دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تلاش چهارگانه «انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند» برای نمایش فیلم‌ها در فضا‌های مختلف

تلاش چهارگانه «انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند» برای نمایش فیلم‌ها در فضا‌های مختلف
«انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند» از برنامه‌ریزی برای پخش آثار مستندسازان عضو این نهاد در چهار قالب خبر داد.
کد خبر : 916671

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، «انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند» به عنوان یکی از انجمن‌های زیرمجموعه خانه سینما، شانزدهمین دور فعالیت‌های خود را با انتخاب هیئت‌مدیره جدید توسط مجمع عمومی آغاز کرده است.

مهرداد زاهدیان مستندساز شناخته‌شده‌ وکارگردان فیلم‌های مستندی همچون «میدان بی‌حصار»، «حلقه‌های گمشده»، «میدان نقش جهان»، «مسیح در جلفا»، «پاسارگاد»، «نقش رستم»، «تخت جمشید»، «خاطرات روی شیشه»، «ارگ بم»، «آسمان باران» و «سپیده» ریاست این انجمن را به عهده دارد.

مستندهای شاخصی که باید دوباره دیده شوند

زاهدیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، یکی از برنامه‌های مهم این انجمن را نمایش آثار فیلمسازان عضو در قالب‌های مختلف دانست و افزود:همیشه آثار سینمایی مستند در ترافیک اکران و نمایش گم می‌شوند و این موضوع انگیزه فیلمسازان مستند را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر ما فیلم‌های مستند شاخص و تأثیرگذاری در تاریخ سینمای مستند ایران و جهان داشته‌ایم که تماشای دوباره آنها همچنان آورده زیادی برای علاقه‌مندان به این حوزه به همراه دارد.

وی اظهار کرد: بسیاری از این آثار در دسترس عموم نیستند و خرید آنها نیز مستلزم هزینه است. دوستان ما در «انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند» در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد سازوکاری هستند که بتوانیم این فیلم‌ها را به نمایش دربیاوریم. بخش عمده این آثار به صورت مجموعه هستند؛ مثل مجوعه سینمای مستند فرانسه یا هلند و...

زاهدیان عنوان کرد: شیوه دوم نمایش آثار مستند با همکاری مجله «بخارا» و آقای دهباشی مدیرمسئول آن در قالب شب‌های بخارا صورت می‌گیرد. در این قالب، در هر ماه یک شب نمایش یک مستند اختصاص دارد. البته جنس مستندهایی که در قالب شب‌های بخارا نمایش داده می‌شود تا اندازه‌ای متفاوت است. معمولاً آثاری در این قالب به نمایش در می‌آید که بتوانند با دغدغه‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی هماهنگ بوده و جریان‌ساز باشند.

رئیس «انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند» گفت: مثلاً اگر عنوان نشست «شب رودخانه کارون» است ما یک مستند محیط‌زیستی با محوریت آلودگی رودها و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی آن را به نمایش درمی‌آوریم به این ترتیب آن مستند علاوه بر وجوه فنی و هنری، می‌توان در راستای یک دغدغه فرهنگی و اجتماعی حرکت کند.

تلاش برای نمایش بین‌الملل آثار مستند

وی افزود: شیوه دیگر نمایش آثار در حوزه بین‌الملل است. در حال رایزنی هستیم که برخی فیلم‌های مستندسازان عضو انجمن را در یکی از سالن‌های نمایش فیلم فرانکفورت به نمایش دربیاوریم و گفتگوهایی هم برای نمایش فلیم مستند در حومه پاریس داشته‌ایم ضمن این که به صورت متقابل تشکل‌های فیلم مستند در این کشورها نیز برای نمایش آثارشان در ایران ابراز تمایل کرده‌اند.

کارگردان مستند «زمستان است» عنوان کرد: کارگروه نمایش «انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند» بخش دیگر نمایش فیلم را از دریچه اماکن فرهنگی اماکن فرهنگی و مراکزی مثل کافه کتاب‌ها، شهر کتاب، گالری‌ها و... دنبال می‌کند. البته در این شکل از نمایش حتماً بلیت‌فروشی هم داریم و درآمد آن را هم هرچند که شاید قابل توجه نباشد در اختیار کارگردان اثر قرار خواهیم داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته