دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس شورای اطلاع رسانی دولت:

سیاه‌نمایی وضعیت علمی کشور هجمه‌ای از سوی دشمن است/ ضعف تبیین باید با ایفای نقش روابط عمومی‌ها تقویت شود

سیاه‌نمایی وضعیت علمی کشور هجمه‌ای از سوی دشمن است  ضعف تبیین باید با ایفای نقش روابط عمومی‌ها تقویت شود
خلجی گفت: دشمن روایت اخراج اساتید از دانشگاه‌ها را به دروغ بر ما غلبه کرده یعنی موضوعاتی از قبیل پاکسازی دانشگاه‌ها و سیاه‌نمایی از وضعیت علمی کشور این روز‌ها مطرح است و این موضوع را در قالب مهاجرت نخبگان القا کرده‌اند.
کد خبر : 867510

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت صبح امروز (دوشنبه، ۲۰ شهریور) در ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، ضمن تسلیت ایام اربعین، اظهار کرد: حوزه رسانه یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد نیاز و توجه همگان است؛ چراکه اگر نتوانیم درست روایت کنیم ما را روایت می‌کنند. 

وی افزود: روایت ادعای کذب به صورت پرحجم و متواتر با اهداف کاملا مشخص باورپذیری را به همراه دارد؛ چراکه در ایام اغتشاش سال گذشته هستیم و هدف گذاری روی التهاب در دانشگاه ها و فضای بیرون است؛ بنابراین رسانه جایگاه مهم و با اهمیت دارد. 

خلجی تصریح کرد: دولت بزرگترین تولیدکننده خبر و دارای بالاترین کنشگری ارتباطی است و اگر دولت از فضای خبر حذف شود هیچ چیزی برای خبر باقی نمی‌ماند. 

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت ادامه داد: پیش از ۶ ماه است که رهبر معظم انقلاب در هر دیداری امید را مطرح می‌کنند و راهبرد اصلی دشمنان در این فضا نگرانی و ایجاد عصبانیت و ناامیدی در مردم است، پس ضروری است تمام تلاش خود را با تقویت ایمان و امید برای مقابله با اهداف دشمن به‌کار بگیریم. 

خلجی بیان کرد: در مقابل شکل‌گیری جنگ رسانه ای در برابر جمهوری اسلامی ایران با بیان قدرت پردازش تصویر و تاثیرگذاری بر افکار مخاطبان قرار گرفته‌ایم و باید بتوانیم روایت درست را خودمان بازگو کنیم. 

وی گفت: دشمن روایت اخراج اساتید از دانشگاه‌ها را به دروغ بر ما غلبه کرده است، یعنی موضوعاتی از قبیل پاکسازی دانشگاه‌ها، انتقاد و سیاه‌نمایی از وضعیت علمی کشور و جایگزینی افراد بدون صلاحیت به جای استادان فرهیخته در دانشگاه‌ها این روزها مطرح است که این موضوع را در قالب مهاجرت نخبگان القا کرده‌اند. 

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت اضافه کرد: رسانه یکی از مهم‌ترین شاخه‌های جنگ‌های ترکیبی است و آرایش رسانه‌ای دشمن خیلی سال است که تغییر کرده و خارج از نقاط ضعیف به نقاط قوت هم مانند بحث هسته‌ای، اربعین، مردمی بودن دولت و ... حمله می‌کنند و قصد تخریب دارند.  

خلجی بیان کرد: همه ما در هر موقعیتی و جایگاهی که خارج از مسئولیت مدیریتی و اجرایی قرار داریم باید در بحث تببین و اعتماد سازی و رفع شبه وظیفه خود را ایفا کنیم، حتی مقام معظم رهبری سال گذشته در جمع علما رفع شبهه را بسیار مهم مطرح کردند. 

وی افزود: در شهریور ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم به عنوان دولت مردمی مستقر شد، کشور درگیر مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا بود و با تعطیلی کشور و تورم ۶۰ درصدی نگرانی و ناامیدی در میان مردم موج می‌زد، اما در کمترین زمان ممکن بحث تولید واکسن‌های داخلی با لطف خداوند و همت دولت شکل گرفت و روزانه حدود ۱ میلیون واکسن کرونا به جامعه ایرانی تزریق شد، در صورتی که در آن دوران حتی یک کشور هم به ایران واکسن صادر نکرد، اما با پویایی دولت فضای امید دوباره احیا شد و ظرفیت‌های از دست رفته مجددا ساماندهی شدند و پروژه‌های زمین مانده تبدیل به نقطه امید شدند. 

خلجی با بیان اینکه در تببین کمی دچار ضعف هستیم، تاکید کرد: بخش‌های روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی ابزار مهمی در زمینه ایفای نقش خود در حوزه تببین هستند و باید به آن توجه شود؛ چراکه هم اکنون ساختارهای روابط عمومی به درستی سر و سامان نشده‌اند و گاهی اشخاصی که به عنوان روابط عمومی انتخاب می‌شوند توان لازم ندارند و باید جایگزینی صورت بگیرد تا افرادی با نگاه رسانه‌ای سر کار بیایند. 

وی بیان کرد: قصد دشمن اختلال در دستگاه محاسباتی مدیران و تصمیم‌گیران است که از رسانه‌ها برای تقلیل سرمایه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و به همین دلیل جوان کشور از ایرانی بودن خود، دینش و مسئولانش بدش می‌آید و مرتب ایران را با سایر کشورها مقایسه می‌کند، یعنی حس عقب‌ماندگی را در بین ایرانی‌ها القا می‌کنند و باعث رشد افسردگی و ناامیدی در بین جامعه می‌شوند؛ بنابراین رسانه بحث جدی و بخش اصلی  هر ارگانی به حساب باید بیاید.

خلجی اضافه کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی یکی از مهم ترین ارگان ‌ای امیدبخشی در جامعه هستند و اگر نتوانیم موفق شویم حتما به وظیفه خود عمل نکرده‌ایم. 

ششمین دوره اجلاس رؤسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۲۰ و ۲۱ شهریور با حضور وزیر علوم، معاونان وزارت علوم و روسای دانشگاه های کشور در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته