دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برگزاری مراسم پرفیض دعای کمیل در مکه

برگزاری مراسم پرفیض دعای کمیل در مکه
مراسم پرفیض دعای کمیل، یادبود شهدای خدمت شامگاه پنجشنبه با حضور پرشور زائران ایرانی در هتل «میدان» مکه مکرمه برگزار شد.
کد خبر : 913070

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، این مراسم معنوی که در یادبود شهدای خدمت برگزار شد، با حضور جمع پرشور زائران و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد جواد حجازی، از خطیبان بعثه همراه بود.

در ابتدای این مراسم، حاج حمید رمضان پور از مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت و ابیاتی را در رثای رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان قرائت کرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید محمود حجازی، به سخنرانی پرداخت و فلسفه و اسرار حج را عبودیت و بندگی خداوند متعال عنوان کرد.

وی به آیه نخست سوره اسراء «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ: منزه است آن [خدایى]که بنده‏ اش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى که پیرامون آن را برکت داده‏ ایم سیر داد تا از نشانه‏ هاى خود به او بنمایانیم که او همان شنواى بیناست» اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه نبی مکرم اسلام را «العبد: بنده» نامیده و فلسفه و راز و رمز حج نیز بندگی و عبودیت است.

وی افزود: حج اقیانوسی است که گوهر‌های درخشانی دارد و مکه مکرمه جای شهود و عرفان، محل تفکر و تدبر و مکان اتصال زمین به آسمان است.

این خطیب بعثه معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به فضیلت‌ها و ویژگی‌های حضرت ابراهیم (ع) اشاره کرد و گفت: ابراهیم خلیل الله در مکه مکرمه که یک بیابان بی آب و علف بود به درگاه حق تعالی دعا کردند و گفتند: «رَبَّنَا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِیُقِیمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ یَشْکُرُونَ: پروردگارا من [یکى از]فرزندانم را در دره‏ اى بى‏ کشت نزد خانه محترم تو سکونت دادم پروردگارا تا نماز را به پا دارند پس دلهاى برخى از مردم را به سوى آنان گرایش ده و آنان را از محصولات [مورد نیازشان]روزى ده باشد که سپاسگزارى کنند» و امروز ما شاهد شکوه و عظمت مکه هستیم.

وی تصریح کرد: زائران بیت الله الحرام مال و فرزند و دارایی خود را رها می‌کنند و در میقات محرم و عازم بیت الله الحرام می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حجازی با تأکید بر این که در سفر حج باید تعلقات دنیایی را کنار گذاشت، گفت: باید تلاش کنیم که به دنبال حج مقبول باشیم نه حج قبول، زیرا حج قبول حجی است که مناسک را براساس شریعت اسلامی به درستی انجام دهیم، اما حج مقبول حجی است که روح ما به پرواز درآید و تعلقات دنیایی را ترک کنیم و به مرحله تهذیب و خودسازی برسیم.

در ادامه این مراسم، حاج حمید رمضان پور، از ذاکران اهل بیت (ع) دعای روح بخش کمیل را قرائت کرد و در فضایی بسیار معنوی، زائران بیت الله الحرام با این مداح اهل بیت (ع) همنوایی کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته