بهتر است بخشی از کتب درسی حذف شود
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا مراد صحرایی یکشنبهشب با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما، اظهار کرد: در خصوص استخدام نیروهای خرید خدماتی منع قانونی وجود دارد و هیچکسی نمیتواند بدون آزمون وارد نظام تعلیم و تربیت شود، مسیر جذب یا دانشگاه فرهنگیان است که برای آن نیز باید آزمون داد و یا شرکت در آزمونهای استخدامی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی نیروی خرید خدماتی داریم، سال قبل تصمیم گرفته شد که این تعداد، آخرین نیروهای خرید خدماتی باشند. آزمونهای استخدامی اخیر فرصت فوقالعاده به این نیروهای خرید خدماتی میداد و این نیروها برای شرکت در این آزمون امتیاز داشتند تا از این طریق جذب آموزشوپرورش شوند، اما به دلایل زیادی نتوانستند وارد شوند.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: به همکاران عرض کردم، چون نیاز به نیرو داریم به این دسته از نیروهای خرید خدماتی بگویید که از آنها امسال هم استفاده میکنیم، اما یک شرط دارد و آن این است که بتوانیم مجوز استخدام این نیروها را از سازمان برنامهوبودجه و سازمان اداری و استخدامی بگیریم. البته اطمینان دارم آنها هم کمک خواهند کرد؛ لذا انشاءالله همه تلاش خود را داریم تا در خدمت نیروهای خرید خدماتی که از قبل جذب آموزشوپرورش شده بودند باشیم، مگر اینکه وضعیت صلاحیت حرفهای آنها آنطور که مورد انتظار مردم است، نباشد. این حق مردم است که معلمانی سر کلاس باشند که از هر حیث ممتاز هستند.
صحرایی تأکید کرد: به همه ادارات آموزشوپرورش سراسر کشور اعلام کردیم بهجز نیروهای خرید خدماتی که با آزمون جذب آموزشوپرورش شده و استخدام شدند، در خصوص آن تعداد که از طریق آزمون جذب نشدند بر اساس مقدار ظرفیت استخدامی باقیمانده خود اجازه داریم از این نیروها استفاده کنیم که البته این امر مشروط به همکاری سازمان برنامهوبودجه و سازمان اداری و استخدامی است.
برخی نیروهای خرید خدماتی حقوق سال گذشته را نگرفتهاند
وی یادآور شد: زمانی که من سرپرست آموزشوپرورش شدم، برخی از نیروهای خرید خدماتی ۶ ماه حقوق نگرفته بودند و سازمان برنامهوبودجه میگفت این افراد با اجازه چه کسی جذبشدهاند؟، آنها هم راست میگویند چراکه باید برنامه هر چیزی را داشته باشند. خدا میداند من چقدر عذاب کشیدم. همین حالا نیز برخی از این نیروهای خرید خدماتی حقوق پارسال را نگرفتهاند. باید در این راستا برنامهریزیشده و مسئله با دقت رفع شود.
حجمی از کتب درسی اضافه بوده و بهتر است حذف شود
وزیر آموزشوپرورش در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه متأسفانه خیلی از اوقات سه عنصر مؤلف، معلم و محصل با هم هماهنگ نیستند و این امر یکی از ایرادات ما است، افزود: من معتقدم امروز حجمی از کتابهای درسی اضافه بوده و بهتر است حذف شود.
شرمنده آن دانشآموز هنرستانی در رشته برق هستم که بهجای سیم، کاموا دستش میدهند
صحرایی بابیان اینکه بازآرایی هنرستانها را به دلیل تنوع موجود در دستور کارداریم، گفت: در حال حاضر هنرستان فنی و حرفهای و کاردانش را داریم، اما علیرغم این تنوع، تفاوتی وجود ندارد، ازاینرو بازآرایی هنرستانها را در دستور کارداریم. همچنین طرح ملی مهارت را با این هدف که هر دانشآموز در هرسال یک مهارت بیاموزد، در دستور کار ستاد راهبری اجرای سند تحول بنیادین قرار دادهایم. باید هنرستانهای همجوار با صنایع مثل هنرستانهای همجوار کارخانهها را ایجاد کنیم. اگر سهم هنرستانها اضافه شود باید تجهیزات هنرستانها قوی شود. من شرمنده آن دانشآموزی هستم که در رشته برق درس میخواند، اما بهجای سیم، کاموا به دستش میدهند. روی من سیاه که این اتفاق افتاده است.
تخصیص دو درصد از عوارض گاز برای تجهیز هنرستانها
وی ادامه داد: دو درصد از عوارض گاز را برای تجهیز هنرستانها دادهاند که انشاءالله اگر زودتر پرداخت شود هنرستانها را تجهیز میکنیم. این پیشنهاد خوب است که برای مثال نیروهای مسلح کمک کنند بچههایی که کار پیدا میکنند همانند بچههایی که وارد دانشگاه میشوند، دیرتر به سربازی بروند. ما تعیین کرده بودیم ۴۵ درصد از بچههای متوسطه به سمت هنرستانها سوق پیدا کنند، اما گویا مجلس این رقم را به ۵۰ درصد رسانده است که خوب است. میتوانیم در آموزشوپرورش دانشآموزان را صاحب شغل کنیم تا در سن پایین صاحب شغل شوند که اگر صاحب شغل شوند در آینده راحتتر ازدواج میکنند.
احتمال افزایش مدارس سمپاد وجود دارد
وزیر آموزشوپرورش در بخش دیگر سخنان خود با اعلام این خبر که احتمال افزایش مدارس سمپاد وجود دارد، توضیح داد: سمپادیها اگر خوب تربیت شوند مسائل کشور را حل میکنند. برخی میگویند چرا سمپادیها را از سایر بچهها جدا کردید؟. من میگویم این عدالت است، این بچهها استعداد بیشتری دارند و باید امکانات بیشتری به آنها داده شود. برخی مدیریت را «چمنی» میبینند که باید با چمنزن همه چمنها را یکسان کنند، اما این عدالت نیست. عدالت این است که اگر فردی توانایی دارد، فضا را برای اثرگذاری او ایجاد کنیم.
لقب سید محرومان برازنده رئیسجمهوری است
صحرایی با اشاره بهرایگان شدن تحصیل دانشآموزانی که در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان پذیرفته شدهاند و در چهار دهک اول اقتصادی کشور قرار دارند، توضیح داد: این دانشآموزان مهمان رئیسجمهوری هستند چراکه برای انجام این کار پول وجود نداشت. این هدیه ویژه رئیسجمهوری به این دانشآموزان است. واقعاً لقب سید محرومان برای رئیسجمهوری درست و برازنده او است. رایگان شدن تحصیل این دانشآموزان در گروه کاملاً رد شده بود، اما در هیئت دولت آمد و آنجا قرار بر این شد تا کل هزینه با دولت باشد که از اول مهر امسال اجرا میشود.
وی در بخش دیگر سخنان خود این را هم گفت که چند نوع المپیاد علمی جدید، متناسب با آینده کشور نظیر المپیاد سواد اقتصادی و مالی از سوی وزارت آموزشوپرورش در حال طراحی است.
امکان تجمیع آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی در یک آزمون جامع
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر اینکه برنامه آموزشوپرورش در راستای کاهش تنوع مدارس است، عنوان کرد: تنوع آزمون ورودی مدارس نیز زیاد است که میتوانیم یک آزمون بگیریم و نهایتاً فرد مدرسه نمونه دولتی یا سمپاد را انتخاب کند. این کار از سوی ما مطالبه عمومی شده است که البته نیاز به مطالعه دارد و باید با مطالعه این کار انجام شود. در حال حاضر ما دو آزمون یکی برای مدارس نمونه دولتی و دیگری برای مدارس سمپاد میگیریم و دانشآموزان دو بار پول و آزمون میدهند، این را میتوانیم در قالب یک آزمون انجام دهیم و هر دانشآموزی که نمره بالاتر آورد مدارس سمپاد را انتخاب کند. چرا دو آزمون بگیریم؟. این قول را به مردم میدهیم که امسال این دو آزمون را یکی کنیم. البته رئیس مرکز سنجش نیز باید نظر دهد.
باید راهی که باعث بازماندگی از تحصیل شده است را ببندیم
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آمار ۲۰۵ هزارنفری بازماندگان از تحصیل که ۵۵ هزار نفر از این تعداد به چرخه تحصیل بازگردانده شده و جذبشدهاند، تأکید کرد: باید راهی که باعث بازماندگی از تحصیل شده است را ببندیم. برای ما حتی بازگرداندن یک دانشآموز اتباع به چرخه تحصیل که در یکپایه تحصیل میکند و در پایه بعدی ثبتنام نمیکند، مهم است.
پایش ملی بعد از هر سهپایه تحصیلی
صحرایی از برگزاری پایش ملی بعد از هر سهپایه تحصیلی و درج این حکم در برنامه هفتم توسعه نیز خبر داد و اظهار کرد: پدرم از من تا دانشگاه درس میپرسید. من میگفتم خجالت میکشم، اما پدرم میگفت باید بدانم چهکار میکنی. از والدین میخواهم که برای بچهها وقتی بگذارند و هفتهای دو ساعت به معلمان سر بزنند. بگذارید بچه بداند شما به مدرسه رفتوآمد میکنید. مدرک دیپلم بهمثابه چیست؟، واقعیت این است مدرک دیپلم یک کارکرد برای گواهینامه و دانشگاه رفتن و... دارد، اما آیا این مدرک باید فقط همین کار را کند؟. فرد میتواند پیس از اینکه به دانشگاه برود هم به شغل برسد.
فرآیند چاپ کتب درسی ۱۴۰۳ شروع شده است
وزیر آموزشوپرورش در بخش دیگر سخنان خود به بیان آمارهایی درباره اقدامات انجام شده در این وزارتخانه پیرامون بازگشایی مدارس پرداخت و ادامه داد: فرآیند چاپ کتب درسی ۱۴۰۳ شروع شده است. ما بیش از ۱۵۳ میلیون جلد کتاب چاپ میکنیم و درواقع آموزشوپرورش تقریباً دوپنجم کل کاغذ کشور را برای چاپ کتب بچهها مصرف میکند. ما ۹۹۰ عنوان کتاب را چاپ میکنیم.
وی یادآور شد: امسال در طرح شهید عجمیان ۲۰ هزار مدرسه را توسط مردم و گروههای جهادی و خود بچهها شاداب سازی کردیم. در این دو سالی که گذشت تقریباً ۲۱۵۶ فضای ورزشی درون مدرسهای ساختیم. همچنین در این دو سال بیش از ۵۸۰۶ مدرسه و تقریباً ۹۵۰۰ کلاس ساختیم و این یعنی در هرروز ۸ کلاس ساختهایم. امسال حدود ۷۵ هزار معلم جدید داشتیم که ۲۵ هزار معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و ۵۰ هزار معلم از طریق آزمون استخدامی جذب شدند.
دوست دارم به من بگویند «وزیر مدرسه»
صحرایی با بیان اینکه دوست دارم به من «وزیر مدرسه» و نه وزیر آموزشوپرورش بگویند، علت این امر را توضیح داد: چون مدرسه جایی است که همهچیز ما اعم از معلم، مدیر، ناظم، والدین و دانشآموزان آنجا است و همه اتفاقات خوب آنجا رخ میدهد. پیرو فرمایش رهبر انقلاب از روز اول شعار ما این بود که باید به مدرسه برگردیم و اگر به مدرسه برگردیم همهچیز درست میشود. اگر امروز در آسیبهای اجتماعی مشکل پیدا کردیم به این دلیل است که در مدرسه خوب کار نکردیم. کلید حل مشکلات کشور در مدرسه است. شعار سال تحصیلی جاری نیز «همه باهم یکصدا ایران؛ مدرسه قوی، ایران قوی» است.
خلاقیت رئیسجمهوری در طرح «پویش مهر»
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به طرح «پویش مهر» بهجای «پرسش مهر» از سوی رئیسجمهوری، اظهار کرد: امسال آقای رئیسجمهوری خلاقیت به خرج دادند و ما را غافلگیر کرند. اینیکی از ویژگیهای ایشان است که خودش تصمیم میگیرد. هرسال برای طرح پرسش مهر رئیسجمهوری فرآیندی شکل میگیرد. پژوهشگاه، معاونت پرورشی، شورای معاونین آموزشوپرورش، مرکز مدیریت استراتژیک رئیسجمهوری بر روی این امر کار میکنند که چه سؤالی مطرح شود که یک جنبش را در کشور ایجاد کند. اما در کمال تعجب رئیسجمهوری هیچکدام از حرفهای ما را بهصورت تکتک نشنیده بودند، اما درعینحال بهصورت سرجمع تمام سؤالات ما را دیده بودند چراکه سرجمع حرفهای ما درباره آینده بود. ایشان گفتند بهجای پرسش پویش، هرکسی بگوید گذشته چه بوده و آینده چطور است. دال مرکزی حرف ایشان نیز امید بود چراکه جایی که امید زنده باشد همهچیز زنده است و بزرگترین دشمن ما ناامیدی است.
وی خطاب به معلمان نیز توصیه کرد: در پاندمی کرونا ثابت شد اگر فقط بخواهیم درس بدهیم مدرسه تلویزیونی ایران میتواند جای همه ما معلمان را بگیرد، چون در دسترستر است. پس اگر بخواهیم فقط معلم به معنی انتقالدهنده دانش باشیم، امروز در جهانی هستیم که انتقال دانش به شیوههایی بهتر از شیوه کلاسی ما امکانپذیر شده است. الآن همه نگران چت جی پی تی و هوش مصنوعی هستند. اما خود چت جی پی تی میگوید نمیتواند جایگزین معلم، وکیل و پزشک شود، اما کدام معلم؟ آن معلم که مادر و پدر است و با شادی دانشآموز شاد میشود و با دلهره دانشآموز دلهره میگیرد.
صحرایی همچنین خطاب به والدین با تأکید بر اینکه تربیت حاصل کوشش شما و نه ما است، تصریح کرد: اصل کار تربیت بر عهده والدین است. نقش خانواده در تربیت اگر از مدرسه مهمتر نباشد به همان اندازه مهم است؛ لذا رئیسجمهوری در نیویورک و در اینجا از خانواده حرف میزند چراکه امروز مفهوم خانواده در جهان به خطر افتاده است. اگر مفهوم خانواده به خطر افتد انسانیت به خطر میافتد. مفهومی جدیدی که امروز از «family» ارائه میکنند با مفهوم بنیادین خود فاصله گرفته است. «family» متشکل از پدر و مادر و گلهایی است که از پدر و مادر روییدهاند. زن در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کانون خانواده و محور و ستون خانواده است. چطور غرب از زن حرف میزند، اما از خانواده حرف نمیزند؟. به والدین و خانوادهها میگویم که باهم باید تربیت را انجام دهیم.
وزیر آموزشوپرورش در پایان سخنان خود درباره لزوم همکاری تمام دستگاهها برای تحقق امر تعلیم و تربیت توضیح داد: آموزشوپرورش در هر کشوری آیندهساز کشور است. در عموم کشورهای جهان آموزشوپرورش مسئله اول کشور است، راهبرد ما ابتدا باید آموزشوپرورش باشد. رئیسجمهوری به بنده گفتند مهمترین و بزرگترین مأموریت دولت را به شما سپردم. من در آن لحظه بغضکرده بودم و گفتم حتماً بدون کمک نمیشود. ایشان گفتند همه باید کمکتان کنند. سند تحول بنیادین میگوید همه باید به آموزشوپرورش کمک کنند، کل دستگاهها باید پشت آموزشوپرورش باشند تا مأموریت خود را انجام دهد. مسئله آموزشوپرورش باید مسئله اول کشور باشد. رئیسجمهوری یکبار به من گفتند که به معلمان بگو جزو دغدغههای هرروزه من هستند.
انتهای پیام/