بازیهای ویدئویی در خدمت درمان آلزایمر
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمودو، کاربران در حالی که با این بازیها دست و پنجه نرم میکنند اطلاعات مهمی را به پژوهشگران میفرستند. هدف پژوهشگران جمعآوری اطلاعات مربوط به دستکم ۱۰۰ هزار نفر تا پایان سال جاری میلادی است.
هوگو اسپیر، متخصص مغز و اعصاب از کالج لندن در این باره میگوید: «در این بازی فرد قایقی را در آب هدایت میکند. ما به همراه پژوهشگران میتوانیم لحظهای که افراد صفحهنمایش را لمس میکند ببینیم. با ظاهر شدن علائم و نشانهها، آنها قایق را حرکت میدهند و ما میتوانیم بازخوردهای آنها نسبت به علائم را دریافت کنیم. به این شیوه ما میتوانیم پی ببریم افراد چه زمانی از نقشه استفاده میکنند و مراحلی را که پشت سر گذاشتهاند به خاطر میسپارند و چطور قادرند حس کنند چقدر در دنیای بازی شان تحرک داشتهاند».
زوال عقل بیماریای است که افراد را از حافظهشان محروم میکند. آنها این واقعیت را روی پیرمردی که حافظهاش را از دست داده است بررسی میکنند. بخشهای مختلف مغز از طریق مداری با هم در ارتباط است. مداری که به کمک آن ما به این سو و آن سو حرکت میکنیم. بخش ویژهای در سر نقشه داخلی را آماده میکند و در افرادی که به زوال عقل مبتلا هستند همین بخش از بین میرود.
هیلاری ایوانزری، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات آلزایمر بریتانیا، در این باره گفت: «توانایی دهها هزار نفر در استفاده از این بازیها به ما کمک میکند تا تحقیقات در زمینه بیماری زوال عقل را سرعت ببخشیم. انجام این تحقیقات در آزمایشگاه و محاسبه این حجم از اطلاعاتی که با استفاده از این بازیها به دست میآید ممکن است هزاران سال طول بکشد؛ در حالی که این دادهها تنها طی دو دقیقه به دست میآید».
رسیدن به چنین نتایجی از طریق آزمایشها در آزمایشگاه و به کمک پرتونگاری (MRI) یا مقطعنگاری زمانبر و گران است. به باور دانشمندان کالج یونیورسیتی لندن برای حل مساله جمعآوری اطلاعات باید جهان را به آزمایشگاهی بالقوه تبدیل کرد.
اکنون هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد و گفته میشود ۴۵ میلیون نفر در سراسر جهان از این بیماری رنج میبرند.
انتهای پیام/