دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشگاه و دولت آینده(1)؛

صالحی عمران: ضرورت آشناسازی نسل جدید دانشجویی با جامعه از سوی رئیس جمهور آینده/ سیاست رئیس جمهور برای توسعه باید از مجمع علم باشد

صالحی عمران: ضرورت آشناسازی نسل جدید دانشجویی با جامعه از سوی رئیس جمهور آینده  سیاست رئیس جمهور برای توسعه باید از مجمع علم باشد
رئیس انجمن آموزش عالی ایران گفت: رئیس جمهور دولت چهاردهم باید با بینش و تفکر علمی به حل چالش‌های موجود در کشور اقدام کند و به اجرای اسناد بالادستی ناتمام مانند نقشه جامع علمی کشور بپردازد.
کد خبر : 914913

ابراهیم صالحی عمران رئیس انجمن آموزش عالی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره رویکرد رئیس جمهور دولت چهاردهم به توسعه آموزش عالی ایران اظهار کرد: ریاست جمهوری در مسئولیت‌های خود دارای چندین نقش است که می‌تواند در رهبری علم جامعه بسیار موثر باشد. برنامه‌های محور توسعه و چشم انداز کشور یکی از ماموریت‌های اصلی رئیس جمهور باید باشد و تحقق آن‌ها وابسته به مدیریت رئیس جمهور خواهد بود و رویکرد علمی او به شدت بر کارآمدی دستگاه‌های اجرایی کشور اثر گذار است. 

صالحی عمران تصریح کرد: طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه‌های توسعه جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، سیاسی و ... اولین برنامه رئیس جمهور دولت چهاردهم باید باشد که نیازمند بدنه اجرایی علمی است، یعنی با علم می‌توان کشور را اداره کرد. 
 
رئیس انجمن علمی ایران ادامه داد: افراد علمی و کارآزموده در طراحی و اجرا و ارزشیابی برنامه به شدت می‌توانند وابسته به عملکرد رئیس جمهور باشند؛ بنابراین اگر جامعه با رویکرد علمی پیش برود و با عینک علم به مسائل مختلف جامعه نگاه شود نقش رئیس جمهور بسیار تاثیرگذار خواهد بود. 

صالحی عمران گفت: رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای بالاترین مرجع تصمیم گیرنده نهاد یک کشور به حساب می‌آید و می‌تواند در عرصه‌های عمومی، پژوهشی و فرهنگی نقش مهمی بر عهده داشته باشد. پس یکی از زمینه‌هایی که ریاست جمهوری می‌تواند رویکرد علمی به خود بگیرد و توان علمی خود را به رخ بکشد سر و کار داشتن با شورای عالی انقلاب فرهنگی است. 

وی تاکید کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علم و فناوری یکی از معاونت‌های زیر مجموعه ریاست جمهوری است که در توسعه علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان موثر واقع می‌شود و می‌تواند مدیریت علمی کشور را به شدت تحت شعاع خود قرار دهد. 

لزوم ساماندهی نهاد‌های سیاستگذاری کشور از سوی رئیس جمهور آینده

رئیس انجمن آموزش عالی ایران گفت: وزارتخانه‌های کشور تحت مدیریت ریاست جمهوری هستند، گاهی اوقات بین حوزه‌های علم و فناوری وزارت خانه‌های علوم و بهداشت مشابهت‌هایی وجود دارد؛ بنابراین یکی از برنامه‌های رئیس جمهور دولت چهاردهم باید ساماندهی نهاد‌های سیاستگذاری کشور و جلوگیری از تشابه در فعالیت‌های علمی و هماهنگ سازی آموزش عالی با اسناد برنامه توسعه باشد، البته برخی مواقع نهادسازی زیاد هم مناسب نیست؛ بنابراین مدیریت و ساماندهی در گسترش آموزش عالی می‌تواند تاثیرگذار باشد. 

صالحی عمران اضافه کرد: با حفظ احترام به تمام روسا و وزرای کشور باید بگویم ارتباط نسل جدید دانشگاهی با جامعه ضعیف است؛ بنابراین نمی‌توانیم دانشگاه‌ها را با وضع فعلی نگهداریم و این اصلا مناسب نیست؛ چرا که آینده در حوزه‌های هوش مصنوعی و دنیای الکترونیکی و پلتفرم اقتصادی به شدت در حال تغییر و تحول و دگرگونی است و باید برای توسعه کشور به آن بها داده شود. 

سیاست رئیس جمهور آینده درک علم و فناوری باشد

وی ادامه داد: سیاست علم و فناوری و آموزش و پرورش باید پدیده‌های رشد علم و فناوری را درک و از وضع موجود عبور کند و در این راستا نگرش و تفکر علمی ریاست جمهوری بسیار با اهمیت و تعیین کننده آینده توسعه کشور است. 

رئیس انجمن آموزش عالی ایران بیان کرد: وضعیت دانشگاه‌ها و حمایت‌های پژوهش و فناوری مطلوب نیست و گاهی اوقات بودجه وزارت علوم حتی به اندازه شهرداری‌های کشور تخصیص نمی‌یابد؛ بنابراین رئیس جمهور باید جدی‌تر در حوزه علم وارد شود و توسعه را از مجمع علم ببیند، به خصوص وزرای خود را بر حسب نگرش علمی انتخاب کند و همین روش علمی مسائل کشور را در بیشتر مواقع حل می‌کند. 

صالحی عمران تاکید کرد: استفاده از ظرفیت سرمایه‌های انسانی کشور یکی از تفکراتی است که رئیس جمهور دولت چهاردهم می‌تواند داشته باشد؛ در دولت‌های گوناگون اسناد بالادستی زیادی مانند نقشه جامع علمی کشور در ساحت علم و فناوری به تصویب رسیده و برخی‌ها هم به درستی اجرا نشده است که در این راستا رئیس جمهور دولت جدید با بینش علمی خود می‌تواند به حل مسائل و چالش‌های موجود اقدام کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته