دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 خرداد 1403 - 13:55
ایران فناور در دولت آینده؛ (۲)

اعتماد رئیس جمهور جدید به دانشمندان جوان در حوزه علم و فناوری

اعتماد رئیس جمهور جدید به دانشمندان جوان در حوزه علم و فناوری
فعال حوزه پژوهشی دانشگاه تأکید کرد: رئیس جمهور جدید باید از تمرکزگرایی در حوزه علم و فناوری پرهیز کند و با نگاه اطمینان‌بخش، فرصت ظهور و بروز استعداد‌ها را فراهم‌ کند؛ چراکه اعتماد به دانشمندان جوان راهگشا خواهد بود.
کد خبر : 915106

محمد علامتیان مدیرکل پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به این پرسش که نامزد‌های ریاست جمهوری باید در حوزه علم و فناوری کشور چه برنامه‌هایی داشته باشند. بیان کرد: لازم است در حوزه علم و فناوری اولویت با پژوهش‌های مسئله‌محور باشد. پژوهش‌ها و فناوری‌هایی که مسائل مبتلابه جامعه را شناسایی و راه حل‌های بومی برای آنها ارائه دهند.

وی سیر رشد علمی کشور را از ابتدای انقلاب تاکنون مورد ارزیابی قرار داد و اضافه کرد: بررسی شاخص‌های پژوهشی و فناوری نشان‌دهنده حرکت رو به جلو همه عرصه‌های علم و فناوری است به‌گونه‌ای که در پاره‌ای از علوم و فناوری‌ها به عنوان قطب علمی منطقه و جهان مطرح شده‌ایم.

رفع موانع پیش روی پیشرفت‌های آتی

این فعال حوزه پژوهشی دانشگاه یادآور شد: در این راستا، حفظ حرکت رو به جلو و تلاش برای برطرف کردن موانع پیشرفت‌های آتی، باید یکی از دغدغه‌های مسئولان و دولت جدید باشد.

علامتیان درباره گستره علمی در استان‌های کشور اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های نقشه دانشی در ایران، پراکندگی متناسب آن در سراسر کشور است به‌گونه‌ای که امکان شناسایی و رشد استعداد‌های هر منطقه وجود دارد. گواه این مطلب این است که برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در هر استان و منطقه رسالت ویژه‌ای متناسب با شرایط و امکانات طبیعی و انسانی آن ناحیه تعریف شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که مطالبات فعالان حوزه علم، پژوهش و فناوری کشور ار رئیس جمهور جدید در دولت چهاردهم چیست؟ توضیح داد: رئیس جمهور جدید باید از تمرکزگرایی پرهیز کند و با نگاه اطمینان بخش و ساختاری به همه جوانب علمی کشور، فرصت ظهور و بروز استعداد‌های جوانان این مرز و بوم را فراهم‌ کند. در این راستا اعتماد به دانشمندان جوان راهگشا خواهد بود.

 مدیرکل پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ضعف و قوت‌های حوزه علم و فناوری کشور را برشمرد و گفت: برنامه‌های علمی و فناوری کشور با دقت و ظرافت مناسبی طراحی شده‌اند. با وجود این، نارسایی در پیگیری تا حصول به نتیجه از نقاط ضعف آن است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته