دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آیین رونمایی از سامانه جان؛

وزیر علوم: علم به انسان قدرت فرازمینی و فرامکانی می‌دهد/ ثبت ۲۰ هزار نیاز در سامانه نان

وزیر علوم: علم به انسان قدرت فرازمینی و فرامکانی می‌دهد  ثبت ۲۰ هزار نیاز در سامانه نان
وزیر علوم گفت: حدود ۲۰ هزار نیاز در سامانه نان به ثبت رسیده که هم رسان محققان با نیاز‌های جامعه را شکل داده است.
کد خبر : 916279

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین رونمایی از سامانه جریان اقتصادی نوین (جان) امروز (دوشنبه، ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و برخی از صاحب نظران حوزه فناوری در سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد.

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم در این نشست اظهار کرد: علم به انسان قدرت فرا زمینی و فرامکانی را داده و خواهد داد، به ویژه علم قدرت بهره وری انسان را می‌دهد. امروزه علم و فناوری به انسان این امکان را می‌دهد که از عمر خود استفاده کافی را ببرد.

وی افزود: علم و دانش به انسان قدرت پرتاب ماهواره به فضا را داده است، در چنین شرایطی عقل حکم می‌کند برای رفع نیاز‌های بشر از دانش کمک بگیریم و به کمک علم هزینه‌ها را کاهش و ثروت و خدمت را افزایش دهیم.

زلفی گل تصریح کرد: تاسیس سامانه‌های دولت سیزدهم در راستای افزایش بهره وری در آموزش عالی در علوم، تحقیقات و فناوری و تلاش بر حل خلاء‌ها بوده است.

وزیر علوم ادامه داد: همیشه این سوالات مطرح بود که چرا تحقیقات نیاز محور نیست؟ چرا بخش قابل توجهی از این تعداد رساله‌های دکتری و کارشناسی ارشد متناسب با نیاز جامعه نیست؟ به این نتیجه رسیدیم که عرضه و تقاضا در بخش تحقیقات به میزان یکسان وجود ندارد، بر همین اساس سامانه نان را راه اندازی کردیم و در برنامه هفتم توسعه آورده شد که تمام دستگاه‌ها و صنایع نیاز‌های خود را ثبت کنند

زلفی گل گفت: حدود ۲۰ هزار نیاز در سامانه نان به ثبت رسیده که هم رسان محققان با نیاز‌های جامعه را شکل داده و بر اساس آن اختیار ویژه به استادان دادیم تا اگر استادی بر اساس نیاز‌ها تحقیق کنند به صورت استاد محوری به شیوه مستقیم بدون دخالت سازمان ملی سنجش دانشجو پذیرش کند.

وی بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با کمک علم و دانش خود محصولی متناسب با کیفیت تولیدات کشور‌های دیگر حتی بیشتر از آن و قیمت پایین‌تر تولید کنند تا پاسخگوی نیاز‌های جامعه ایرانی باشد، در نتیجه مجوز ورود کالا به کشور لغو می‌شود و ارز داخل کشور هزینه می‌شود و رونق کشور را به همراه دارد که به معنای خوداتکایی تولید محصولات فناورانه در داخل کشور خواهد شد، ضمن اینکه سفارش ساخت در این سامانه ثبت می‌شود، پس شرکت‌های دانش بنیان جان گرفتند.

عضویت ۴۶ پارک علم و فناوری در سامانه جان

در ادامه، حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اظهار کرد: بحثی با عنوان فشار فناوری و کشش بازار در سامانه جان مطرح است که بخش قابل توجه سیاست‌گذار در حوزه علم و فناوری در ایجاد فشار فناوری بوده است و تنها حدود یک درصد از سیاست‌های حوزه علم و فناوری و نوآوری در اسناد بالادستی معطوف به طرف تقاضا و بازار است.

وی درباره اهداف عملیاتی سامانه جان گفت: ایجاد بازار الکترونیکی برای محصولات فناورانه پارک علم و فناوری، ایجاد پایگاه داده قابل اتکا در معرفی محصولات به بازار‌های الکترونیکی، ایجاد بستر همکاری پارک‌های کشور در توسعه محصولات فناورانه، ایجاد زمینه شناسایی محصولات دارای آمادگی صادراتی مناسب و استفاده از محصولات مورد تایید پارک‌های علم و فناوری کشور در فرایند عمق ساخت و توانیران است.

معاون وزیر علوم ادامه داد: سامانه جان با هدف ایجاد بازار برای محصولات تجاری قیمت گذاری شده شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری کشور، از سوی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و هاب بین المللی فناوری و نوآوری ایران به میزبانی اداره فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران طراحی و راه اندازی شده است. در این سامانه، محصولات معرفی شده شرکت‌های فناور با نظارت عالیه پارک‌های علم و فناوری کشور احصاء و معنوی می‌شوند و در این فروشگاه الکترونیکی در معرض فروش قرار می‌گیرند. این سامانه درگاه پرداخت و زیرسامانه حمل و نقل هوشمند دارد و تسهیلات خرید اقساطی برای مشتریان و قابلیت سفارش سازی محصولات پیش بینی شده است.

زمانیان درباره عضویت پارک‌های علم و فناوری کشور در سامانه جان گفت: ۵۳ پارک دستگاهی، منطقه‌ای و دانشگاهی و ۴۶ پارک فعال در این سامانه عضو شده‌اند.

سامانه جان؛ کمک کننده ارزبری اقتصاد کشور

در ادامه، سجاد محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم بیان کرد: مقام معظم رهبری شعار امسال را سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند، در این راستا شرکت‌های دانش بنیان برای ایجاد اقتصاد پایدار تلاش می‌کنند. یکی از دغدغه‌های جدی شرکت‌های دانش بنیان این است که، چون جزء شرکت‌های خرد محسوب می‌شوند پس منابع و قدرت کافی در تبلیغات محصولات خود ندارند؛ بنابراین سامانه جان ایده فناورانه را تبدیل به محصول و امکان فروش می‌کند. با حمایت‌های وزیر علوم و وزارت صمت محصولات وارداتی داخل سامانه جان قرار می‌گیرد و در مقابل دید شرکت‌های دانش بنیان نمایش داده می‌شود تا آنها کمک جدی از لحاظ ارزبری به اقتصاد کشور کنند.

به گزارش آنا، هم اکنون بیش از ۷۳۱۱ محصول فناورانه، از ۲۳۱۵ شرکت مستقر در پارک های علم و فناوری کشور، آماده عرضه در این سامانه بازاریابی الکترونیکی است. از جمله دستاوردهای این اقدام اتصال این سامانه به سامانه «توانیران» و سامانه ارزیابی عمق ساخت است که دسترسی بهتر دستگاه های دولتی جهت تأمین نیازهای خود به محصولات فناورانه، تسهیل‌گری در فرآیندهای فروش دیجیتال وایجاد زمینه صادرات محصولات فناورانه را فراهم کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته