انعقاد ۵۵ همت تفاهمنامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در حاشیه همایش توسعه دریامحور و گرامیداشت روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در منطقهای قرار داریم که بنادر بزرگ با انبوه کالا و شرکتهای بزرگ کشتیرانی در آن تردد دارند.
وی با اشاره به فضای رقابتی در منطقه و دسترسی ایران به آبهای آزاد گفت: با وجود قرارداشتن در کریدورهای شمال- جنوب و شرق به غرب، اگر اقتصاد ریلی و جادهای کشور به دریا منتهی نشود کار ما به نتیجه مطلوب نمیرسد.
بذرپاش با اشاره به تعریف کلان پروژه «ایران راه» ادامه داد: ذیل آن پروژههای سخت افزاری و نرم افزاری برای رفع گرههای ترافیکی تعریف شده است. هم اکنون گمرک سبز و ترانزیت یکسره در دستور کار ما است و در مذاکرات با کشورهای دیگر، در مورد رفع موانع و اختلالها صحبت میکنیم که نشان میدهد در زیرساختها این مسایل دیده شده است.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حوزه اقتصاد دریا پس از ابلاغ رهبر معظم انقلاب، کمیته ویژهای تشکیل و با هماهنگی کمیسیون عمران مجلس کار به پیش رفت. به طوری که همایش امروز به نوعی فراخوان برای حضور بخش خصوصی محسوب میشود که منجر به امضای ۵۵ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا و سرمایه گذاری بندری در ایران شد.
وی افزود: در همین راستا قرارداد ساخت ۵۰ شناور منعقد و کار آن آغاز شده است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به دنبال ایجاد شرکتهای بزرگ حمل و نقل و کشتیرانی هستیم تا بتوانیم جا به جایی بار و کالا در منطقه را انجام دهیم. در همین راستا در جلسات مختلف به دنبال این هستم که نهادهای بزرگ کشور را مجاب کنیم تا با ایجاد کنسرسیوم به شرکتهای بزرگ حمل و نقل بین المللی تبدیل شوند.
بذرپاش خاطرنشانکرد: بار اساسی در حوزه اقتصاد دریا بر دوش سازمان بنادر و دریانوردی و پیشانی کار ما در این سازمان است.
ساختن ایران آباد نیازمند نگاه متفاوت به رابطه دولت و بخش خصوصی
وزیر راه و شهرسازی همچنین در همایش توسعه دریا محور و گرامیداشت روز حمل و نقل دریایی و بندری ضمن تبریک به فعالان حمل و نقل دریایی و لجستیک و حاضران در این مراسم اظهار داشت: نگاه ما به شما رابطه پیمانکار و کارفرما نیست، بلکه نگاه ما به شما به دید یک سرمایه گذار است و ما سرمایه پذیر هستیم.
وی افزود: من و همکارانم اگر با نگاه سابق دولتی به روابط بنگریم، در آن صورت صحبتهای امروز ما متفاوت بود و در نتیجه سرعت اقدامات کند میشود.
بذرپاش با اشاره ابلاغ سیاستهای دریا محور و اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت: از مجموع ۵۷ هزار میلیارد تومان، ۳۷ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است و بقیه تفاهمنامه بوده است. امروز از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی میخواهم که این تفاهمنامهها تبدیل به توافقنامه شود.
وی تصریح کرد: ساختن ایران آباد نیازمند نگاه متفاوت به رابطه دولت و بخش خصوصی است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش ریلی و جادهای موفق عمل کرده ایم، تاکید کرد: برای ماندن در رقابت بین المللی باید با هم همکاری داشته باشیم تا از رقابت حذف نشویم. ترانزیت جادهای که ۳۳ درصد رشد کرد، اگرچه فقط یک عدد است، اما در پشت آن ساعتها نشست و جلسه و مذاکره انجام و تعرفههای تجاری و ترجیحی وضع شده است.
وی گفت: اگر بخواهیم حرف از توسعه اقتصادی بزنیم، نگاه به بنادر نباید انبارداری باشد. امید است بتوانیم بندر شهید بهشتی در چابهار راه اندازی کنیم و با اتصال آن به راه آهن چابهار- زاهدان و پس از آن، تکمیل قطعات بیرجند و «یونسی» اتفاق بزرگی را رقم بزنیم.
برنامه استقرار جمعیت در ۲۷ نقطه ساحلی
این عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره برنامه استقرار جمعیت در ۲۷ نقطه ساحلی، بیان داشت: بی سابقهترین اتفاق تاریخ شهرسازی ایران در حال رقم خوردن است. مکانیابی این نقاط به اتمام رسیده است و هر یک از استانهای ساحلی میزبانی استانهای غیر ساحلی را بر عهده دارند و هم اکنون تدوین طرح جامع هر یک از این شهرکها در دست اقدام قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از حدود یکهزار و ۸۵۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوب کشور از چابهار به بوشهر، نزدیکبه یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر آن تکمیل شده است و ۵۰۰ کیلومتر باقیمانده نیز در دست پیگیری قرار دارد. همچنین در شمال کشور به دنبال اتصال بندر انزلی به کاسپین با هدف ایجاد مسیر دریا به دریا هستیم. در بندر امیرآباد نیز باید کشتیهای رو رو فعالیت داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره موضوع واردات ناوگان، تصریح کرد: به عنوان دولت استفاده حداکثری از ظرفیتهای داخلی وظیفه ما است، اما نباید معطل بمانیم تا فرصتهای لجستیکی منطقه را از دست بدهیم.
بذرپاش بر تکمیل راه آهن شلمچه- بصره و رشت- آستارا تاکید کرد و افزود: اتفاق بسیار خوبی در کریدور ارس رخ داد که تهدید کریدور زنگزور را برطرف کرد. ما در همه مذاکرات بین المللی حواسمان هست که نباید کریدور در مرزهای ما منقطع بماند.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تحرک دیپلماتیک دولت سیزدهم بی سابقه بوده است و ثمرات آن برای مردم ملموس خواهد بود و همه تلاشهای دیپلماتیک دولت برای حل مشکلات فعالین اقتصادی است.
انتهای پیام/