دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌و‌گو با آنا مطرح شد؛

وقتی امام هادی (ع) معلمش را شگفت‌زده کرد

وقتی امام هادی (ع) معلمش را شگفت‌زده کرد
یک کارشناس دینی توضیحاتی را درباره رسیدن امام هادی (ع) به مقام امامت در سنین کودکی مطرح کرد.
کد خبر : 891018

حجت‌الاسلام عارف پیردهقان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه در میان اهل بیت (ع) سه امام در دوران کودکی به امامت رسیده‌اند، ابراز داشت: امام جواد (ع)، امام هادی (ع) و امام زمان (عج) در دوران کودکی به امامت منصوب شدند. این انتصاب به این معنی است که امام فرقی نمی‌کند کودک باشد یا یک شخص بالغ باشد، طفل، جوان یا پیر باشد، امام کوچک و بزرگ ندارد، بلکه به این بر می‌گردد که چقدر افراد در وجودشان استعداد و آمادگی برای هدایت و پذیرش پیغام حق را دارند.

این کارشناس دینی افزود: با امامت امام هادی (ع) در دوران کودکی بسیاری از مردم امامت ایشان را به خاطر صغر سن نپذیرفتند، اما بهانه‌هایی که برای امام جواد (ع) گرفتند. در تاریخ آمده است که یک شخصی به اسم جنیدی از دستگاه بنی‌عباس مأمور شد که به امام هادی (ع) علم بیاموزد، چون خیال می‌کردند امام هادی بچه است در واقع نیاز دارند که دیگران به او علم یاد بدهند!

وقتی امام هادی (ع) معلمش را شگفت‌زده کرد

حجت‌الاسلام پیردهقان بیان داشت: بعد از چند وقت جنیدی که خودش ظاهراً قبل از زمان امام هادی (ع) با اهل بیت (ع) میانه خوبی نداشت، می‌بیند که این کودک تمام علوم و معلومات را در سینه خودش دارد. می‌گویند جنیدی بعد از یک مدت پیش خلیفه رفت و از او پرسید جنیدی چه کردی؟ جنیدی گفت هر سوره‌ای از قرآن را که من می‌خواستم به او یاد بدهم، آن سوره را حفظ بود، تفسیر و تأویل آیات را هم حفظ بود، هر علمی را که من خواستم به او یاد بدهم او ده‌ها برابرش را به خود من تعلیم داد.

وی ادامه داد: جنیدی بعد از یک مدتی که محضر امام هادی (ع) را درک کرد، خودش محب اهل بیت شد و توبه کرد؛ بنابراین اگر کسی واقعا آماده پذیرش حق و آماده پذیرش هدایت باشد مانند جنیدی هدایت می‌شود.

امام هادی (ع) بهترین خیر خدا را در چه می‌دانند؟

این کارشناس دینی اظهار داشت: امام هادی (ع) می‌فرماید: «اِنَّ اللّهَ اِذا أَرادَ بِعَبْدٍ خَیرا إذا عُوتِبَ قَبِلَ»؛ اگر خداوند خیر کسى را بخواهد، چنان مى‌شود که هرگاه مورد توبیخ قرار گیرد، مى‌پذیرد، یعنی در وجود او روحیه انتقادپذیری را قرار می‌دهد، متأسفانه بسیاری از ما این روحیه را نداریم. اگر کسی واقعاً دنبال این باشد که بخواهد خودش را اصلاح کند و هدایت شود، انتقاد دیگران را با آغوش باز می‌پذیرد.

وی گفت: امروز در جامعه ما، طبق آمار بسیاری از مشکلات خانوادگی میان همسران به خاطر همین روحیه عدم پذیرش انتقاد است، وقتی می‌خواهند با همدیگر صحبت کنند، چون این روحیه انتقادپذیری را ندارند، زندگیشان با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته