دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دکتر طهرانچی: پاسخ به تحولات لازمه بقای دانشگاه بالنده است

دکتر طهرانچی: پاسخ به تحولات لازمه بقای دانشگاه بالنده است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سازمان بالنده، سازمانی است که وقتی به دستاوردهایش رسید، شکل‌گیری جدیدی را رقم بزند؛ زیرا پاسخ به تحولات لازمه بقای دانشگاه بالنده است.
کد خبر : 886403

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین رویداد حل مسئله و همایش ملی «علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتومی» که صبح امروز شنبه دوم دی در مجتمع دانشگاهی آیت الله هاشمی رفسنجانی (دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی) برگزار شد با اشاره به فلسفه تغییرات در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دین اسلام بیشترین توجه را به اتفاقات ملی، چرخش خورشید و ماه و نظام خلقت دارد. با دینی زندگی می‌کنیم که بین ملک و ملکوت ارتباط وجود دارد.

طهرانچی ادامه داد: یکی از مباحث جدی این است که سکون وجود ندارد و ایام همراه با چرخش و حرکت تناوبی است. این حرکت درک فهم مجرداتی چون حساب را به‌وجود می‌آورد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حرکت تناوبی مفهوم حساب را در ذهن بشر نشاند، تصریح کرد: خلقت الهی الگویی است و متوقفین بر زمستان دیگر بهار را نمی‌بینند.

وی با اشاره به چهار چرخه در حیات بشری افزود: نخست، چرخه آزادی بیان، چرخه دوم، دوران بلوغ و ثمردهی سازمان، چرخه سوم، مباهات و دستاوردها و چرخه چهارم، افول و فروریزی درونی است.

طهرانچی ادامه داد: سازمانی بالنده است که زمانی به دستاوردهایش رسید، دوباره شکل‌گیری جدید را رقم بزند. سازمان علم و دانشگاه نیز به همین صورت است. زمانی‌که دانشگاه به رشد چهل‌سالگی رسید باید به سمت جلو پیش برود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آینده‌نگری و جوان‌گرایی برای حرکت رو به جلو جزیی از ارکان نظام خلقت است، اظهار کرد: داستان امروز داستان دانشگاه فناوری‌های معاصر است. سه دهه است که دانشگاه بر علم، فرهنگ و فناوری می‌چرخد؛ اما فناوری را خلق کرده که بر دانشگاه تأثیر گذاشته است.

وی افزود: دانشگاه یک حصاری داشت که علوم، فرهنگ و فناوری مولد آن است. تحولاتی رخ داد که دانش جدیدی چون علوم و فناوری‌های همگرا اتفاق افتاد و نتیجه جزنگری و طبیعت متخصص است.

طهرانچی با بیان اینکه تحولاتی در علوم و آموزش پیش آمد، اظهار کرد: برای فهم بیشتر علوم را از یکدیگر جدا کردند و بر همین مبنا رشته‌های مهندسی را خلق کردند. فناوری خودش را از انسان جلو انداخت، اما انسان عقب نمی‌ماند. پاسخ به تحول لازمه بقا است.

به تغییر رادیکالی در ساختار علم نیازمندیم

وی با بیان اینکه امروز بیش از هر روزی علم در فناوری تأثیرگذار است، عنوان کرد: فناوری از آنجا حاصل می‌شود که خداوند جهان را مسخر انسان کرده است. آنجایی‌که توانستیم علم را بشناسیم، علم رخ داد و آنجایی‌که شروع به دست‌ورزی کردیم، فناوری پدید آمد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بزرگترین مانع رشد، دانشمندانی هستند که ساختارهای گذشته را می‌خواهند تحمیل کنند، غافل از اینکه خانه بر بستر رودخانه می‌سازند.

طهرانچی با بیان اینکه ساختار فعلی علم به تغییر رادیکالی نیاز است، اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی خطی را دنبال می‌کند که تغییر رادیکالی را به همراه دارد. این خط، خطی است که از سال ۱۳۹۵ به دنبال درک تحولات و تغییر رادیکالی در ساختار علم به علاوه در مقیاس جهانی است.

وی با بیان اینکه علم جدید از زمین فلسفه و فرهنگی که در رنسانس قوام یافته بود، رویید، یادآور شد: اروپا در آغاز تاریخ فلسفه جدید دریافته بود که باید بنای علمی بگذارد که با آن بتوان طبیعت را مهار کرد به استخدام درآورد و معاش را برای بشر آسانتر ساخت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز به جواب‌های تکنولوژیک دست یافته‌ایم که بر اساس اصول بنیادی طبیعت زنده بنا شده است، عنوان کرد: در این جا مرحله جدیدی از توسعه آغاز می‌شود که در آن ما از یک تکنولوژی محض مجهز می‌شویم.

طهرانچی با بیان اینکه کشورهای قادر به بازسازی سریع و مؤثر سیستم تحقیق و آموزش علمی با نشانه‌گیری روش میان‌رشته‌ای، مکان خاصی را برای خودشان در کره زمین رزرو خواهند کرد: انسان امروزی از تلاش برای فرمول‌بندی پر شده است که به تکنولوژی‌های همگرا مربوط است.

وی با بیان اینکه امروزه تخصصی‌شدن، هنرها و مهندسی‌ها را قطعه‌قطعه کرده است، اظهار کرد: کسی نمی‌تواند جز در بخش کوچکی از خلاقیت‌های انسانی مهارت کامل داشته باشد. همگرایی علوم می‌تواند آغازگر رنسانس جدیدی باشد که متضمن نگرشی کل‌گرایانه نسبت به فناوری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همگرایی علوم حرکتی است به سوی وحدت دانش‌ها بر مبنای ترکیب علوم طبیعی، علوم اجتماعی و علوم انسانی با استفاده از تبیین علت و معلول شده است.

طهرانچی با بیان اینکه دانشمندان و مهندسان در تمام زمینه‌های کاری باید دست کم در یکی از رشته‌های NBIC و زمینه‌های نزدیک به آن مهارت‌هایی را کسب کنند، اظهار کرد: آن‌ها باید با همکاران خود در دیگر زمینه‌ها همکاری کنند و خطرهای راه‌اندازی نوآورانه را بپذیرد.

وی افزود: محیط‌های دانشگاهی از جمله مؤسسات و آموزشی در تمام جنبه‌ها برنامه‌های عمده و سازمانی دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته