دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1403 - 15:24
ملکی چوبری:

توجه به کانون خانواده‌ از مأموریت‌های مهم دانشگاه آزاد است

توجه به کانون خانواده‌ از مأموریت‌های مهم دانشگاه آزاد است
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان عنوان کرد: توجه به کانون خانواده‌ها از مأموریت‌های مهم دانشگاه آزاد اسلامی است.
کد خبر : 911746

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم گرامیداشت هفته کرامت با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و جمعی از معاونان، مدیران، کارکنان و اعضای هیئت علمی در سالن اجتماعات واحد رشت برگزار شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در این مراسم با گرامیداشت هفته کرامت، میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختر اظهار کرد: امروز در جمع خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان هستم، دانشگاهی که در کشور با چند هزار کارمند و عضو هیئت علمی و همین تعداد دستیار آموزشی و استاد حق‌التدریس دانشگاهی ۲۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی دارد.

مجتبی ملکی چوبری اضافه کرد: دانشگاهی که ۱۱ هزار آزمایشگاه و کارگاه آموزشی دارد و همچنین در این دانشگاه مدارس سما با ۱۵۶ هزار دانش‌آموز دانشگاهی، هشت مجتمع بیمارستانی و بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ تخت بیمارستانی دارد و دانشگاهی که به تنهایی بار چهل درصد از آموزش عالی کشور را به دوش می‌کشد دانشگاهی است که در سال ۱۳۶۱، با کمک یک میلیون تومانی حضرت امام (ره) ایجاد شد و در حال حاضر با گذشت چهار دهه به عنوان شجره طیبه‌ای در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مطرح است و اگر این دانشگاه در کشور ما و در نظام جمهوری اسلامی نبود شاهد یک چالش برای ورود به دانشگاه و مراکز آموزش عالی بودیم.

وی بیان کرد: با توجه به استقبال برای ورود به دانشگاه در یک دهه گذشته و محدودیت در ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، شاهد موجی از مهاجرت به کشور‌های آسیای میانه، هند و مالزی در کنار فرار مغز‌ها و کنار مسائل امنیتی بدون در نظر گرفتن کیفیت دانشگاه‌ها بودیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان خاطرنشان کرد: وجود دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده بزرگ آن در کشور یک نعمت است و در کنار رسالت فرهنگی، آموزشی و پژوهشی که این دانشگاه دارد، توجه به مقوله‌های اجتماعی و توجه به کانون خانواده‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از مأموریت‌های مهم این دانشگاه است و در ادامه مأموریت این نهاد اجتماعی، رشد و شکوفایی و پرورش جوانان این مرزوبوم بسیار قابل توجه است.

ملکی چوبری تشریح کرد: ما به ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود به‌عنوان یک نهاد اجتماعی اعتقاد و باور داریم و این مسئولیت اجتماعی زمانی موثر است که در کنار نهاد خانواده قرار گیریم و جدا از نهاد خانواده دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک جزیره مستقل عمل کنیم، بنابراین هرچقدر نهاد خانواده را در دانشگاه تقویت کنیم، ایمان خواهیم داشت که در کنار داشتن نقش مسئولیت اجتماعی خود، وظیفه‌مان را به درستی در جامعه ایفا کرده‌ایم.

تعامل دانشگاه کنار خانواده مهم است

وی، تعامل دانشگاه را کنار خانواده مهم دانست و متذکر شد: تعامل دانشگاه آزاد اسلامی کنار نهاد خانواده در سه حوزه دانشجویی، کارمندی و استادی در حال شکل‌گیری و پویایی است و ما باید به نهاد خانواده اهمیت بدهیم، چراکه این نهاد در خانواده‌ها رو به تقویت است و با این کار می‌توانیم دانشجویان عالمی رو در دانشگاه آزاد اسلامی پرورش دهیم، کارمندی با کارایی و اثربخشی داشته باشیم و استاد با نشاطی در دانشگاه اسلامی داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان ادامه داد: در مأموریت دانشگاه و در تأکیدات ریاست عالی دانشگاه اسلامی، توجه به مقوله تعلیم و تربیت اجتماعی یکی از موضوعاتی است که بسیار تأثیرگذار است و یکی از مولفه‌های تعلیم و تربیت اجتماعی، توجه به مقوله خانواده است.

ملکی چوبری متذکر شد: بنابراین در بیان تعلیم و تربیت اجتماعی و کنار سایر اهداف اثرگذار مانند سلوک مدیران، استاد و دانشجو، فضای مجازی است که یکی از اقطاب اثرگذار در مقوله خانواده است.

وی گفت: سال گذشته شاهد اتفاقات بسیار مهمی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، در توجه به مقوله خانواده داشتیم که شاید در طی چند سال گذشته در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی بی‌سابقه بود و آن توجه به ساختاری به عنوان امور زنان و خانواده بود و این یکی ساختن، در دانشگاه آزاد اسلامی پایه‌گذاری شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات دانشگاه در سالیان گذشته، توجه به مقوله جمعیت و جوانی است و یکی از اقداماتی که اخیرا ابلاغ شده نگاه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به موضوع رفاه و معیشت خانواده‌هاست که اعطای وام‌های دانشجویی تا سقف ۵۰ درصد به فرزندان تا نوه‌های آنان اعطا می‌شود که قبلاً طی بخشنامه‌های دیگری، خود اقوام درجه یک کارکنان و اعضای هیئت علمی از این تخفیفات استفاده می‌کردند.

ملکی چوبری با برشمردن دیگر مشوق‌های این بخشنامه‌ها ازجمله طرح مادر مهربان و شورای راهبردی مهد کودک، مطرح کرد: یکی از مصوبات دیگر توجه دانشگاه به مقوله خانواده، ایجاد ۲۵۰ مرکز مشاوره بوده که با یک‌هزار و ۵۰۰ مشاور به خانواده‌های که در دانشگاه آزاد اسلامی دانشجو دارند مشاوره می‌داد و مرکز مشاوره امین یکی از آن مراکزی است که دانشگاه آزاد اسلامی در راستای حمایت از خانواده مصوب کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته