دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 11:41
قطعنامه شورای حکام؛

آمریکا موضع ضد ایرانی تروئیکا را به چالش می‌کشد؟

آمریکا موضع ضد ایرانی تروئیکا را به چالش می‌کشد؟
دولت واشینگتن نظر قطعی درباره قطعنامه ضدایرانی تروئیکا را به روز رأی‌گیری در شورای حکام موکول کرده است؛ اما اظهارات مقام‌های آمریکایی تا حد زیادی به روشن شدن موضع آنها کمک می‌کند.
کد خبر : 915369

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، مقام‌های دولت واشینگتن در تازه‌ترین اظهارات خود، بیش از هر زمان دیگری به همگامی با شرکای اروپایی در اتخاذ موضعی ضدایرانی در شورای حکام آژانس انرژی اتمی نزدیک شده است.

تروئیکای اروپایی طرف برجام، با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به دبیرخانه شورای حکام، ایران را به عدم همکاری کامل با آژانس متهم کردند و بی‌آنکه به بدعهدی‌های خود و شریک آمریکایی‌شان اشاره کنند، خواستار التزام هرچه بیشتر تهران به تعهدات برجامی شدند.

از هفته پیش که زمزمه‌های ارائه چنین قطعنامه‌ای مطرح شد، رسانه‌های غربی مدعی اختلاف‌نظر آمریکا با تروئیکا شدند و روی عدم‌حمایت واشینگتن از این اقدام ضدایرانی مانور دادند.

اما از اظهارات جدید «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌توان این‌گونه استنباط کرد که نباید روی ادعای رسانه‌ها حساب باز کرد.

او در پاسخ به سؤالی در باب اختلاف آمریکا و تروئیکا گفت: ما در گذشته اقدامات جدی را در آژانس اتخاذ کرده‌ایم و آمادگی آن را داریم که در آینده هم‌چنین کاری را انجام دهیم.

میلر در تکمیل این ادعا افزود: هم‌زمان با طرح قطعنامه در شورای حکام از موضع ایالات متحده هم باخبر می‌شوید، اما به نظرم نباید انتظار داشته باشید که ما در عدم هماهنگی با شرکای E۳ کاری انجام دهیم. آمریکا برای اتحاد با این شرکای اروپایی ارزش قائل است و این موضع ادامه خواهد داشت.

هم‌زمان، «لورا هول‌گیت» (Laura S.H. Holgate) نماینده آمریکا در آژانس، در بیانیه‌ای شدیداللحن مدعی شد: ایران آن‌وقتی که امکان داشت، از پذیرش توافق امتناع کرد. این ایده که مسائل باقی‌مانده را می‌توان ظرف چند روز حل‌وفصل کرد، آن‌هم در شرایطی که برنامه هسته‌ای ایران به‌شدت درحال‌توسعه است و همکاری با آژانس هم به پایین‌ترین حد رسیده، پوچ و بی‌معنی است.

ایران هشدار داده که تصویب قطعنامه پیشنهادی تروئیکا تبعاتی در پی خواهد داشت و بی‌جواب نمی‌ماند.

هم‌زمان، سه کشور ایران، چین و روسیه با تأکید بر اینکه مفاد برجام همچنان معتبر است به کشور‌های غربی که با بدعهدی و بی‌عملی خود، اجرای این توافق را به بن‌بست کشانده‌اند، توصیه کردند که با نشان دادن اراده سیاسی، گام‌های لازم را برای ازسرگیری اجرای توافق سال ۹۴ بردارند.

به گفته «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، چنین اقدامی هیچ نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت و چه‌بسا می‌تواند باعث تشدید جدی مسئله هسته‌ای ایران و همچنین وضعیت منطقه شود.

این دیپلمات روس اضافه کرد که نویسندگان قطعنامه «طبق رویه معمول، سرگرم نرم کردن متن پیش‌نویس هستند. اما این اقدام، این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که بهترین تصمیم این است که اصلاً چنین سند مضری ارائه نشود.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته