دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1402 - 00:02
عضو انجمن علوم و مهندسی آب در گفت‌وگو با آنا:

آب حاصل از بهره‌وری صرف تقویت سفره‌های زیرزمینی شود

آب حاصل از بهره‌وری صرف تقویت سفره‌های زیرزمینی شود
یک عضو انجمن علوم و مهندسی آب گفت: اگر از طریق بهره‌وری، آبی به دست آید باید صرف تقویت سفره‌های زیرزمینی، بهبود اکوسیستم و غنی‌سازی منابع آب شده و نباید صرف مصارف توسعه‌ای شود.
کد خبر : 894053

عباسقلی جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره بهره‌وری در مصرف آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و ... اظهار کرد: بهره‌وری یکی از مولفه‌های مهم کاهش مصرف آب است به این معنا که از یک مترمکعب آب به اندازه لازم استفاده کرده و بهره‌وری اقتصادی ایجاد کرد. البته باید توجه کرد که بهره‌وری به ضد خود بدل نشود.

آب حاصل از صرفه‌جویی صرف ناترازی منابع آب شود

عضو انجمن علوم و مهندسی آب افزود: گاهی دیده می‌شود که از بهره‌وری ناشی از کاهش مصرف، آبی حاصل می‌شود که دوباره به مصارف توسعه‌ای می‌رسد و از نهاد‌های دانش‌بنیان این انتظار وجود دارد که آب حاصل از بهره‌وری به چرخه توسعه برگردانده نشود و صرف پرداخت ناترازی منابع آب شود.

مشاور مرکز مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران افزود: اگر از طریق بهره‌وری آبی به دست آید باید صرف تقویت سفره‌های زیرزمینی، بهبود اکوسیستم و غنی‌سازی منابع آب شود و نباید صرف مصارف توسعه‌ای شود.

کارشناس مسائل آب عنوان کرد: دانش‌بنیان‌هایی که وارد عرصه بهره‌وری آب شده‌اند یا بخش خصوصی هستند یا با مشارکت با دولت به انجام کار فعالیت دارند و باید مراقبت کنند که آّب حاصل از بهره‌وری صرف پرداخت ناترازی شود.

صادرات محصولات کشاورزی در شرایط کمبود منابع آبی حاصل از بخشی‌نگری است

جهانی اشاره‌ای هم به گزارش فائو کرد که مطابق با آن ایران در ۲۰۲۲ جزو رتبه‌های نخست در تولید ۷ محصول کشاورزی بوده است و افزود: صادرات محصولات کشاورزی در شرایط کمبود منابع آبی حاصل از بخشی‌نگری است و هر بخشی این تصور را دارد که باید منافع و سیاست‌های خود را دنبال کند در حالی که اثرات تصمیمات مربوط به آب بر تمامی بخش‌ها تاثیرگذار است.

مشاور مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی اتاق بازرگانی ایران افزود:‌ نکسوز یعنی پیوند بین آب، انرژی، غذا و محیط زیست است. به طور مثال باید برای تولید یک تن گندم اثرات آن بر انرژی، محیط زیست و امنیت غذایی را مورد بررسی قرار داد. مجموعه عناصر مربوط به این مسئله باید به صورت یک معادله درآید تا آسیب از بین برود.

آب

شورای عالی آب کارکرد لازم را نداشته است

وی تاکید کرد: این افتخار نیست که صادرات محصولات کشاورزی وجود داشته باشد در حالی که بحران آب در کشور وجود دارد. شورای عالی آب به این منظور ایجاد شده است که ایجاد هماهنگی لازم را بین نهاد‌های مختلف اثرگذار و اثرپذیر را ایجاد کند، اما کارکرد لازم را نداشته است. این بخشی نگری اقدامی خطرناک است.

بخشی از مشکل آب در کشور ما به بخشی‌نگری و تعارض منافع در کشور مرتبط است

جهانی عنوان کرد: بخشی از مشکل آب در کشور ما به بخشی‌نگری و تعارض منافع در کشور مرتبط است. دستگاه‌ها تنها منافع خود را می‌بینند که مشکلی اساسی است و موجب ایجاد بحران‌های مختلف از جمله بحران آب می‌شود.

برداشت از آب‌های زیرزمینی باید کاهش یابد

عضو فرهنگستان علوم درباره امکان مسدودسازی چاه‌های کشاورزی اظهار کرد: این امکان حتما وجود دارد و می‌توان با دستور و نظارت این کار را اجرایی کرد. باید عوارض و مسائل ناشی از هر تصمیمی نیز سنجیده شود. چاه‌های غیرمجاز زیادی در کشور وجود دارد و چاه‌های مجاز نیز بیش از حد مجاز پروانه آنها مصرف دارند. برداشت از آب‌های زیرزمینی باید کاهش یابد.

وی افزود: در امارات متحده برای کویر جاذبه گردشگری ایجاد کرد‌ه‌اند و گردشگران اروپایی به کویر این کشور رفته و دو روز اقامت می‌کنند و درآمد ارزی مناسبی را نصیب این کشور می‌کنند. بنابراین برای اتخاذ هر تصمیمی باید به راه‌حل‌های جایگزین نیز فکر کرد و در مورد مسدودسازی چاه‌های کشاورزی باید راه‌های درآمدی جایگزین ایجاد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته