوایی، خشکسالی‌های پی در پی، رشد جمعیت و توسعه نامتوازن در رسیدن به این وضعیت اثرگذار بوده و این از مواردی است که دست به دست هم داده تا چالش‌های شاهرود در حوزه آب بیش از پیش نمایان شود، اما باید گفت شاهرود دارای آب پایداری مانند قله شاهوار است که متأسفانه در سال‌های اخیر دچار آسیب شده و بالغ بر ۱۰ سال است که به خاطر معدن‌کاری و لطمه به آب شرب شهرستان شاهرود و بخش بسطام مردم درگیر این مسئله هستند.

سمیعی متذکر شد: سال ۹۶ مرکز پژوهش‌های مجلس تحقیقی را برای منطقه شاهوار انجام داد که براساس این گزارش، در شاهوار ۲۳۵ میلیون متر مکعب ذخیره‌گاه آبی وجود دارد که چیزی بیشتر از ذخیره آب سد کرج است.

وی یادآور شد: زمانی که قرار بود معدنی در آنجا مشغول به کار شود ارزیابی زیست‌محیطی برای آن صورت نگرفته بود و دست‌اندرکاران معدن ساده‌ترین راه را برای استخراج ماده معدنی انتخاب کردند و آن هم انفجار بود، در تحقیقی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس در همان سال ۹۶ انجام شد آمده که بالغ بر یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تُن ماده معدنی برداشت و یک‌میلیون و ۶۸۰ هزار تُن باطله نیز در همان منطقه انباشته شد و این نشا‌ن‌دهنده آن است که با حجمه بزرگ به محیط‌زیست، به آن صدمه وارد شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود ضمن قدردانی از حجت‌الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود که پای کار قله شاهوار و آب شرب شاهرود ایستاد، گفت: اگر این ایستادگی‌ها نبود و کار معدن ادامه داشت شاید امروز آب شربی برای شاهرود و بسطام نداشتیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته