دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشیار فوق تخصص نوزادان دانشگاه علوم پزشکی تهران:

روان‌آشفتگی در کودکان مانند بزرگسالان است

روان‌آشفتگی در کودکان مانند بزرگسالان است
دانشیار فوق تخصص نوزادان دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه «دلیریوم» در کودکان مانند بزرگسالان است و در PICU این اتفاق می‌افتد، گفت: دلیریوم در بزرگسالان به این صورت است که فرد وقتی به آی‌سی‌یو می‌رود، حرکات بی‌تابی و عجیب و غریب از خود نشان می‌دهد.
کد خبر : 879578

کیوان میرنیا، دانشیار فوق تخصص نوزادان دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز CP کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به طرح دلیریوم در نوزادی اظهار کرد: دلیریوم در بزرگسالان به این صورت است که فرد وقتی به آی سی یو می‌رود، حرکات بی‌تابی و عجیب و غریب از خودش نشان می‌دهد، بی‌خواب و کم خوراک می‌شود، جیغ می‌زند و تغییرات خلقی دارد که بر اساس DMS۵ تقسیم بندی کرده‌اند که در بزرگسالان مختلف است. 

وی با اشاره به اینکه دلیریوم در کودکان هم مانند بزرگسالان است و در PICU این اتفاق می‌افتد، افزود: این موضوع جدید و ۲۰۲۲ است که نخستین‌بار در کلینیک سیمپناتولوژی (۱.۱۹) این را به صورت ریوو دیدیم. جسته و گریخته بود که در نهایت تز یکی از دانشجویان ارشد پرستاری در آمد که اگر بخواهیم ساده بگوییم تغییرات خلق و خوی نوزاد نسبت به آنچه قبلش بوده است. 

میرنیا گفت: پرستاران این را بهتر متوجه می‌شوند، مثلا نوزاد را رگ می‌گیرند، دردش نمی‌آید یا بیش از حد گریه می‌کند و وقفه ندارد. یا اصلاً نگاه نمی‌کند یا زیاد گریه می‌کند، یا نمی‌خوابد، مثلاً نوزاد از آی‌سی‌یو مرخص شده و مادر می‌گوید یکسره گریه می‌کند. این تعریف دلیریوم در دوره نوزادی است. 

این دانشیار فوق تخصصی نوزادان دانشگاه علوم پزشکی درباره راه حل رفع این چالش گفت: برخی از دارو‌ها وجود دارد؛ اما در دوران نوزادی اپرو نشده و تم کاملاً جدیدی است. می‌گویند بیماری زمینه‌ای‌اش را حل و KMC کنید، علت این است نوروترنس پیتران تراژیک کاهش پیدا می‌کند و دوپامین بالا می‌رود یا ملاتونین به دلیل التهابی که در سپسیس(نوعی التهاب است که سراسر بدن را فرا می‌گیرد و به دلیل عفونت پیش می‌آید.) وجود دارد، تولیدش تخریب می‌شود و خواب به هم می‌خورد. 

وی گفت: فعلاً باید تشخیص را بگذاریم و علت زمینه‌ای را حل کنیم؛ اما اینکه مثل دوران بزرگسالی، داروی هالوپریدول بدهیم، این کار را نمی‌توانیم انجام دهیم. 

میرنیا در پاسخ به اینکه تعریف سن نوزادی تا چندماهگی است، گفت: از نظر WHO  بیست و هشت روز ابتدایی است. به شرطی که سن حاملگی ۴۱ هفته کامل باشد؛ اگر نوزادی نارس باشد، باید دوران نارسی به حالت ترم و ترم را به حالت ۴۱ هفته رساند. 

این دانشیار فوق تخصص نوزادان دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره بیماری‌های زمینه‌ای گفت: عفونت، قرارگرفتن زیر ونتیلاتور، تشنج است که آسیب می‌رساند و آسیب جسمی می‌زند و آسیب نوروترنس پیترانی خود را به شکل خلق نشان می‌دهد. در حقیقت اینجا بر عکس اینکه آزمایش گرفته شود با رفتار نوزاد سروکار داریم. رفتار نوزاد را امتیازبندی می‌کنیم، عدد می‌دهیم که نوزاد دچار این مشکل است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته