دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون پژوهشی وزارت علوم در گفت‌وگو با آنا: 

آیین‌نامه جامع اعتبار ویژه برای حفظ و ارتقای جایگاه تولید علمی ایران تدوین شد

آیین‌نامه جامع اعتبار ویژه برای حفظ و ارتقای جایگاه تولید علمی ایران تدوین شد
پیمان صالحی گفت: برنامه‌های وزارت علوم برای حفظ یا ارتقای جایگاه تولید علمی ایران در راستای سیاست‌های تشویقی و پشتیبانی است؛ بر همین اساس در زمینه فعالیت‌های پژوهشی آیین‌نامه جامع اعتبار ویژه را مصوب کرده‌ایم.
کد خبر : 881951

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره حفظ و ارتقای جایگاه رتبه تولید علمی ایران در منطقه اظهار کرد: نمایه‌های بین‌المللی وب آو ساینس و اسکوپوس ۲ منبع موثق برای طبقه بندی کشور‌ها و رتبه بندی دانشگاه‌ها در سطح جهان به شمار می‌آیند. 

وی افزود: طبق آخرین اعلام رتبه بندی پایگاه اسکوپوس، جمهوری اسلامی ایران جایگاه ۱۵ تولید علم جهان و جایگاه اول تولید علم در منطقه را کسب کرده است. 

صالحی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تا دو سال گذشته در پایگاه وب آو ساینس رتبه اول منطقه را کسب کرده است؛ اما در سال ۲۰۲۲ رتبه علمی کشور ترکیه از ایران پیشی گرفته است؛ بنابراین معیار‌های در نظر گرفته شده رتبه بندی کشور‌ها بر علاوه بر پارامتر‌های کلی، پارامتر‌های جزئی را هم در بر می‌گیرد. 

معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: وزارت علوم تصمیم دارد تا با توجه به اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر مبنای حفظ شتاب علمی کشور نه تنها حفظ جایگاه علمی ایران را مدنظر قرار دهد، بلکه در راستای ارتقای آن تمام تلاش خود را به صورت مضاعف به‌کار می‌گیرد. 

صالحی گفت: برنامه‌های وزارت علوم برای حفظ یا ارتقای جایگاه تولید علمی ایران در راستای سیاست‌های تشویقی و پشتیبانی است؛ بر همین اساس در زمینه فعالیت‌های پژوهشی آیین نامه جامع اعتبار ویژه را مصوب کرده‌ایم که نه تنها در هیئت امنای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است؛ بلکه در برنامه هفتم توسعه هم مورد اهمیت واقع شده است. 

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه ذکر شده است که از سال آینده همزمان با آغاز برنامه هفتم حداقل ۱۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها صرف امور پژوهشی و فناوری شود؛ اما اکنون میزان بودجه در برخی از دانشگاه‌های کشور کمتر از این عدد است؛ امیدواریم برای تحقق آن نهاد‌های حاکمیتی و اجرایی مانند سازمان برنامه و بودجه همکاری‌های لازم را انجام دهند. 

صالحی ادامه داد: یکی از سیاست‌های دیگر وزارت علوم، در نظر گرفتن پایه‌های تشویقی است که در هیئت‌های امنا و حتی هیئت دولت تصویب و اجرایی شده است، پس باید بیشتر به جای اینکه سیاست‌های تنبیهی را در پیش بگیریم سیاست‌های تشویقی را مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم به مرجعیت علمی دست یابیم و رتبه تولید علمی ایران را حفظ کنیم و دانشمندان را در راستای تحقق ماموریت‌های اولویت دار کشور سوق دهیم؛ بنابراین چاره حل مسئله توجه به سیاست‌های تشویقی است که قطعا پشتیبانی‌های مالی از سیاست‌های تشویقی مهم هستند. 

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: امیدواریم با توجه به مصوباتی که در قانون هفتم توسعه ذکر شده است و هم اکنون هم بودجه سال ۱۴۰۳ در حال بررسی است، این موضوعات مورد توجه قرار بگیرد، قطعا خروجی نشست‌های مرجعیت علمی که بالاترین مقامات کشور در آن شرکت می‌کنند راهگشای تدوین و اجرایی سازی برنامه‌های کشور در جهت حفظ و رشد رتبه تولید علمی ایران است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته