۱۰ کتاب برتر حوزه فناوری در ۲۰۲۳
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از لسآنجلستایمز، در 2023 به لطف هوش مصنوعی، رخدادهای گوناگونی در حوزه علم و فناوری رخ داد. اکنون با فرونشستن هیاهوها و هیجانات اولیه، فرصت خوبی است تا با مرور کتابهایی که درباره فناوری طی یک سال اخیر به چاپ رسیدهاند، تأثیرات اجتماعی فناوریهای نوین را ببینیم. در ادامه مروری خواهیم کرد بر 10 کتاب برتر 2023 در حوزه فناوری، انرژی، هوش مصنوعی، دره سیلیکون و ... .
همزاد (DOPPELGANGER)
نویسنده: نائومی کلاین
نویسنده در این کتاب به موضوع دنیای آنلاین (که از آن به «دنیای آینهای» یاد میکند) پرداخته است. او در این کتاب بررسی میکند که چطور فناوری بین خود آنلاین و آفلاین ما شکاف ایجاد کرده است. به باور نویسنده در چنین دنیایی مردم تئوریهای توطئه و دروغپردازیها را حتی در صورتی که شواهد قاطعی در ردشان باشد باور میکنند. در این میان نامهای تجاری، فناوریهای بزرگ و عوامل سیاسی از بدبینی و ناراحتی مردم سوء استفاده میکنند و بیتدبیری دولتها نیز این مشکل را تشدید میکند. کتاب کلاین تحلیل قابلتوجهی از این موضوع ارائه میکند و تجربه یک نفر از سرگرم شدن در دنیای آینهای به اشتراک گذاشته است و خواننده را به بازگشت به واقعیت ترغیب میکند.
پالو آلتو (PALO ALTO)
نویسنده: مالکوم هریس
اگر می خواهید بفهمید که چه چیزی دره سیلیکون را هدایت می کند، باید کتاب «پالو آلتو» اثر مالکوم هریس را بخوانید! نویسنده کتاب پالو آلتو بزرگشدهی همین منطقه است و در کتاب خود تاریخچهای از این مکان را شرح میدهد. کتاب او یک بررسی انتقادی و غافلگیرکننده نسبت به مسائل دارد و به بررسی سیاستهایی میپردازد که بر بزرگترین شرکتهای فناوری حاکم است. پس از خواندن این کتاب ممکن است نظرتان درباره برخی از شرکتهای فناورانه و مطرح جهان عوض شود.
چهره شما متعلق به ماست (YOUR FACE BELONGS TO US)
نویسنده: کشمیر هیل
کتاب غیرداستانی «چهره شما متعلق به ماست»، ماجرایی جذاب از تحقیقات نویسنده درباره هوش مصنوعیِ کلیرویو (Clearview) است؛ استارتاپی که ایجاد یک پایگاه بزرگ از دادههای تشخیص چهره را دنبال میکند. کتاب هیل همچنین به جنبه گستردهتر فناوری تشخیص چهره، از جمله ابعاد نگرانکننده آن میپردازد. توجه به این نکته مهم است که شهروندان در برخی شهرها موفق شدهاند در برابر این فناوری مقاومت کنند و استفاده از آن توسط پلیس در برخی مکانها مانند سانفرانسیسکو ممنوع شده است. این کتاب نشان میدهد که درک مفاهیم فناوری تشخیص چهره در عصر جدید هوش مصنوعی بسیار مهم است.
نقاببرداری از هوش مصنوعی (UNMASKING AI)
نویسنده: جوی بولاموینی
در سال 2023 بیشتر صحبتهای مربوط به هوش مصنوعی بر این پرسش بزرگ متمرکز بود که آیا این فناوری به نفع بشریت است یا به ما آسیب میرساند. چنین موضوعی جذاب است و میتواند محل بحث باشد برای مثال، آیا هوش مصنوعی به تعصب و تبعیض نژادی دامن میزند؟ بولاموینی به عنوان زنی سیاهپوست در کتابش در جایگاه یک دانشمند علوم کامپیوتر تلاش دارد بررسی کند که در سیستمهایی که غولهای فناوری جهان ترویج میکنند نژادپرستی و نابرابری تا چه حد جدی است؟ مبارزه با سوگیری در هوش مصنوعی به تازگی آغاز شده و این کتاب سرآغاز خوبی برای آشنایی با این موضو ع است.
عدد صعودی (NUMBER GO UP)
نویسنده: زِک فو
«عدد صعودی» یک کتاب غیرداستانی است که خوانندگان را در سراسر جهان به کشف سوء رفتار مالی و کلاهبرداریهای بلاکچین سوق میدهد. این کتاب وعدههای اغراقآمیز بیتکوین را به کلاهبردارانی نسبت میدهد که فروشنده بیتکوین هستند. همچنین نشان میدهد که مردم در نقاط جنوبی جهان، مانند فیلیپین و کامبوج، وقتی که این وعده شکست خورد، چه دردورنجی را متحمل شدند. این کتاب به شدت انتقادی است و در حین خواندن شاید باعث شود خواننده از شدت عصبانیت به خنده بیفتد.
ارزهای دیجیتال (TOKENS)
نویسنده: راشل اُدوایر
کتاب ارزهای دیجیتال مفهوم اساسی «رمزارز» را توضیح میدهد که همان توکن است و نیز بینشی انتقادی و تاریخی در مورد این مفهوم ارائه میدهد. کتاب جنبه نظری دارد، اما به خوبی نوشته شده و خوانش آسانی دارد. این کتاب به خوانندگان کمک میکند تا با کالاهای دیجیتال مانند سکههای دیجیتال آشنا شوند و یک راهنما برای درک پول دیجیتال به شمار میآید. خواندن این کتاب به همه توصیه میشود، زیرا همه ما در آینده باید با موضوع پول دیجیتال آشنا شویم.
پول مفت (EASY MONEY)
نویسندگان: جیکوب سیلورمن و بِن مکنزی
کتاب «پول مفت» نیز به موضوعاتی مانند رمزارزها و کالای دیجیتال میپردازد، اما بررسی عمیقتری دارد و به جزئیات بیشتری میپردازد، ضمن آنکه لحن طنز و انتقادی دارد.
فروختن مردم آمریکا (SELLING THE AMERICAN PEOPLE)
نویسنده: لی مک گویگن
وقتی از اینترنت حرف میزنیم، آنقدرها درباره فناوری تبلیغات (adtech) صحبت نمیکنیم. با این حال، تبلیغات تجاری تحت وب، اشتراکات دیجیتالی ما را متناسب با ساختارهای انگیزشی خود شکل میدهند و رسانههای آنلاین را مطابق با نیازهای خود منحرف میکنند. لی مکگویگان در کتاب خود نشان میدهد که پروژه صنعت تبلیغات برای فروش فناوری چیز جدیدی نیست و در واقع چندین دهه در حال ساخت بوده و این در نهایت برای جامعه وحشتناک است. این کتاب قانعکننده و حتی آتشین است. این کتاب، فراخوانی است برای آنکه به تبلیغکنندگان اجازه ندهیم فضاهای عمومی را چه بهصورت آنلاین و چه بهصورت آفلاین تحت سلطه خود درآورند.
آنلاین افراطی (EXTREMELY ONLINE)
تیلور لورنز
کتاب تیلور لورنز دورهای بیسابقه از چگونگی تسلط اینفلوئنسرها بر جهان را شرح میدهد. او در کتاب خود داستانهایی را گردآوری کرده که باعث شده به عنوان برترین گزارشگر فرهنگ اینترنتی به شهرت برسد. کتاب او گزارشی نو و مهم از چگونگی پیروزی در وب است که در نتیجه همکاری با وبلاگنویسانی مصمم و بااستعداد، تولیدکنندگان محتوا و تبلیغکنندگان در وب رقم خورده است.
شیادی اینترنتی (CON INTERNET)
نویسنده: کوری دکترو
کوری داکترو نویسنده مشهوری است که کتاب غیرداستانیاش «شیادی اینترنتی» توضیح میدهد که چگونه فناوریهای انحصارطلب کل پلتفرمها را کنترل میکنند و راههای جدیدی را برای کسب سود بیشتر مییابند. این کتاب توضیح میدهد که چگونه تبلیغات بد ازراه میرسند و همه چیز آنلاین و بدتر میشود. نویسنده راهحلی برای این مشکل دارد: قابلیت همکاری. این یعنی که شبکههای اجتماعی و زیرساختهای وب بهجای قفل کردن همه چیز در هر پلتفرم جداگانه، با یکدیگر صحبت کنند. کتاب به شیوهای صمیمانه و دلنشین نوشته شده است که خواندن آن را جذاب میکند.
انتهای پیام/