آیتالله جوادی آملی: انجام امور دینی و مذهبی در دانشگاهها آنها را اسلامی نمیکند/ پروراندن مسلمان با اسلامی شدن دانشگاه متفاوت است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت علوم، این مرجع عالیقدر تقلید در دیدار دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان این وزارت، بر شناسایی استعدادهای برتر علمی برای پرورش نسل آینده استادان برجسته در کشور تاکید کرد و گفت: «اولین و مهمترین وظیفه حوزه و دانشگاه، حفظ جایگاه خود از طریق پرورش استادان برجسته یا همان استادپروری است، چرا که حوزه را مراجع و دانشگاه را استادان بزرگ اداره و حفظ میکنند.»
او ادامه داد: «خداوند انسانها را با استعدادهای متفاوت آفریده است اما در این میان باید استعدادهای برجسته شناسایی، حفظ و پرورانده شوند تا نسل بعدی استادان در رشتههای مختلف علمی، برای اداره دانشگاهها فراهم شود.»
آیتالله جوادی آملی سوابق درخشان تاریخی کشور در حوزه علم و دانش را یادآوری کرد و گفت: «برخلاف برخی کشورها که فاقد تاریخ و تمدن هستند و امروزه به زور اسلحه بر جهان حکومت میکنند، همواره نام ایران در تاریخ، با علم و دانش و معرفت همراه بوده است و مردم ایران در همه اعصار، قدر علم و عالمان را به خوبی میدانند. چرا که میدانند این استادان و عالمان بزرگ هستند که مانند یک وزنه سنگین، جامعه را در روزهای لغزش از خطر حفظ میکنند.»
او انسان را موجودی ابدی توصیف کرد و لازمه ابدیت انسان را انجام کارهای ابدی دانست. کار ابدی به گفته او تنها در سایه تولید علم و پرورش سطح علمی جامعه مقدور است چرا که علم و دانش هرگز نمیمیرند.
آیتالله جوادی آملی در تبین علم دینی و غیر دینی گفت: «اگر ما علمی داشتیم که موضوع آن، فعل انسان بود ممکن است آن علم دینی یا غیردینی باشد اما وقتی موضوع علمی فعل خداست قطعا آن علم دینی است.»
آیت الله جوادی آملی گفت: «اصل وجود علم دینی را تنها میتوان از فلسفه که متولی هستیشناسی است سوال کرد و فلسفه در مقام پاسخگویی به این سوال اگر خدای نکرده بیراهه رفت و الحادی شد، هم خود را الحادی میکند و هم سایر علوم را الحادی میسازد، اما اگر فلسفه ثابت کرد که خدایی وجود دارد و فلسفه الهی شد، اثبات میکند که همه آنچه در زمین و آسمان است مخلوق خداوند است. در نتیجه هم خود را دینی و الهی میسازد و هم به همه علوم کسوت دینی میپوشاند؛ چرا که هر چه در زمین و آسمان است مخلوق خداست و بررسی فعل خدا الا و لابد علم دینی است.»
محمد فرهادی، وزیر علوم،تحقیقات و فناوری نیز در این دیدار ، رویکرد جدید وزارت علوم را توجه به مهارتآموزی به دانشجویان اعلام کرد تا آنها بتوانند در رشته های مختلف علوم پایه و مهندسی بر اساس آموختههای خود شغل ایجاد کنند و در رشتههای علوم انسانی نیز بتوانند در اداره جامعه و عرصههای مدیریت و خدمات اجتماعی نقشآفرینی کنند.»
او افزود: «آموزش عالی کشور با دارا بودن 2800 دانشگاه و موسسه آموزش عالی، تعداد زیادی موسسه پژوهشی و فناوری، 4میلیون و 800هزار دانشجو، 100هزار دانشجوی دکترای تخصصی و 76000 عضو هیئت علمی برای رشد و توسعه کشور در حال فعالیت است.»
ویز علوم خبر داد در کنار مراکز آموزش عالی، مراکز رشد فناوری برای نمونهسازی محصولات دانشبنیان تلاش میکنند تا مسیر تجاریسازی آنها در پارکهای علم و فناوری کشور عملیاتی شود.»
فرهادی گفت: «20هزار نفر از اعضای هیئت علمی در رشتههای علوم انسانی و 46درصد جمعیت دانشجویی را دختران تشکیل میدهند.»
او خبر داد در حوزه فرهنگی، علاوه بر بازنگری رشتههای علوم انسانی که در شورای تحول علوم انسانی در حال انجام است و فعالیتهایی که شورای اسلامی شدن دانشگاهها انجام میدهد وزارت علوم هم اقدامات گوناگونی انجام داده است. تقویت کانونهای قرآنی در دانشگاهها، برگزاری جشنوارههای قرآنی در سراسر کشور، ارزیابی و اعطای مدرک دانشگاهی به حافظان قرآن کریم، برگزاری اردوهای زیارتی و راهیان نور و برگزاری جشنوارههای فرهنگ رضوی در 29 دانشگاه کشور از جمله اقدامات فرهنگی که وزیر علوم از آنها نام برد.
فرهادی، تشکیل شورای توسعه پژوهش در علوم انسانی و هنر و افزایش ارتباطات بینالمللی را از دیگر اقدامات وزارت علوم اعلام کرد و گفت: «کسب رتبه چهارم در دنیا از لحاظ رشد علمی و رتبه اول در منطقه از مهمترین این دستاوردها است.»
وزیر علوم گفت: «200 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشورمان در فهرست یکدرصد دانشمندان برتر دنیا قرار دارند و 14 دانشگاه ایران نیز در فهرست دانشگاههای برتر دنیا معرفی شدهاند که این افتخارات در دو سال گذشته کسب شده است.»
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود از پیام آیتالله جوادی آملی به همایش وحدت حوزه و دانشگاه تشکر و قدردانی کرد.
انتهای پیام/