دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سروری در گفت‌وگو با آنا:

تهرانی‌ها به ادامه روند کاهش آسیب‌های اجتماعی امیدوار باشند/ تهران کلونی‌ معتادان متجاهر ندارد

تهرانی‌ها به ادامه روند کاهش آسیب‌های اجتماعی امیدوار باشند  تهران کلونی‌ معتادان متجاهر ندارد
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مردم تهران به روند کاهشی آسیب‌های اجتماعی امیدوار باشند؛ اما بدانند که کار در راستای کاهش معضلات اجتماعی از ساختن پل، مترو و ... که با سنگ و سیمان و ... سر و کار دارد، خیلی سخت‌تر است.
کد خبر : 913135

پرویز سروری عضو و نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: نظر مساعد پلیس و سایر دستگاه‌هایی که در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی دارای مسئولیت هستند، نشان می‌دهد که در تهران دیگر کلونی‌ معتادان متجاهر وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌سازی که ما در دوره فعلی مدیریت شهری انجام دادیم ۷ هزار و ۵۰۰ تخت برای اقامت معتادان متجاهر در مراکز اقامتی و درمانی اختصاص دادیم و این دست ما را برای جمع آوری معتادان متجاهر باز کرده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: خیلی جالب است که بر اساس اعلام پلیس بگویم که "مسئله خرده فروشی موادمخدر" از لیست ۱۰ جرم اولویت پلیس خارج شده است و تحقق این اتفاق به دلیل جمع آوری معتادان متجاهر با هماهنگی و اقدامات شهرداری تهران رقم خورده است.

نداشتن نشاط اجتماعی برابر است با بازتولید آسیب اجتماعی

سروری یادآور شد: الحمدلله شهرداری تهران تا کنون در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی عملکرد موفق و مثبتی را داشته است و معتقدم که آسیب‌ها و معضلات اجتماعی یک بار مثبت و یک بار منفی دارند و بار مثبت آن این است که اگر ما برای جوانان فضا سازی نکنیم و زمینه‌های نشاط اجتماعی را به وجود نیاوریم، خود به خود باعث تولید آسیب اجتماعی خواهد شد.

وی تأکید کرد: مهمانی ۲ کیلومتری که روز جمعه برای ایام دهه کرامت و ویژه ولادت امام رضا علیه السلام برگزار شد و برنامه های مشابه دیگر مثل ویژه برنامه جشن غدیر که شرایط حضور خانواده‌ها و سایر گروه‌ها در مراسم جشن را فراهم می‌آورد، بسیار مهم است و باعث تولید و گسترش نشاط اجتماعی خواهند شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: معتقدم که مدیریت شهری باید بتواند فعالیت‌ها و برنامه‌های خود در ایجاد بسترهای نشاط اجتماعی را افزایش دهد و البته در این خصوص هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم ولی تقریبا همه معتقد هستند که اتفاقات خوبی در این دوره از مدیریت شهری در حال وقوع است.

ضرورت پرهیز دستگاه‌های مسئول کاهش آسیب از عملکرد جزیره‌ای

سروری با اشاره به اینکه مراقبت پس از درمان معتادان متجاهر بسیار حائز اهمیت است، تاکید کرد: برنامه‌های مرتبط با کاهش آسیب‌های اجتماعی و درمان معتادان متجاهر یک زنجیره بهم پیوسته است و نمی‌توان یک حلقه از ابن زنجیره را حذف کرد و به حل معضلات امیدوار بود.

وی تصریح کرد: مشکلی که در دوره‌های گذشته در خصوص آسیب‌های اجتماعی وجود داشت این بود که به صورت زنجیره‌ای به حل مشکلات و معضلات نگاه نمی‌شد و دستگاه‌های مسئول به صورت جزیره‌ای عمل می‌کردند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و دارای مسئولیت در حوزه کاهش آسیب مثل پلیس، بهزیستی، شهرداری، کمیته‌ امداد و ... باید بخش عمده ای از توان خود در این حوزه را به مراقبت‌های پس از درمان معتادان متجاهر اختصاص بدهند تا اقدامات انجام شده ملموس و مطلوب واقع شود.

سروری تأکید کرد: انتخاب شهردار تهران توسط رئیس جمهور سابق حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، به عنوان مشاور در حوزه آسیب‌های اجتماعی، اتفاق مهم و بزرگی بود و به این مفهوم بود که کل ظرفیت‌های دولت در خدمت شهرداری‌ها و مدیریت شهری قرار گرفت و آن‌ها هم در شهرداری، به بکارگیری ظرفیت‌های مشخص شده در میدان عمل برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مکلف شدند.

وی اضافه کرد: مردم تهران به روند کاهشی آسیب‌های اجتماعی امیدوار باشند اما بدانند که این کار سختی است و از آنجا که در این مسیر با انسان و نیروی انسانی مواجه هستیم، بدانند که کار در راستای کاهش معضلات اجتماعی از ساختن پل، مترو و ... که با سنگ و سیمان و ... سر و کار داریم،  خیلی سخت‌تر است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: با توجه به حساسیتی که در خصوص افراد آسیب دیده وجود دارد باید با دقت بیشتری در این حوزه عمل کنیم و دائما باید کارهای انجام شده را رصد کرده و نباید فکر کنیم همه اقداماتی که صورت گرفته، درست است.

سروری یادآور شد: فکر می‌کنیم که موفقیت در کاهش آسیب‌های اجتماعی، همه حوزه‌های مدیریت شهری را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و این مردم هستند که باید احساس بهبود وضعیت و کاهش معضلات اجتماعی را داشته باشند و در مجموع از نتایج اقدامات انجام شده مدیریت شهری احساس نشاط و رضایت داشته باشند و در این صورت است که مردم با سایر طرح‌های مدیریت شهری در دیگر حوزه‌ها هم همراهی می‌کنند و این مسئله برای ما بسیار مهم است.

وی درباره عمده‌ترین چالش پیش روی مدیریت شهری در معضلات اجتماعی، اضافه کرد: عمده‌ترین چالشی که در این حوزه با آن مواجه بودیم، همین جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها در این زمینه بود و تا قبل از این دوره مدیریت شهری از ظرفیت‌های زیادی که برای اقدامات کاهش آسیب‌های اجتماعی وجود داشت، بهره‌وری های اندکی به دست می‌آمد.

تشکیل قرارگاه اجتماعی برای ایجاد هم‌افزایی بیشتر

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: به تعبیری می‌توان گفت تا پیش از این سایش‌های بین نهادها و دستگاه‌ها در حوزه اجتماعی و اقدامات مرتبط با کاهش آسیب وجود داشت و به جای اینکه به مشکلات و معضلات بپردازند، با یکدیگر درگیر می‌شدند.

سروری تاکید کرد: تشکیل قرارگاه اجتماعی برای این بود ‌که ما اسم (شهرداری، بهزیستی و ... )را از فعالیت دستگاه‌ها در این حوزه برداريم و بگوییم که همه برای این بیایند که ما می‌خواهیم نوکری مردم و حل مشکلی از مشکلات آن‌ها اقدام کنیم و اگر بتوانیم با بکارگیری افراد دلسوز بدون اینکه اسمی از دستگاهی برده شود، کارهایی که در کاهش آسیب‌های اجتماعی شروع کردیم را استمرار بدهیم می‌توانیم بگوییم چقدر موفق بوده‌ایم.

وی یادآور شد: دستگاههای اجرایی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی باید به جای اینکه برای نامشان کار کنند، برای مردم کار کنند و در این صورت خدا هم به آن‌ها برکت می‌دهد و اگر ما با این عناوین که مثلا فلان دستگاه مثل شهرداری، بهزیستی و ... دارند این کارها را انجام می‌دهند، به نتایج خوبی در این حوزه دست پیدا خواهیم کرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: فلسفه وجود ایجاد قرارگاه اجتماعی این است که بتواند ظرفیت‌های مربوطه را کنار هم بنشاند و هم افزایی مورد نیاز برای تحقق اهداف در کاهش آسیب‌های اجتماعی را به وجود بیاورد و ما تلاش مان بر تحقق این مسئله است اما چون انسان موجود پیچیده و چند وجهی است، ادعا نمی‌کنیم که حتما به طور کامل موفق بوده‌ایم.

اهمیت توجه به مراقبت‌های پس از درمان معتادان متجاهر!

سروری اظهار کرد: اقدامات شهرداری در درمان معتادان متجاهر تنها به دوره درمان کوتاه مدت این افراد محدود نمی‌شود و ما در تلاشیم که در خصوص اشتغال معتادان متجاهر هم اقدامات موثری را اجرایی کنیم و در گام اول معتقدیم که نگاهی که قبلا در درمان معتادان برای نگهداری سه‌ماهه وجود داشت را از بین بردیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری تهران دارد برای خودش هزینه درست می‌کند و می‌گوید که می‌خواهد معتادان متجاهر را بیشتر از دوره‌های قبلی در مراکز درمانی نگهداری کند و این خیلی مهم است و پس از پاک شدن اوليه افراد از اعتیاد، شرایط اشتغال آن‌ها در داخل مراکز را فراهم می‌کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: معتادان متجاهر پس از پاکسازی و درمان اوليه جسمی باید به لحاظ فکری، روانی و ذهنی هم مورد درمان قرار بگیرند و پس از آن جامعه هم باید نسبت به افراد بهبود یافته، رأفت و صمیمیت بیشتری داشته باشد تا خدایی نکرده دوباره لغزش نکنند و مجددا به موادمخدر پناه نبرند.

سروری به چند جنبه بودن درمان معتادان متجاهر اشاره کرد و افزود: در درمان این افراد باید همه جوانب آن را در نظر گرفت و ما همه تلاش خود را برای پیش بینی و بکارگیری همه عوامل دخیل در تحقق این هدف بکار گرفته‌ایم و فکر می‌کنم که شهرداری تا کنون تلاش قابل قبولی در این زمینه داشته است.

وی تصریح کرد: وضعیت ظاهر فعلی شهر تهران، از موفقیت نسبی شهرداری و اقدامات مفید و موثر این مجموعه در کاهش آسیب حکایت دارد و از راهی که رفته‌ایم هنوز خیلی مانده است که باید برویم تا بتوانیم این زنجیره را تکمیل کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته