وقتی «محبت» و «ایثار» در احیای دانشآموزان آسیبدیده کارساز میشود
مصطفی اینانلو، طلبه جهادگر در محله شهید هرندی تهران در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: برای احیای نوجوانانی که دچار آسیب اجتماعی شده بودند، تلاش بسیار زیادی کردیم.
وی با بیان اینکه ۱۰ سال در مدرسه به عنوان معلم و مبلغ داخل مدرسه توفیق نوکری دانشآموزان را داشتم، عنوان کرد: در کنار نخبگان علمی، دانشآموزان بسیاری داریم که درگیر آسیبهای اجتماعی هستند و این دانشآموزان باید بیش از نخبگان علمی مورد توجه قرار گیرند.
واگذاری مسئولیت به دانشآموزان
اینانلو با اشاره به دانشآموزان آسیبدیده بیان کرد: دانشآموزانی که درگیر اعتیاد هستند و دچار آسیبهای فراوان شدهاند را مورد حمایت قرار داده و به آنها مسئولیت و کارهای مفید واگذار کردهایم تا بیش از پیش آسیب نبینند.
این طلبه جهادگر با بیان اینکه واگذاری مسئولیت به دانشآموزان در رشد و حرکت آنها موثر است، ادامه داد: در محله شهید هرندی با انواع آسیبهای اجتماعی روبهرو بودیم و برای فعالیت در حوزه تربیتی نمیتوانستیم چشم خود را روی این آسیبها ببندیم؛ از این رو برای ساماندهی مشکلات دانشآموزان اعماز مشکلات مسکن، اعتیاد، کارتنخوابی، مشکلات خانوادگی و... به فعالیت پرداخیتم.
معلم باید اهل ایثار باشد
وی با بیان اینکه به دانشآموزان خودشناسی را آموزش دادیم، اضافه کرد: اکنون، دانشآموزانی که روزی درگیر آسیبهای اجتماعی بودند، از قشر مفید جامعه بهشمار میآیند و تشکیل خانواده دادهاند.
اینانلو محبت را بااهمیت و تأثیرگذارعنوان و اظهار کرد: اولین روشی که برای هدایت دانشآموزان استفاده کردیم، محبت بود. هیچوقت سعی نکردیم دانشآموزان را به اجبار و بر اساس گفتههای خود تربیت کنیم؛ بلکه آنها را آزاد و رها کردیم و اجازه دادیم خودشان به سمت درستی حرکت کنند.
این طلبه جهادگر با بیان اینکه در حوزه ورزش فعالیت میکنم، ادامه داد: ابتدا دانشآموزان را به سمت ورزش تشویق میکنم و با آنها به سفر میرویم تا به درجه خودشناسی برسند.
معلمان در فضای معلمی خود باید مسائل دانشآموزان را شناسایی کنند
وی معلمی را در از خود گذشتن میداند و یادآور شد: معلم باید اهل ایثار باشد و بتواند با شاگردانش همدردی و همدلی کند. یک معلم مانند مددکار باید بتواند در فضای معلمی خود مسائل دانشآموزان را حل و برطرف کند.
اینانلو با بیان اینکه معلمان باید رشد خود را در گرو رشد شاگردانشان بدانند، عنوان کرد: شاگردان در کنار معلمان نیز باید رشد کنند. ما برای ساحتهای مختلف زندگی نوجوانان و جوانان محله و متناسب با استعداد هر کدام برنامهای برای پیشرفتشان در نظر گرفتیم.
این طلبه جهادگر با اشاره به اینکه با شخصیت دادن و هویت دادن به دانشآموزان آنها را به خودشناسی و باور میرسانیم، خاطرنشان کرد: آنها با رسیدن به خودشناسی و باور میتوانند تصویری از مسیر رشدشان در جامعه و در همین موقعیت فعلی خود پیدا کنند.
انتهای پیام/