دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جلسه دفاع رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود؛

ارائه مدل بهینه تعامل ذی‌نفعان در فرآیند مدیریت ناب

ارائه مدل بهینه تعامل ذی‌نفعان در فرآیند مدیریت ناب
جلسه دفاع از رساله دکتری با موضوع «ارائه مدل بهینه تعامل ذی نفعان در فرآیند مدیریت ناب با رویکرد تئوری بازی پویا در شرکت ملی نفت ایران» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برپا می‌شود.
کد خبر : 896427

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در تاریخ چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۵ عزیز زبیدی دانشجو مقطع دکتری دانشگاه آزاد از رساله خود با عنوان «ارائه مدل بهینه تعامل ذی نفعان در فرآیند مدیریت ناب با رویکرد تئوری بازی پویا در شرکت ملی نفت ایران (مورد مطالعه: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب)» در گروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دفاع می‌کند.

در چکیده مقاله استخراج شده از این رساله آمده است که:

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل تعیین کننده تعامل بین ذی نفعان مدیریت تولید ناب در شرکت ملی نفت ایران انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان کلیدی حوزه شرکت ملی نفت ایران و نمونه آماری شامل ۲۵ نفر از کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ایران بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند.

برای تجزیه و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه و پرسش‌نامه، ابتدا با استفاده از روش دلفی ساعتی، مهمترین معیار‌ها و زیرمعیار‌های کلیدی مؤثر بر زنجیره تأمین بومی‌سازی شدند و سپس روابط عوامل با استفاده از روش DEMATEL فازی و با کمک کارشناسان، و معیار‌ها و زیرمعیار‌ها رتبه بندی شدند. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار MATLAB استفاده شد.

در این تحقیق، چارچوب اولیه مدل مدیریت تعامل ذی نفعان با استفاده از رویکرد نظریه بازی پویا در فرآیند مدیریت ناب ایجاد شد و راه‌حل‌های آنها در سه سناریوی بازی یعنی نش، استاکلبرگ و سناریو‌های تعاونی مقایسه شد. بر اساس نتایج تحقیق، چیدمان صحیح مؤثرترین معیار و تجهیزات به روز و کارآمد تأثیرگذارترین معیار فرعی بود. در بین معیار‌های اصلی، توانایی لجستیک مؤثرترین و توانایی مالی تأثیرگذارترین معیار بود.

از نظر تعامل، اقلام تولیدی جدید بیشترین تعامل و چیدمان صحیح کمترین تعامل را داشتند. بیشترین اثر متقابل معیار‌های اصلی مربوط به تجربه و کمترین آن مربوط به توانایی تولید بود. بر اساس نتایج، تولیدکننده ترجیح داد در تحقیق حاضر، بازی استکلبرگ را با تامین‌کنندگان انتخاب کند و به‌عنوان یک رهبر عمل کند و مستقل از تامین‌کنندگان تصمیم‌گیری کند و از این طریق سود و تولید بیشتر و سپس محبوبیت بیشتری در بین مردم کسب کند.

عبدالحسین نیسی و طهمورث سهرابی به عنوان استاد راهنما و مشاور، عزیز زبیدی را در نگارش این پژوهش همراهی کردند.

پژوهشگران، اساتید دانشگاه و دانشجویان می‌توانند برای کسب اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته