دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

بررسی شایع‌ترین سرطان در بانوان

بررسی شایع‌ترین سرطان در بانوان
یک متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان بانوان است، گفت: خانم‌ها با خودآزمایی می‌توانند سرطان پستان را در مراحل اولیه و قبل از ریشه دواندن تشخیص دهند.
کد خبر : 883153

طاهره لباف متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرگزاری علم و فناوری آنا در رابطه با سرطان سینه در بانوان اظهار کرد: سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان بانوان است. در میان بانوان از هر ۹ خانم یک نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شود در صورتی که این آمار درمیان آقایان از هر ۶۰۰ نفر ۱ آقا است. سرطان سینه به دو مدل تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: در سرطان تهاجمی سلول‌های تهاجمی از بافت‌های پستان عبور کرده و در جریان خون و غدد لنفاوی قرار می‌گیرد و به نقاط دیگر بدن پخش می‌شود. اما در سرطان غیرتهاجمی سلول‌های سرطان در یک نقطه باقی می‌مانند. اگر وجود توده در داخل پستان سریع تشخیص داده شود این بیماری قابل کنترل و درمان است.

لباف مطرح کرد: معمولا خانم‌هایی که دارای فرزند هستند و قبل از ۲۰ سالگی باردار شده‌اند و به طور کامل دوره شیردهی را پشت‌سر گذاشته‌اند نسبت به بانوانی که بچه‌دار نشده و شیر نداده‌اند ۵۰ درصد کمتر دچار سرطان سینه می‌شوند.

وی به راه‌های تشخیص این بیماری اشاره کرد و گفت: احساس وجود توده در پستان، فرورفتگی نوک پستان، قرینه نبوده پستان‌ها و احساس درد در سینه‌ها از علائم سرطان پستان است. خانم‌ها با خودآزمایی می‌توانند سرطان پستان را در مراحل اولیه و قبل از ریشه دواندن تشخیص دهند.

این متخصص زنان و زایمان نحوه خودآزمایی بانوان در خانه را تشریح کرد و ادامه داد: توصیه می‌شود بانوان هرماه و به طور منظم زمانی که لباسی بر تن ندارند در حالت خوابیده هر دو پستان خود را در حد دو سانت دو سانت معاینه کنند. دو انگشت خود را در جا‌های مختلف سینه خود قرار داده و فشار دهند. اگر توده و یا برآمدگی احساس کردند به پزشک مربوطه مراجعه و آزمایشات دقیق را انجام دهند. 

لباف مطرح کرد: پس از مراجعه بانوان به پزشک، اگر پزشک هم مورد مشکوکی را احساس کند، سونوگرافی و ماموگرافی پستان انجام می‌شود. این دو آزمایش مکمل یکدیگر هستند که در بانوان کمتر از ۴۰ سال ابتدا سونوگرافی پستان انجام می‌شود، زیرا ماموگرافی، به دلیل داشتن اشعه عوارض دارد. 

وی انجام آزمایشات پستان را برای خانم‌های بالای ۴۰ سال ضروری دانست و گفت: اگر فردی در خانواده‌اش و یا افراد نزدیک به او مانند خاله و مادربزرگ، سرطلان پستان وجود داشته و یا دارد باید به صورت مرتب هم از طریق سونوگرافی پستان و هم ماموگرافی پستان تحت نظر باشد. 

 سه درمان سرطان سینه 

متخصص زنان و زایمان به راه‌های درمان اشاره و بیان کرد: سرطان سینه سه نوع درمان دارد. در روش اول فقط توده برداشته و پستان‌ها حفظ می‌شود. در نوع دوم پستان‌ها باید تخلیه شوند تا سبب مرگ بیمار نشود و در روش سوم اگر بیماری دیر تشخیص داده شود فقط باید از درمان‌های حمایتی مانند جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده کرد.

لباف راه‌های پیشگیری از این بیماری را حاملگی در سنین پایین و شیردهی به فرزند دانست و اظهار کرد: معاینات منظمی که بانوان در خانه انجام می‌دهند بسیار موثر بوده و در صورت وجود مشکل می‌توان آن را در مراحل اولیه درمان و خنثی کرد. 

وی اضافه کرد: بیمارانی هستند که پس از درمان سرطان سینه حدود ۲۰ سال است که به صورت طبیعی به زندگی خود ادامه می‌دهند، اما با این حال متاسفانه کسانی نیز هستند که با تشخیص دیر هنگام بیماری خود دو یا سه سال بعد فوت شدند. در این بیماری همه چیز به زمان تشخیص و پیشروی بیماری مربوط است.

این متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: اگر خانمی فرزند داشته باشد و بعد مبتلا به سرطان سینه شود، توصیه ما این است که حتی تخمدان هایش راهم خارج کند. زیرا این کار می‌تواند در افزایش طول عمر خانم موثر باشد. اما در بیشتر موارد و با انجام شیمی درمانی و جراحی این بیماری کاملاً فروکش می‌کند و خانم می‌تواند اقدام به بارداری کند. نوع سرطان سینه مشخص می‌کند که مادر می‌تواند به فرزند خود شیر دهد و یا خیر.

لباف در پایان گفت: بیماران در تهیه داروی خود مشکلی ندارند و به راحتی می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها داروی مورد نیاز خود را دریافت کنند، اما هزینه دارو‌های شیمی درمانی این افراد بسیار بالا است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته