دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1403 - 12:51
ایران فناور در دولت آینده؛ (۱۴)

افزایش سرانه تولید علمی کشور با تأکید بر دانش‌بنیان‌ها

افزایش سرانه تولید علمی کشور با تأکید بر دانش‌بنیان‌ها
عضو هیئت علمی دانشگاه تأکید کرد که رئیس جمهور آینده باید سرانه تولید علمی کشور را با تأکید بر دانش‌بنیان‌ها محور فعالیت‌های خود قرار دهد.
کد خبر : 916211

حسینعلی سمیعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره اینکه نامزد‌های ریاست جمهوری باید در حوزه علم و فناوری کشور چه برنامه‌هایی را در اولویت خود قرار دهند؟ اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه نامزد‌ها می‌تواند نگاه ویژه به تجاری‌سازی علوم باشد که این خصوصیت موجب پیشرفت اقتصادی و عبور از رکود خواهد شد.

وی اضافه کرد: تسهیل در دریافت مجوز‌ها که البته حرکت‌های خوبی در دولت شهید آیت‌الله رئیسی در این زمینه رخ داد و حمایت، پشتیبانی، رفع موانع و چالش‌های پیش روی حوزه علم و فناوری از دیگر مواردی است که می‌تواند در اولویت‌های نامزد‌ها قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در پاسخ به این سؤال که سیر رشد علمی کشور را از ابتدای انقلاب تاکنون چگونه ارزیابی می‌کنید و در ادامه چه مؤلفه‌هایی باید مدنظر مسئولان قرار گیرد تا این رشد متوقف نشود؟ بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی تحولی شگرف در موفقیت‌های علمی کشور رخ داد؛ به‌طوری‌که واقعاً به جنبه مردمی و جستار برای کشف نخبگان علمی توجه ویژه شد.

سمیعی متذکر شد: چند سال گذشته توجه خاص به شرکت‌های دانش‌بنیان موجب تشویق قطب علمی کشور به سمت پیشرفت‌های زیاد و اساسی شد؛ تا جایی که می‌توان گفت امروز رشد علمی ایران با سیری صعودی همراه و این سیر توقف‌ناپذیر است.

وی یادآور شد: البته برای جلوگیری از کُند شدن این روند باید حمایت‌هایی که اتفاقاً پشتوانه رهبر معظم انقلاب اسلامی را نیز به همراه دارد روز به روز افزایش یابد تا امید‌ها در دل نخبگان کمرنگ نشود و قطعاً برای نیل به این اهداف باید حمایت‌های مالی و معنوی افزایش یابد و از تمامی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل در این جهت استفاده شود.

افزایش سرانه تولید علمی کشور با تأکید بر دانش‌بنیان‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، گستره علمی در استان‌های کشور را اینگونه برشمرد: به نظر می‌رسد باید یک کاوش همه‌جانبه در این رابطه انجام گیرد که سهم هر استان به‌لحاظ تولید علم در چه سطحی است؟ در یک نگاه کلی اینگونه دریافت می‌شود که باید به استان‌های محروم کمک بیشتری در زمینه تزریق امکانات علمی که یکی از آنها تأسیس شعبه‌هایی از دانشگاه‌های معتبر است، انجام داد.

وضعیت مناسب برخی استان‌ها در صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی علوم

سمیعی تبیین کرد: بعضی از استان‌های کشور درراستای صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی علوم پیشرفت‌های قابل ملاحضه‌ای داشته‌اند که یکی از مهم‌ترین دلایل آن دیدگاه مسئولان آن استان نسبت به این مقوله بوده است که تصور می‌کنم استان سمنان به‌خصوص شهرستان شاهرود را می‌توان از قطب‌های علمی کشور نام برد که وجود دانشگاه‌های متعدد، نسبت تعداد دانشجویان به جمعیت استان و نیز وجود دو پارک علم و فناوری استانی گویای این مهم است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در پاسخ به سؤال دیگر که مطالبات فعالان حوزه علم، پژوهش و فناوری کشور ار رئیس جمهور جدید چیست؟ تبیین کرد: رئیس جمهور آینده وظیفه خطیری برعهده دارد؛ چراکه باید ادامه‌دهنده راه عزیزی باشد که به‌خصوص به افزایش سرانه تولید علمی کشور نگاه ویژه‌ای داشت، شهید آیت‌الله رئیسی در این زمینه دائماً بر توسعه علمی ایران اسلامی تأکید داشت و انتظار می‌رود این سازمان‌یافتگی همچنان از رئیس جمهور آینده نیز ولو پرشور‌تر و قوی‌تر ادامه داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود توضیح داد: خوشبختانه پشتوانه حمایتی علمی و پژوهشی کشور شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند و هر فردی به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شود باید روند علمی کشور را پیش ببرد و غفلت در این امر جایز نیست.

سمیعی تأکید کرد: پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها، نخبگان علمی کشور، تولید و در کل حمایت همه‌جانبه از فناوری در کشور مطالبه همه دانشگاهیان است و معتقدم این مهم با کیفیت متعالی‌تر بوقوع می‌پیوندد.

وی، ضعف و قوت‌ حوزه علم و فناوری کشور را اینگونه عنوان کرد: ورود به صنایع‌ های‌تک و پیشرفته و زیرساختی ازجمله موارد مهمی است که معتقدم جا برای کار بسیار بیشتری دارد که باید تلاش بیشتری از سوی نخبگان علمی کشور در این زمینه صورت گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با تأکید بر اینکه باید به صنایع مادر توجه ویژه صورت بگیرد، ادامه داد: صنایع مادر زمینه‌ساز اشتغال بوده و بستر را برای سایر صنایع می‌گشاید و این نکته‌ای است که کشور را بیمه می‌کند.

سمیعی افزود: نقطه قوت علم و فناوری در کشور ما نیز همانطور که اشاره کردم شرکت‌های دانش‌بنیان است که با عنایت خداوند شاهد پیشرفت‌های عدیده‌ای از سوی آنها هستیم و روز به روز چه به لحاظ کمی و چه کیفی روند صعودی را طی می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته