دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رب‌های پرفایده برای سفره خانواده‌های ایرانی

رب‌های پرفایده برای سفره خانواده‌های ایرانی
یک متخصص طب ایرانی با اشاره به شیوه‌های تهیه رب از میوه‌های مختلف، به خواص درمانی آن پرداخت.
کد خبر : 899747

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مریم تقوی شیرازی، متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه رب گوجه فرنگی و انار در آشپزی ما ایرانی‌ها زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: رب، آب گرفته‌شده از میوه است که با آتش ملایم تدریجا غلیظ می‌شود و اگر به آن عسل، شکر یا شیره انگور افزوده شود ماندگاری بیشتری پیدا می‌کند.

تقوی شیرازی گفت: سیب، به، نارنج، آلو، گوجه سبز، خرمالو و حتی بعضی گیاهان دارویی مثل میوه مورد و نسترن نیز می‌توانند به صورت رب درآیند و مزین سفره ما شوند یا به‌عنوان یک فرآورده دارویی مورد استفاده قرار گیرند. اگر رب غلیظ‌تر درست شود و در یک سینی پهن گردد تا خشک شود، لواشک با طعم‌های متنوع و پر از خاصیت تهیه می‌شود.

رب به از طبخ تا خواص درمانی

وی افزود: تهیه رب از این میوه معطر و پرخاصیت بِه دو روش دارد یکی روش سنتی است که با آب به تهیه می‌شود. روش دوم و ساده: یکی دو عدد به رسیده را پس از شستن و پاک کردن پرزهایش، به قطعات کوچک خرد کنید. بخش‌های آسیب‌دیده و قهوه‌ای‌شده آن را جدا کنید. به را با مقدار کم آب در شعله ملایم و در زمان طولانی بپزید. همچنین می‌توانید قطعات کوچک به را درون یک ظرف پیرکس بریزید و به روش «بن ماری» (bain marie) بر روی حرارت بخار آب جوش به آهستگی بپزید. پس از پخت، به را کاملا له کرده و داخل یخچال بگذارید و در کمتر از یک ماه آن را مصرف کنید.

این متخصص طب ایرانی افزود: در تهیه رب به اگر قرار است از سوی زن باردار مصرف شود باید دقت کرد که هسته های به وارد نشود. چون گلیکوزیدهای سیانوژنیک دارند که می توانند سمی باشند.

تقوی شیرازی گفت: رب بِه در بانوان با مشکل سقط مکرر، می‌تواند به‌عنوان حافظ جنین در دوران بارداری باشد، همچنین تقویت معده و هضم بی‌نظیر، تقویت مغز، قلب و رحم، آرام بخش و ضد اضطراب، کاهش خونریزی به‌ویژه در دوران قاعدگی، کاهش تهوع بارداری و افزایش تحمل معده برای دریافت غذا را از جمله فواید بسیار زیاد رب بِه دانست.
   

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب