تأثیر ساختار ویژگی کالاهای سوپرمارکتی بر تغییر رفتار خرید مصرفکننده
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، خرید آنلاین طی سالهای گذشته به صورت مداوم در حال افزایش بوده است؛ علاوه بر این، خرید آنلاین سوپرمارکتی در سالهای گذشته به خاطرهمهگیری کرونا تقویت شده است.
پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی در مقالهای با عنوان «تأثیر ساختار ویژگی کالاهای سوپرمارکتی بر تغییر رفتار خرید مصرفکننده» به این موضوع پرداختهاند که از زمان شروع همهگیری در سال ۲۰۲۰، غولهای تجارت الکترونیک مانند آمازون و شرکتهای شبکه حمل و نقل مانند اوبر نیز خدمات تحویل کالاهای سوپرمارکتی خود را راهاندازی کردهاند؛ در نتیجه، رشد سهم بازار خرید آنلاین سوپرمارکتی به یک پدیده جهانی تبدیل شده است.
* تاثیر خدمات نوآورانه در توزیع کالاهای سوپرمارکتی
این پژوهش توضیح میدهد که شرایط نگهداری کالاهای سوپرمارکتی، الزامات تحویل به موقع آنها و نسبت ارزش مالی کالا به حجم آن، توزیع کالاهای سوپرمارکتی را به یک فعالیت پیچیده و پرهزینه تبدیل کرده است.
فروشگاههای آنلاین باید به طور مداوم استفاده از خدمات نوآورانه را اضافه نمایند
این پژوهش نشان میدهد که برخی از مطالعات اشاره کردهاند که تمایل مصرفکنندگان به پرداخت هزینه ارسال در خرید آنلاین سوپرمارکتی و تحویل کالا درب منزل کم است و برخی دیگر دریافتهاند که قیمت، عامل مهم و تأثیرگذاری برای انتخاب نوع تحویل سفارشهای مصرفکنندگان است.
به زعم این پژوهش ویژگیهای خاص کالاهای سوپرمارکتی الزامات بالایی را برای تحویل سریع تعیین میکند؛ بنابراین، فروشگاههای آنلاین باید به طور مداوم استفاده از خدمات نوآورانه را اضافه نمایند.
نکته قابل ذکر در این پژوهش این است که مصرفکنندگان انواع روشهای خرید را در نظر گرفته و آنها را به دقت ارزیابی میکنند. این فرض ممکن است برای بررسی خدمات نوآورانه در مرحله پذیرش اولیه مناسب نباشد؛ بنابراین آنها در فرآیند انتخاب خود، به سختی ویژگیهای خدمات نوآورانه را ارزیابی خواهند کرد.
* تاثیر چگونگی تحویل سفارش بر جذب مشتریان
به گفته این پژوهش چندین طرح تحویل سفارش از جمله تحویل درب منزل یا تحویل از نزدیکترین شعبه محلی، برای جذب مصرفکنندگان و کارآمدترکردن تحویل سفارشهای سوپرمارکت آنلاین ایجاد شده است. مشتریان علاقهمندند سوپرمارکت آنلاینی را انتخاب کنند که زمان تحویل آن کوتاه است.
یکی از دلایل اصلی توسعه فروش در سوپرمارکت آنلاین، وفاداری بیشتر مشتری است
در تبیین نتایج حاصل از این پژوهش به دلیل تنوعی که برای انتخاب در دسترسشان قرار میگیرد، حاضر به پرداخت هزینه ارسال برای خرید آنلاین هستند؛ بنابراین مقبولیت مصرفکنندگان و تمایل آنان به پرداخت هزینه، از عوامل بسیار مهم برای خدمات ارسال کالا در نظر گرفته میشود، بهویژه
با توجه به این واقعیت که پژوهشگران نشان دادهاند که یکی از دلایل اصلی توسعه فروش در سوپرمارکت آنلاین، وفاداری بیشتر مشتری است.
در این پژوهش آمده است که تحویل درب منزل برای سوپرمارکت آنلاین، چالش مهمی برای سوپرمارکتهای آنلاین است، زیرا به طور کلی حاشیه سود کالاهای سوپرمارکتی در مقایسه با سایر کالاها نسبتاً کمتر است.
* عوامل مؤثر بر ترجیحات مصرفکننده برای خرید
این پژوهش نشان میدهد که عوامل مؤثر بر ترجیحات مصرفکننده برای هر دو حالت خرید آنلاین و آفلاین بررسی شده است. از عواملی که مصرفکننده را برای خرید آنلاین سوپرمارکتی تحت تأثیر قرار میدهد، راحتی است؛ به گونهای که مصرفکنندگان میتوانند از راه دور و برای هر آدرسی سفارش خود را ثبت کنند.
نکته قابل ذکر در این پژوهش این است که مورد دیگر عامل زمان است که مصرفکننده در خرید آنلاین، به جای مراجعه به سوپرمارکت یا فروشگاه زنجیرهای در وقت خود صرفهجویی میکند.
به زعم این پژوهش خرید آنلاین سوپرمارکتی، صرفهجویی قابل توجهی در پول و زمان برای مشتریان دارد که جایگزین رفتن به سوپرمارکتها، چیدن کالاها در سبد خرید، ایستادن طولانی در صف صندوق و حمل کالاهای سنگین خریداری شده را در پی دارد، زیرا معموالا مشتریان حاضر نیستند تمام روز یا حتی زمان قابل توجهی از روز را برای دریافت سفارش خود در خانه منتظر بمانند.
در تبیین نتایج حاصل از این پژوهش میتوان اینطور بیان کرد که عواملی که خرید آفلاین را برای مصرفکنندگان تضمین میکند، ملموس بودن، احساس کردن کالا و همچنین رضایت آنی از در دسترس بودن کالا بلافاصله پس از پرداخت و خرید کالا است.
در این پژوهش بهعنوان جمعبندی میتوان گفت که دستیابی به سهم بازار آنلاین سوپرمارکتی بیشتر با توجه به روندهای جهانی و افزایش خرید آنلاین مسئلهای دور از دسترس نیست. فقط نیازمند همکاری دولت و ایجاد برنامههای اختصاصی در رسانه ملی جهت فرهنگسازی و ترغیب مصرفکنندگان به سبک زندگی مدرن و پررنگ نمودن پیامدهای مثبت ناشی از آن برای مردم، کشور و محیطزیست دارد.
این پژوهش به کوشش پژوهشگران پژمان آهنگر داودی (دکتری گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران)، فرزاد آسایش، سید محمود هاشمی و صدیقه طوطیان اصفهانی (استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران) انجام شده است.
انتهای پیام/